Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 3745 ggr
CallaMej
0

Utställning Danmark vs. Norge

(Vet att man kan kolla själv på JBV, men orkar inte Flört )

Vad är det som gäller för in-och utförsel för katt om man vill åka på kattutställning i Danmark och/eller Norge?

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

GunBertus
0

kan bara tala för Danmark

det är rabiesspruta och titertester som gäller där

och avmaskningstabletter ger du på utställnigen så fyller veterinären i passet ..

Kattungar väntas hos GunBertus

David
0

Och om jag inte är helt fel ute så är det ingenting alls med Norge, dvs. det är som om du inte åkt över landsgränsen, om jag har förstått det rätt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

CallaMej
0

#2 jag har för mig att det hade ändrats något gällande Norge, men det kanske inte är så…?

#1 Rabiesspruta och sedan titertest efter 120 dgr eller??

Min hona fick Rabiesspruta april 2010, men titertest aldrig taget - måste jag ta en ny spruta eller kan man titertesta nu? Hur lång tid är Rabiessprutan giltig??

Danielle

David
0

#3. Inte vad jag vet, så länge du (ägaren) åker med kissen över gränsen så ska det inte vara några ändringar. Däremot om du säljer en katt så är det lite småändringar beroende på hur kissen reser över gränsen.

Kan väl tillägga att Sverige kommer att anpassa sig efter EU-regler från 1/1-2012, exakt hur de kommer se ut kommer säkert att informeras om närmare. Den info jag har fått hittills låter rätt spännande då vi kommer att kunna åka lite lättare över landsgränserna för ex. att ställa ut. (rabisvaccinkravet inom EU försvinner bland annat)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Limin
0

Vi ställde ut i Norge juni 2010…. och då var det samma regler som här hemma i Sverige.

David… vad spännande! Vi planerar ev. en utställning till utlandet 2012 och då finns Finland som ett alternativ och där är det just nu rabiesvaccin mm.

GunBertus
0

ja exakt.

du kan ta titertesterna inom ett år från sprutan så gör det nu isf..

när du väl har titrarna uppfyllda så får du ta om sprutan efter de antal år som det rekommenderas..det är olika på olika sorters rabiesvaccin..vissa räcker det med vart tredje år, vissa vartannat

CallaMej
0

Okej, så då är det ingenting för Norge. Men jag måste få ett godkänt titertest för att ställa ut i Danmark…. Hur är det med pass?

Danielle

GunBertus
0

Pass är obligatoriskt ja..till DK

det brukar landa på ca 1200 kr för allt, spruta-titertest och pass…iaf här i växjö