Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1574 ggr
new2ragdoll
0

Newbiefrågor! (färg, uppfödare)

Hej,

Jag och min fru har tänkt att köpa vår första katt och har fastnat för ragdollen! Favoritkombinationen är rag a03, och vi undrar vilken kombination föräldrarna måste ha? Lite svårt att veta om föräldrarna måste vara blue bi-color båda två osv.

Vi bor i Göteborg och undrar om det finns några uppfödare som ni kan rekommendera? Har läst mycket information på internet om att man måste välja uppfödare med stor försiktighet då en del verkar vara oseriösa.

Tack på förhand!

LittleSweeties
0

Hej Glad

Det är flera kombinationer som kan ge bicolour, (colourpoint-bicolour, mitted-mitted, bicolour-bicolour osv) och blå kan det bli i flera färgkombinationer, beroende på om nån av föräldrarna är blå, eller bär blått….en liten djungel av genetik Flört

Mitt tips är att ni tittar in på klubbarnas hemsidor:
Ragdollklubben
SRC

Titta under "väntade kullar" så står där (oftast) förväntat utfall…Glad
Där kan ni också hitta uppfödare länsvis…

Lycka till!!

Pernilla

new2ragdoll
0

Tack Pernilla för utförligt svar!

Jag ska spana in sajterna, men det verkar som att de flesta inte har några kullar på gång just nu.

Ska tilläggas att jag alltid haft kattfobi sedan jag blivit attackerad av en katt helt oprovocerat, men ragdollen verkar vara ganska så lugn i temperament jämfört med andra katter. ^^

new2ragdoll
0

Lite följdfrågor (blandade)

- Jag läste i någon tråd där en ragdollägare hade blivit allvarligt biten av sin ragdoll och fick men i form av allvarliga infektioner långt efter bettet… väldigt upprörande att läsa om - jag hoppas verkligen att personen kan återfå sin ursprungliga hälsa!

Jag vet att "vanliga" katter kan vara lite oberäkneliga, och trodde att ragdolls sällan eller aldrig bits - är det något man ska vara orolig för?

Jag har nämligen haft kattskräck sedan barnsben (har ett par traumatiska erfarenheter med i bagaget) och vill verkligen inte att vår blivande familjemedlem ska vara lynnig och bitas/klösas… säkerligen har katter sina skäl att bitas, men det måste ju vara av skäl som är acceptabla för mig som ägare, kan jag instinktivt tycka. Ett husdjur som bits för att den t ex inte vill bli kelad längre betraktar jag t ex som oacceptabelt. Jag har aldrig haft katt men hundar har jag alltid haft i min närhet. En katt som ville bli kelad (när jag var liten) fick plötsligt ett utbrott och klöste med över hela ansiktet. En annan katt attackerade min ena skinka när jag höll på att ta på mig strumpor. En annan gång blev jag biten i handen (ingen infektion, tackålov). Osv.

Är ovan beskrivna beteende något vanligt hos ragdolls?

- Vad är det för bokstav och asterisk kombination som man kan se hos uppfödare; S*xxxxx SE*xxxxx osv?

- På ragdollklubbens hemsida går det att läsa om en s.k uppfödarkodex ( http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/59-uppfodarkodex ) : är alla dessa punkter något man som köpare bör förvänta sig av säljaren?

Tack igen!

ProvinsiaRivers
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jättetråkigt att du blivit biten av katt tidigare:(

Men jag tycker inte att du behöver vara rädd för det i framtiden.Ingen kan dock garantera dig att du aldrig blir biten igen,MEN med ragdoll har du faktiskt mindre risk;)

Att ragdolls nångång kan gå till attack händer dock.Men det beror på situationen såklart. Den situationen du nämnde tycker jag känna mig igen…där gick ägaren mellan 2 hanar som skulle till att slåss mot varann.Där tar katter ingen hänsyn till vems ben ligger i vägen! Dom skulle slåss om reviret. Fertila hanar alltså.

Så då borde du undvika fertila hanar då iaf.Dom är inte att leka med när hormonerna regerar.Alla är dock inte likadana!Obs!

Honkatter och såklart alla kastrater är bra mycket lugnare!Själv har jag blivit varnad av fertila hankatter.Dom har bitit mig på handen vid pressade situationer.Men aldrig så hårt att jag blödit! Men då ska situationen vara ganska extrem för att dom gör det.Tex på en utställning.Men det är verkligen inte vanligt att ragdolls gör det.Dom är kända för att vara väldigt snälla och tålmodiga=D.Och det är dom!

Bokstäverna S* och SE* betyder att det är svenskreggade uppfödare.

Att uppfödare skriver på uppfödarkodex är en trygghet för köpare!Det finns uppfödare som är oseriösa också…Du bör titta efter noga varifrån du köper din blivande ragdoll.Hälsa gärna på några uppfödare för att se vem som känns bäst för dig och fråga mycket.Dom allra flesta ragdolluppfödare är jättetrevliga och hjälpsamma även om du inte är på väg att köpa katt just nu=D.

Stort lycka till!!

Mvh.Paulina/S*Provinsia River's ragdoll

Anamiacats
0

Håller med #4 Glad

Jag har faktiskt sedan barnsben blivit inpräntad att man inte kan lita på katter, har även blivit rejält attakerad av en katt i barndomen, den attakerade alla som råkade titta på den. Jag har däremot alltid haft hundar o varit en inbiten hundmänniska, min man däremot är mer kattmänniska. Så vi började med en Ragdoll (o fick såklart mersmak). Jag har alltid gillat katter oxå men tänkt att de är lite mer opålitliga, men oj vad Ragdollen tillsammans med LaPermen har omvänt mej Glad

Det kan ju dock alltid vara bra att kolla föräldrarnas temperament.

Vi har tre barn o de har ju såklart ofta kompisar här, den minstas kompisar förstår inte alltid att ta det så försiktigt. Det jobbigaste med det är inte att katterna skulle göra ngt utan tvärtom att de utstår för mkt. De har aldrig så mkt som fräst eller visat klorna Kyss

Nä min upplevelse är helt klart att ngn snällare o mer lätthanterlig ras tror jag inte existerar Kyss

Lycka Till Glad

Mvh Sandra

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com

new2ragdoll
0

@ Paulina och Sandra - tack för era kommentarer!

Nu känner jag mig lite lugnare. ^^

Vilka andra situationer skulle katten känna sig hotat och bli aggressiv? Finns det några generella tips?

Jag har t om funderat på att skaffa tjocka handskar för att ha dem på mig när katten ska borstas, då ragdollen kräver pälsvård. :)

Jag undrar lite om katter känner på sig att jag är avvaktande och lite rädd för dem; det är alltid mig de attackerar och biter! Inga andra. Kattskräck har lider hela min familj av, bl a just för att de är så oberäkneliga och drar hem råttor och möss, men frugan är överförtjust i katter. :-) Så en ragdoll som gillar att vara inomhus och kanske påminner lite om hundar är ju perfekt åtminstone för mig, som är en hundmänniska.

Ja, jag tror att kattens föräldrars temperament samt att kattungen har fått en fin och harmonisk uppväxt hos uppfödaren är avgörande för hur kattens personlighet kommer att bli.

Vi funderar på att skaffa oss en bjässe till hane, men det är väl meningen att den ska kastreras efter 6 månader?

Vi tänker även nöja oss med en katt så det är väl en mindre risk att katten utvecklar ett starkt revirtänkande…

Ja, jag tror det är viktigt att hälsa på uppfödaren och se hur de, miljön och katterna är. Jag har läst på litetgranna vilka fallgropar som finns.

Tack för förklaringen till S* . ^^

LittleSweeties
0

Som sagt….den uppfödaren som fick en långvarig skada gick emellan 2 "rivaler", 2 fertila hanar som lever med fertila honor och alltså "konkurrerade om deras gunst"….inget som man överhuvudtaget behöver lägga på minnet som köpare av sällskapskatt Flört

Jag var hos en ny veterinär med min fertile hane härom dagen….
Hela tiden stod hon med en hand över nacken på honom, trots att han låg helt stilla, och när hon skulle sätta sprutan i nacken så bad hon mej hålla huvudet och jag frågade varför? (JAG känner ju min pojke)
"Ifall han får panik"….
Kan säga att jag killade honom lite under hakan och pussade honom på nosen medan hon satte sprutanFlört

Du behöver verkligen inga handskar för att borsta en ragdoll!! hihi
Hos mej räcker det att visa borsten/kammen så står de i kö…
De ÄLSKAR att bli ompysslade!!

Ofta söker sig katter till personer "som tar avstånd", allergiker och de som inte litar på/är rädda för katter…just för att de har helt rätt beteende mot en katt! Man ska va lite lagom nonchalant och "ointresserad", då blir de nyfikna Glad
De upplevelser du haft låter för mej inte normalt för någon katt!!
Om jag får ge mej på en vild gissning så var det katter som tagits för tidigt från mamman….det var/är ju inte helt ovanligt att huskatter säljs/skänks redan vid 8-10 veckors ålder, och då har de inte hunnit lära sig "kattvett"….kanske har de heller inte haft så mycket tid med människor(?)

Jag kan garantera att du slipper fler såna upplevelser med en ragdoll!! Kyss Så länge det är en RASREN ragdoll….

Och kodexen är  nåt du kan, inte bara förvänta dej, utan kräva att uppfödaren (som skrivit på) följer.

Välj en uppfödare som du känner förtroende för och som du får bra kontakt med! Oavsett om ni får åka en bit längre än ni tänkt.
Och var beredda på att ragdolls är beroendeframkallande Flört
När man fått hem sin första så vill man gärna ha en till….och en till….hihi

//Pernilla

new2ragdoll
0

Hej Pernilla, tack för inlägget!

Det var nog samma inlägg vi tänkte på då… uppfödaren som blev biten när hon gick emellan ett kattbråk…

Jag kanske oroar mig i onödan (som du märker!) och vill gardera mig mot det mesta, men ska sanningen fram så kan ju även snälla hundar bitas så jag vill inte vara orättvis mot just katter.

Det låter nästan sagolikt hur ragdollen kan vara… när du beskriver hur de står i kö för att bli borstad osv.. det är ju drömmen förverkligad!

Åtminstone en av de kattor som angrep mig har varit utekatt och bortkastad (?) av sina tidigare ägare. Den tog min svägerska hand om och katten är lite konstig på många sätt ; blir arg för inget och alla lekar går lätt till överstyr genom att han börjar klösa och bitas på riktigt.

Jo och det är en rasren ragdoll vi är ute efter, men det antar jag bör framgå om rasen på något sätt är blandad.

Jag ska grunna på alla de tips som du (och andra) skrivit om, och omsätta tipsen och teorin till god praktik när vi väl köper katten. Jag ska plugga mer om allmänt accepterad kodex, vilka krav jag har rätt att ställa som köpare t ex uppfödarlicens osv.

Det verkar vara mycket att hålla reda på, men ju mer man förbereder sig, desto bättre är det ju. :)

Tack för länken. Underbara bilder!

jossan007
0

Jag fick min första ragdoll i januari och han har aldrig ens morrat! alltid go och glad och vill mysa! Inga problem med varken barn eller när man busar  lite mer "vilt"!

Ett tips är att kastrera honom innan han bir 6 månader :) vi gjorde det förra veckan och han var 16 veckor och vägde då strax över 2 kilo och dagen efter var han som vanligt igen! alltid skönt att slippa ta med en stor katt till veterinären om man inte måste!

new2ragdoll
0

@Jossan :

Tack för input. Jag är mycket lugnare nu än förut. :)

Intressant. Finns det något skäl till varför man normalt kastrerar katten när den är just 6 månader?

new2ragdoll
0

Hittade en bra länk om tidiga kastrationer:

http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html