Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1717 ggr
felippa
0

Var hitta lämplig hankatt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en ragdoll tjej som jag kommer ta en kull på. Har uppfödar tankar så det blir en kull till att börja med så jag vet att intresset finns kvar.

Men vart tar jag reda på att fakta jag behöver, känner att jag vill ha mycket kött på benen innan hon paras. Nu är hon bara 6mån så tid finns det gott om ..

Tänkte bara runt andra/tredje löpet så länge hon inte löper konstant eller verkar må dåligt av det. Är det en lämplig plan tror ni?

Och vart hitttar man en lämplig hane till en f 03 21? Vad kostar det?

Hon är en import katt så inavel tror ja inte det kan bli, men hur kollar man stamtavlorna och hur långt bak ska man gå?

Tacksam för svar!

[Litlamins]
0

Ett bra tips att komma i kontakt med andra ragdoll folk och på sätt kanske hitta en lämplig hane är att åka på utställningar med din honkatt. Då får mer koll på vilka starka och svaga sidor din hona har och kanske mera av du vill komplettera i en hankatt.

www.scandinavianragdoll.com och www.ragdollklubben.com hittar du mera om rasen.  Och även vilka tester du ska gör på din katt, som tex Hjärt och Njurscanna, dna testa, blodgruppera, fiv och felv testa.

Jag rekommenderar att du redan nu reggar ditt stamnamn, de 1500kr som det kostar är småpengar i vad det kostar att vara uppfödare. Även utan stamnamn är du lika mycket uppfödare och har exakt samma skyldigheter gentemot dina kattungeköpare som andra.

www.kattforum.se finns ett forum som heter avel, genetik och uppfödning.

Har du lagt in din hona i pawpeds?

huldabella
0

Att din katt är en import är ingen som helst garanti på att hon inte blir för nära besläktad med en ev. hane! Gör en provparning på http://www.pawpeds.com/db/?p=rag&date=iso och kolla inavelsgraden. Det finns också individer som inte bör dubbleras i en stamtavla, t ex sådana med konstaterade sjukdomar som HCM eller njurförändringar.

Mitt råd är att lära dig mycket mer om avel i stort och om Ragdollen speciellt innan du börjar leta hane.

Priset på en parning varierar oerhört mycket och det är hanägaren som bestämmer hur mycket det är, det är inget man förhandlar om. Ett inte helt ovanligt pris är 1000:- - 1500:- direkt vid parningen och sedan 1000:- - 2000:- / kattunge vid x antal veckors ålder.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

felippa
0

Självklart jag försöika få så mycket fakta jag kan innnan, håller på för fullt att leta. Hittar dock inget bra om uppfödning just med ragdoll, ser att många uppfödare parar sina katter vid 11 mån. Är inte det aningen tidigt??

Skulle gladeligen ta emot tips om bra böcker, och hur man registrerar sitt stamnamn!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Litlamins]
0

Gå in på www.sverak.se och läs dig fram till hur man reggar stamnamn.

Men om du läser på de båda ragdollföreningars hemsidor som jag nämnde högre upp i tråden, hittar du massor ang hälsa, tester genetik mm… eller vad menar du att du inte hittar?  Där finns det mesta ang både standarden och hälsa och avel…   Vet inte vad du menar med uppfödning med just ragdoll?

Att avla på en ragdoll innefatter ju så mkt mer än vilken ålder som är lämplig. Hur tänker du när du planerar att para på andra eller tredje löpet?

Royal canin har en bok om kattuppfödning som du kan köpa. Även Ylva Stockelberg har en bra bok, googla på dessa böcker så hittar du.

Jag håller med #2 att du sätter dig väl in i rasen ragdoll och avel i stort innan du börjar leta hane, annars blir det lite fel ände…

Är din hona utställningsbar?  Isåfall är det jättebra ifall du ställer ut henne, tror jag, för att lära dig mer om rasen och kanske knyta nya kontakter. Är du medlem i Sverak? Är katten reggad i sverak? Har du själv importerat henne från utlandet?

Mina tips vad du kan göra nu, förstår att du är ivrig, är att gå med i en sverak-ansluten kattklubb, ställ ut. Ett annat bra sätt, är att få kontakt med en uppfödare som kan hjälpa dig med din avel (mentor)

Vilka tester planerar du att göra? Vet du vad din hona har för starka/svaga sidor och vad du söker hos en hane? Det är mer kompicerat än vad man kan tro i början, detta med att matcha parningar.

Lycka till!