Dödfödd kattunge
Idag födde Mocca 3 kattungar. Tyvärr var en av dom dödfödd med en missbildad tass. Ni som har erfarenhet av att ha fått dödfödd kattunge: Vad har ni gjort med kroppen? Har ni lämnat in den för obduktion? Har ni kontaktat försäkringsbolaget?
Beror kanske på vilket bolag du har, jag har Agria och kan bara svara utifrån det.
Det tjänar nog ingenting till att kontakta försäkringsbolaget. En nyfödd kattunge är ju inte försäkrad, det enda man kan få ut på försäkringen är vård av svaga kattungar i samband med förlossningen och det är ju inte samma sak som en dödfödd unge. Vill du veta vad den dog av kan du förstås obducera, dock kommer ju inte försäkringsbolaget ersätta så du får stå för obduktionen själv. Det är ju inte ens säkert att en obduktion visar något, ungen kan ha dött under förlossningen helt enkelt. Att någon unge är dödfödd hör ju till normalfallen då katter har en överproduktion av ungar, inget onormalt och ingenting jag skulle oroa mig särskilt över. Jag brukar slänga dödfödda ihop med annat från förlossningen (kvarblivna moderkakor etc). Det är såklart lite tråkigt när det händer men ingetning man kan styra så mycket över.