Bada ragdoll och frågor kring annan pälsvård
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Behöver man vänja katten vid kamning och bad? Det är en sällskapskatt men jag tycker i alla fall att det känns fräschare att kunna bada honom ibland eller är det skadligt/onödigt? Hur vänjer jag honom vid kamning? Han är 4-5 mån nu och väldigt busig/bitig då jag ska kamma honom.
Hej! :)
Det är bra att vänja dem vid bad tidigt om du vill tvätta honom nu och då. Det underlättar senare upp i ålder om du vänjer honom som liten. Gör det till en sådan trevlig stund som ni kan. Håll för öronen genom att vika ner dem om han accepterar det. De gillar ofta inte att få vatten i öronen plus att ljudet från vattnet låter rätt högt i deras öron. Det är inte skadligt att hålla honom ren däremot ska du undvika överdrivet mycket bad. Ska du inte ställa ut honom behöver du inte show-bada honom utan en-två schmponeringar och avsluta med balsam räcker gott. Var dock noga med sköljning så du får bort absolut alla tvålrester. Se till att han inte blir kall efteråt, föna om möjligt. En plutoduk suger även upp mycket vätska. Krama honom i varm filt om föning inte fungerar. Torka ur öronen.
Använd schampo och balsam avsedda för hund/katt.
Lycka till!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Glömde säga, detsamma gäller kamning. Kamma ofta, t.ex. en stund varje dag, och gör det till en mysig stund, då slutar han busa/leka då ni ska kamma senare då han blir äldre. :)
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------