Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3346 ggr
Raggamuffin
0

Lite hjälp behövs.

Skrev ett inlägg tidigare men det var dåligt med svar så jag försöker igen.

Har sedan i november min första Ragdoll, han var väldigt rädd när han kom till mig men har nu blivit säkrare och tryggare iaf med mig, jag får dock inte klappa honom.

Har funderat på om det skulle vara bra för honom med en kompis, men vissa har avrått mig och sagt att jag ska vänta tills han blir ännu tryggare i sig själv.
Vad tycker ni här? Vore en kompis bra för honom och i sådantfall spelar könet någon roll?
Eller kan en till misse göra situationen värre?

tacksam för svar

Anamiacats
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Undrar varför din katt är så osäker o rädd….är han köpt av en "riktig" uppfödare? Det låter inte alls likt en Ragdoll, kan det ha hänt honom ngt?

Är du hemifrån väldigt mkt så kan nog en till katt vara bra, men är du hemma mkt så hade jag nog valt att försöka göra honom tam till dig först Glad

Önskar dig all lycka med den lille!!

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

.m.m
0

Nu är jag definitivt ingen expert… men jag håller med om att det kanske vore lämpligast att få honom trygg till dig först. Det finns en liten risk att han tyr sig mer till den andra katten och drar sig undan dig än mer annars…

Sen en annan tanke jag tänkte på, förutom att du borde höra med uppfödaren om hur föräldrar, syskon är och hur mamman har tagit hand om de små… hur "livligt" är det hemma hos dig?

Har man det alltför tyst och smyger omkring tex, så kan nog vilken katt som helst hoppa till och känna sig osäker om det kommer ljud och närmanden. Är han hemma mycket själv och är det tyst då?

Du kan ju i så fall börja med att ha tv:n på, inte för lågt, när du inte är hemma. Då är det en blandning av oregelbundna ljud och rörelser, om än begränsat.

Bara en tanke.

Hoppas det löser sig för er.

Berätta gärna hur det går.

Lycka till.

Kram.