Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1884 ggr
[Maile]
1

Ragdolls överviktiga?

Jag var hos veterinären med mina Ragdolls häromdan, och fick stränga order att genast byta foder (de får RC kitten - fri tillgång) till mina två, Linde-Lou 9 mån (5,4 kg) och Lunae snart 7 mån (5 kg), då de i hennes mening var överviktiga och hade för stor "fettkudde". Båda är kastrerade sedan 12 veckors ålder.

Jag förstår att veterinären troligtvis inte är expert på Ragdolls, men borde jag byta foder (till Orijen) ändå? Uppfödaren påkallade kattungefoder till 1 års ålder.

I mina ögon är de båda relativt propotionerliga, Linde-Lou är kraftig men ganska kort i kroppen och växer långsamt, medans Lunae är lång och kanske lite smårund för tillfället, men har växt väldigt fort.

Vad säger ni med erfarenhet? Glad

Kavitha
0

Jag har också fått tillsägelse av min veterinär angående min hane på 5,6kg. Han är också kastrerad, men fyllde 3 år nu i februari. Vet att min veterinär hellre föredrar att en katt är lite för smal än tvärtom, men att jag ska banta honom, det vet jag inte om jag håller med om.

Min ragdolltjej, hon kanske borde tappa lite i vikt, det kan jag nog hålla med om då hon väger 5,2, men hon är mycket mindre än min ragdollhane också.

Vette sjutton vad man ska gå efter ibland, då jag sett att de flesta hanar väger från ca 5kg och uppåt i den åldern min hane är.

Jag skulle nog följa uppfödarens råd, men med veterinärens ord i bakhuvudet och hålla koll så katterna inte rusar iväg när det gäller vikten. Ragdollen växer ju väldigt ryckigt, så ibland kan dom nog vara lite överviktiga i perioder för att sedan växa ikapp i kroppen så att säga.

Det är vad jag tror iallafall.

DexKex
0

Raggisar ser ju överviktiga ut bara för att dom är så bastanta + har en så yvig päls. Så folk och fä verkar ofta få för sig att dom är överviktiga bara för att dom ser ut som dom gör, men veterinärer borde ju veta bättre än så…
Våran t.ex. ser ut att ha världens rundaste ansikte men drar man bak pälsen lite så är han ju faktiskt ganska mager :)

Jag tycker att man ska lyssna lite på Ragdollklubbens rasbeskrivning också:

"Fullvuxen är den dock sällan före det den fyller tre år. På slutet är det dock mest huvud och nacke som blir bredare, speciellt på hanarna. När katten vuxit färdigt väger en hona 3,5-5 kg och en hane 6-8 kg, kanske ända upp till 9 kg. Givetvis måste vikten vara balanserad mot kattens längd så att den inte är överviktig, det får inte vara ett självändamål att uppnå en viss vikt."

Man får kanske höra med både veterinären, ragdollklubben och uppfödaren om man är osäker?? :)

Pysslingens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi mobbade vår Blaizan och kallade henne köttbullen Skäms hon är 4.5 år kastrerad och väger 4.5-5 kg.
När vi klippte av henne pälsen så var det visst ingen köttbulle utan en riktigt slank tjej Glad Så ha lite is i magen gällande katterna. Kolla på hur de ser ut och hur de känns.

För en stor päls ger kännslan av en stor katt