Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2251 ggr
isadora2008
0

vilka tester bör jag göra?

Jaag har en 2 årig ragdoll hona n03, som jag skulle vilja ta en kull på i framtiden.
Min fråga till er som har lite mer koll är vilka tester jag behöver göra på henne?

Hon är besiktigad två ggr. Alltså har dom kollat navelbråck..
Hon är utställd 2 ggr, den första gången skrev domaren lite brindlad i ansiktet & den andra gången vart hon diskvalificerad pga av vit fläck i ansiktet.
Därför har jag tänkt att para med en mitted hane för då är det väl okej om avkommorna skulle få vitfläckar?

Hon går i dagsläget på p-piller & tänkte kolla när man ska sluta med dom?

Tacksam för svar!

[Litlamins]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag scannar hjärta och njurar, blodgrupper och testar för Fiv och Felv på mina. Även DNA test på HCM.

Svidjas
0

Hur menar du med godkända vitfläckar för mitted? Menar du en bläs då eller menar du rena fläckar, för fläckar får dem inte ha. Men en hona som har fläckar behöver inte ge kattungar med fläckar. Tänkte mest att du har läst på rasstandarden ordentligt.

Jag testar för Fiv/Felv, blodgrupperar, scannar för hcm och njurar och gör DNA-test på hcm.

Sen, har du ett stamnamn?

http://www.svidjas.se

isadora2008
0

Börjar med att tacka för svar..

Kan man kolla blodgrupp/dna på ragdoll i sverige? Kanske jag som fått om bakfoten att detta ej går att undersöka här utan att man måste skicka det?

Nej jag vet att dom ej får ha fläck enligt rasstandarden, men i och med att min hona har en vitfläck på höger överläpp så fick jag tipset att para med en mitted eller bicolour.. Därför tänkte jag kolla om det va någon som visste om detta hade någon betydelse..

Nej jag ej något stamn namn och undrar va detta skulle ha för någon betydelse?

Tacksam för svar!

Svidjas
0

Om du inte har stamnamn så blir dina kattungar "bara" hukatter, de får ingen stamtavla och kan inte ställas ut som ragdolls osv.

Marleene
1

Det är ju inte riktigt helt sant att katterna blir utan stamtavla för att uppfödaren inte har stamnamn. Man har rätt att ta en kull utan stamnamn och få dem registrerade med stamtavla etc

Vill man sen ha fler kullar måste man skaffa stamnamn för att få registrera de kattungarna.

[Litlamins]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4  Man får registrera en kull i Sverak utan att skaffa stamnamn. Tills ganska nyligen (nåt år) fick man till och med regga två kullar utan stamnamn.

Själv skaffade jag stamnamn till första kullen, då jag kände att det här var nåt jag kommer fortsätta vara intresserad av.

Dessutom har man ju stora rabatter på foder och försäkringar och hos många veterinärer  tex när man innehar stamnamn, så de där 1500kr som det kostar har man snabbt tjänat in, oavsett om man tar kull.

# 3  För att få ett tillförlitligt svar på blodgrupp behöver du skicka in ett serologiskt, alltså blod. Detta pga att det förekommer AB  (alltså inte bara Ab) i rasen, då kan aldrig få ett 100% svar i dagsläget på bara svabb i kinden. Ragdoll och några andra är det så här med. Har just haft en lång mailkonversation med Genoscooper ang just ragdolls… Och om man ändå drar blod, kan man ju lika gärna testa fiv och Felv också förutom blodgruppen, iallafall gör jag det. Det blir billigast (iallafall de ställen som jag kollat upp) att få blodröret draget hos veterinären, och sen själv skicka till  Genoscooper, googla så hittar du remisser mm.

Lycka till med din kommande avel! Ett annat bra tips är att vända sig till uppfödaren av din honkatt, de kanske kan hjälpa dig tillrätta? Och ge tips ang avel på just din katt. Sen brukar man gärna som uppfödare till en katt vilja veta vilka som går vidare i avel.

Svidjas
0

#5 nä förvisso men jag skulle iaf aldrig ta en kull utan stamnamn, det kostar inte så mycket (engångskostnad) och om man tänker på alla kostnader som kan komma vid en kull oavsett stamnamn eller ej så tycker jag iaf att jag skulle aldrig köpa en kattunge från nån utan stamnamn då jag skulle inte vara säker på att dem verkligen har haft råd med kattungarna. Men det är min personliga åsikt, finns dem som inte bryr sig om stamnamn eller ej men jag tycker det visar på en viss seriöshet att inneha stamnamn när man avlar på katter.

Men det är min personliga åsikt.

Vill man bara prova på att ha kattungar skulle jag istället vara fodervärd.