Tips inför kattunge
Jag väntar på att få hämta min första egna innekatt, självklart en ragdoll som jag drömt om i flera år. Men det betyder också att jag behöver utrusta hemmet från scratch och det finns ju hur mycket prylar som helst! Så, alla tips på bra märken och hjälpmedel och leksaker tas tacksamt emot. Och såklart skräckexempel på vad man ska undvika…

vart bor du? Ett tips är att köpa grejjerna på hornbach!
http://www.hornbach.se/home/se/html/fs_root.phtml
finns allt från kattsand, mat, klösställningar, lådor och leksaker och allt är väldigt mycket billigare än i en vanlig djuraffär!

En klöspelare eller något annat att klösa på är ett måste om du ska klara möblerna hemma… 
Sen är det kattmat, kattlåda, kattsand, mat- och vattenskålar, kam och borste, något att leka med såsom t ex bollar, möss med kattmynta, vippor mm. Säkert en del andra saker som jag glömt…
Den kattlådan jag har är det tak på vilket jag tycker är praktiskt. Jag tog dock bort själva luckan till den.
Klöspelare köpte jag på djuraffären. Kattsand varierar jag mellan Everclean, Extreme classic eller faktiskt Pussi kompakt som finns att köpa i matvaruaffären och är riktigt bra.
Kattmaten som främst går åt hemma är Royal Canin Hair & Skin men ibland provar jag även andra märken när det kommer erbjudanden.
Man kan helt och hållet välja själv hur mycket grejor man behöver eller hur mycket det får kosta. Det går att hitta en hel del grejor på Rusta, Biltema, Ö&B eller matvaruaffären för en billigare penning eller köpa allt på en djuraffär.
Själv har jag köpt en hel del dyra grejor som med facit i hand var het onödiga eftersom katterna inte alls vill ha grejorna, t ex elementsäng, kattigloo, ett klösträd mm. Så mitt råd är att du köper det nödvändigaste och fyller på efter behov.
MEN…Glöm inte att köpa något att klösa på…. OCh ett stort lycka till med din ragdoll…
Tack så mycket för svaren!
Vill du lyxa till det så brukar en vattenfontän vara hemskt uppskattad. Om du söker på vattenfontän här på forumet så hittar du en tråd där folk gett sina åsikter om olika märken. Katter brukar föredra rinnande vatten då rinnande vatten betyder friskt vatten, tänk som ett lejon skulle tänka. Stillastående vatten är oftast fyllt med baterier osv ute i naturen.
Självklart fungerar en vanlig vattenskål också, mina katter fick ingen fontän förens den äldsta var 3 år
http://www.svidjas.se

Ja #4, det har du rätt i. Mina katter fick en petmate från foderbilen.se i höstas och himmel vad populär den är. De dricker hur mycket som helst nu för tiden… 
Ett tips är att om något du köpt inte verkar uppskattat - flytta på det. Våra katter tyckte inte alls om de igloos vi köpte, men när de fick flytta under våra skrivbord så var de toppen. Nu är de multifunktionella både som fotvärmare för mig och maken och som myspys-ställe för katterna. De vill ju gärna vara där vi är.
Men låter inte en vattenfontän mycket? Fast man kan väl såklart ha på den när den inte stör och ha vanlig vattenskål annars. Foderbilen.se verkar toppen tycker jag, funderar på att testa en peewee därifrån eftersom det jag oroar mig mest över är just kattlåda/kattsand/kissdoft.
Vad smart med kombinerade fotvärmare #6! Denna katt kommer bli mycket bortskämd… :)

Våran kattfontän låter bara när det börjar bli lite vatten i den. Annars är den tyst. Helt super tycker kissarna 
Och tack Elyse för tipset. Det kanske räcker att flytta lite på grejerna för att dom ska bli uppskattade :)

Min 4mån ragdoll klöser hellre på mattorna och klättrar i princip överallt utom just klätterstången :P… och när det gäller leksakerna så föredrar hon att leka med skräp, som pappersbitar och kvitton (kommer till mig med det och vill att jag rullar ihop o kastar iväg pappret så hon kan springa o hämta).
Det intressanta är när jag själv klöser på klösstången så sprigner hon genast fram och härmar mig. Så man kanske ska visa katten redan första dagen att man ska klösa där…
Så, dyra leksaker är inte alltid uppskattade, en bit papper som hänger på en bit tråd kan vara världens roligaste leksak! 
Okej, det blir helt klart en vattenfontän! :)
Och det är ju lite av ett moment 22, har man inget klösträd från början kanske han inte lär sig, och köper man ett (dyrt!) så kanske han ändå inte gillar det… Men ja, ett snöre brukar alltid funka som leksak, som tur är! :)
Man kan göra ett eget klätter räser träd som inte behöver kosta alls mycket. :)
Har du något utrymme för att sätta upp en dörrmatta, (10kr ÖoB)som på sidan av ett köksskåp tex, så kan du börja med det. Krafsa lite själv och köp lite torkad kattmynta (ca 20kr), det brukar göra susen och snart fattar de hinten.
När de sedan är vana vid mattklösandet, så kan du göra ett lite större, mer avancerat för en billig peng. :) Mycket populärt!
En annan jättebillig, superpopulär leksak är att köpa en sån där leksaksbubbla med en leksak i vid affärerna. (pokemonfigur eller en liten nyckelring kanske) Plocka ut leksaken och lägg i ett par torra ärtor i. Det slutar aldrig lekas. :D
Hör av dig om du vill ha tips.
Lycka till!
Glömde någotn som känns lika viktigt som toalåda…
DUBBELHÄFTANDE TEJP. Oslagbart.
Nu hör ju inte ragdoll till de aktivaste raserna precis, men den där tejpen är väldigt mycket värt, om man forfarande vill ha krukor och prydnadssaker i fönstrena. :)
#12 dock en sak att tänka på, en ragdoll kan bli riktigt stort och då hjälper inte alltid dubbelhäftande tejp så har man nått man är riktigt rädd om, arvegods osv så placera det där dem omöjligt kan nå det.
http://www.svidjas.se
Lillkatten har kommit!
Vattenfontänen och klösträdet är stora hittar, men peewee-lådan funkar väl sådär. I går kväll bajsade han bredvid lådan, under en byrå. I morse jamade han intensivt under lång tid och provade att "gräva" på olika håll i lägenheten. Varje gång han krafsade satte jag honom i lådan, utan resultat. Så till sist stängde jag in oss och lådan på toaletten och fortsatte sätta honom där varje gång han krafsade. Till slut funkade det! Jag hoppas såklart att han har accepterat lådan till nästa gång, men är inte säker. Dessutom har han bara kissat i den, vad gör jag om han fortsätter bajsa under byrån? Hoppas som sagt att det löser sig, men…
Grattis till älsklingen. 
Vi vill naturligtvis se bild på det lilla tillskottet. 
Ang sanden så frågade jag uppfödaren innan vad de använde för sand, så köpte jag hem samma. Jag resonerade som så att det blir väldigt mycket nytt i början ändå, så några saker som kändes igen och inte kunde feltolkas tänkte jag kunde hjälpa det lilla undret att inrätta sig.
Nu trivs jag bra med sanden och fodret bytte jag väldigt sakta över. Jag tror jag skulle göra det samma med sanden om jag skulle få för mig att byta, så att man minimerar risken för en miss i kommunikationen. Bara från my point of view som sagt. :) Det finns säkert fler åsikter och metoder och inget behöver vara fel för det. Man gör det som funkar helt enkelt. :)
Lycka till med det lilla livet!

han kanske inte är van vid peewee? prova en låda med samma sand som han är van vid kanske, och byt stegvis senare?
Jag kapitulerade och köpte vanlig kattsand. Lade lite peewee-strö under och sand över, satte honom i lådan och 2 sekunder senare hade han grävt en liten grop och kissat! Om han är nöjd är jag nöjd, får se om jag provar att fasa ut sanden senare.
Bilder kommer, jag lovar! 
#16 sant,