Blötmat?!?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Och om man nu skall ge blötmat till kattungar…. vilket foder är att föredra?
Jag har lite olika erfarenhet av blötmat. Jag brukar ge Iams Kitten (påsar) och Royal Canin Kitten (påsar). Jag har även provat Bozita och Mjau. Kattungarna brukar föredra en viss sort framför andra, därmed inte sagt att magen tål det.
Jag har också erfarenheten att blötmat kan ge lösa magar? De kattungar jag haft som enbart ätit torrfoder har för det mesta inte haft besvär med lös avföring!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag ger mina kattungar MJAU lammfärs för kattungar från de att de är runt 5 veckor gamla. Någon vecka senare lägger jag dessutom till finskuret hjärta. de allra flesta äääälskar det!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Mjau eller Bozita skulle jag ge. Det är rent, bra och billigt om man jämför med dom andra märkena som stoppar i en massa spannmål i maten.
Blötmat liksom all mat kan ge lösa magar om man inte är försiktig när man introducerar det, men det ska gå över.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Egentligen vilket märke som helst som inte har spannmål och socker i sin mat.
Ge i små mängder i början så slipper du problem med lösa magar
Man behöver alltså ej ge speciell blötmat som är anpassad till kattungar?
Jag ger RC både torr o blötmat(kattungematen) men hon är nog lite trött på den för äter hellre av den vuxna kattens mat av olika märken.

RCs blötmat innehåller spannmål vilket är helt onödigt. Jag håller med #2, Mjau eller Bozita är de jag skulle rekommendera, svensktillverkade och innehåller inget spannmål.
Man behöver inte ge speciell kattungeblötmat, all blötmat (även dåliga sorter) har betydligt bättre näringsvärden än vilket torrfoder som helst. Det inkluderar kattungetorrfoder, så blötmat är alltså alltid att föredra näringsmässigt.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Hej, intressant blev bara lite nyfiken jag ger bara hårdmat till mina 2 raggisar 1år och 4 månader. Är det fel att aldrig ha gett dem blötmat eller kan jag köra på med bara hårdmat?