Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 10486 ggr
NameMe
0

Sällskapskatt som används i avel :(

Hej

Jag har sålt en kattunge tänkt att ha som sällskapskatt men har nu hört att de tänker ta kull på henne. Personen har inget katteri registrerat (än).

Jag använde överlåtelseavtalet som finns på Sveraks webbsida "Överlåtelse av katt" men där finns inget fält för att fylla i om katten är såld för sällskap eller avel. I avtalet jag själv har med uppfödaren av min katt fanns det ett extra fält för utställning/avel.

Hur ser det juridiska ut? Kan jag kräva extra betalt om de ska använda henne i avel. Kan de registrera kull trots att vi inte avtalat om det?

Tycker att detta är tråkigt. Hon är av fin kvalitet men jag har ju behållit 2 från den kullen och vill inte att det används för många till avel i den kombinationen. Sen så fick de ju ett annat pris än vad jag skulle tagit för en avelskatt.

Hur skulle ni göra?

loppan007
0

har du kontaktat dom som köpte katten av dig och pratat om det?

NameMe
0

Nej. Inte ännu. Men jag vet inte riktigt hur jag ska ta upp det. Osäker på om jag har rättsliga rättigheter att luta mig emot eller om det mest är moraliska.

loppan007
0

okej =/ jag har ingen direkt koll på detta, men om ni inte skriviti kontraktet vad katten "ska användas till" så kanske du inte har någon rättslig rätt att inte låta henne använda den i avel?

du skulle ju kunna maila dom med en trevlig och öppen ton och fråga henne och påpeka att det inte var det ändamålet hon köpte katten för?

[cas-sus]
0

Hej!

Tråkigt att höra om detta…men tyvärr tyvärr är jag inte förvånadTyst

Rent juridiskt så är det detta som gäller. Du har sålt en katt enligt konsumentköplagen till en vanlig person. Det innebär att köparen äger katten och kan göra precis vad den vill med den, tyvärr, tyvärr…

Som uppfödare är vi helt oskyddade när vi säljer till sällskapsköpare. Det finns trix man kan hitta på för att gå runt problemet…men inget som man orkar hålla på med ärligt talat och svårt att få köpare att gå med på att tex deläga en katt tills den är kastrerad…

Så det enda SÄKRA sättet ur detta perspektiv ÄR att kastrera samtliga sällskapskatter innan leverans. Det gör vi och vi sover gott om nätterna eftersom vi aldrig behöver oroa oss för just detta, som enligt min mening bara är en TIDSFRÅGA innan det händer varje uppfödare. Tyvärr tyvärr…

Samtidigt motverkar vi dessa BYB - Back Yard Breeders som poppar upp som ogräs ur marken och snor åt sig katter de egentligen inte har rätt till och avlar hej vilt med, vilket ALDRIG kan vara bra för en ras.

Vill också poängtera att vi EJ kastrerar tidigt enbart pga av detta skäl, som alla insatta vet så är det ju enbart fördelar, särskilt för katterna.

Vad ska du nu göra med denna köparen…ja, det har jag tyvärr inga goda råd om. Kanske någon annan har?

Jag hoppas innerligt att det löser sig för dig.

MVH
Susanne

Cas-Sus Ragdolls

David
0

Så länge honan paras med en stambokförd (LO) ragdollhane kan hon registrera en kull utan stamnamn oavsett om honan är såld som sällskap eller till avel.

Och det rent juridiska har Susanne i #4 svarat väldigt bra på.

Så tyvärr finns det inte så mycket att göra i efterhand.

Skulle personen senare skaffa stamnamn och börja avla är det här dock inte världens bästa sätt att börja sin karriär inom kattvärlden på… om det är någon tröst…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LeS-
0

#6 håller med dig fullständigt susanne, jag har kastrerat mina sällskapskatter innan leverans just för den anledningen att jag misstänker att köparna kan tänka sig ta en kull eller två på katten. (Vilket också erkändes av en köpare)

Tyvärr är det väldigt svårt att hitta en veterinär som utför tidig kastrering i Sverige och jag vet att vissa enbart får kastrera hanar. Hoppas det blir ändring på det inom en snar framtid.

Raggedydoll
0

Egentligen skulle bästa lösningen vara att de kollar över kontraktet och försöka få en försäkring för uppfödare att katterna inte kan användas i avel. Jag menar tidig kastrering har komplikationer och många är skeptiska till det. Jag har inte vågat mig på det eftersom jag inte tycker det är tillräckligt beprövat än.

Det är en värsta mardröm som uppfödare är ju att en katt används till avel när man säljer de som sällskap. Vi vill ju få bort alla Ragdoll utan stamtavla. Jag tycker du ska ringa och prata med en jurist som är hemma på detta få se vad du kan göra och även ringa och prata med dem. Det hade varit bättre att de hade nämnt att de ville avla på henne.

Min första hona var just en sällskapskatt, men jag nämde för uppfödaren att jag ville ta en kull, det fick jag klartecken för och sen fastnade jag för aveln och ville fortsätta. Då fick jag KÖPA loss henne till avel.

Hon kommer ju i sånna fall om hon tar en kull, aldrig kunna köpa katt av vi som vet om det. Och frågan är om man inte ska informera alla om detta så ingen lånar ut hane heller.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

[cas-sus]
0

Man kan INTE avtala bort konsumentköplagen. Spelar ingen roll vad man skriver.

Ang tidig kastrering så har du helt fel angående komplikationer. Skulle vara intressant att veta var du fått detta ifrån?

Tidig kastrering har ej fler komplikationer än "vanlig" kastrering.

För övrigt har tidig kastrering utövats i över 20 år i Nordamerika. All forskning har bevisat att det är ofarligt Skrattande

MVH

Susanne

Cas-Sus Ragdolls

.m.m
1

#8 - jag var nyligen hos en uppfödare som tittade snett och lite irriterat på mig när jag nämnde kastrering. Hon var av åsikten att det absolut inte borde göras innan 6 månader. Helst skulle man vänta i 8. Och sen kunde det göra att huvudet på katten blev mycket mindre också. Förvånad

Ja - det var en sverak uppfödare. :)

Detta är off topic- jag vet. Jag ber om ursäkt. Kanske skulle ta upp kastrering i en egen tråd. :)

För att komma tillbaka till ämnet. - Jag har inte riktigt förstått poängen varför ni uppfödare envisas med att sälja era ungar till olika pris (sällskap - utställning - avel) flåt! men med tanke på just att det inte hindrar någon att ta en kull, oavsett anledningen man uppgav till köpet från början.

Vad jag förstår så är det inget jätteovanligt "problem" i de allra flesta raser. (flest långhåriga?)

Skulle man inte kunna lösa det på det sättet att man betalar en extraavgift istället när/om man parar sitt djur och då använder det i avel? Och ha med det i kontraktet? Som en springavgift nästan. Skulle det kunna vara ett alternativ?

Ja, vad vet jag. Försöker lära mig och kanske någon gång ge någon en tankeställare. :) I all välmening.

[cas-sus]
0

#9 Det du nämner här om uppfödaren som hade åsikter om tidig kastrering - är just åsikter baserade på okunskap tyvärr.

Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt med resten du skriver…..

…men vad du än skriver i ett kontrakt så gäller det fortfarande inte enligt konsumentköplagen eftersom när en privatperson köpt en katt så är det deras att göra vad de vill med den. Så där har du dina extraavgifter som du aldrig kommer se skymten av alltsåFlört därför att köparen kan strunta i ditt kontrakt!

Hur varje uppfödare sedan bedriver sin uppfödning gällande priser, restriktioner osv har ingen annan med att göra. Passar det inte köparen så går de till nästa. (Vilket passar uppfödaren utmärkt då denne inte vill ha en sådan köpare) Detta har ju dock ingenting med TS inlägg att göra…

ProvinsiaRivers
0

Men det tråkiga är ju att de flesta sällskapskatter man säljer är just ämnade bara för sällskap ofta också för att de inte håller helt måttet med rastypigheten.

Så dom som testar att bara "ta en kull"utan tillåtelse från uppfödaren gör inge gott för rasen! Speciellt när dom testar med en "mindre vacker" katt. Eller en som skelar,har svansknick osv osv….

En sådan katt tycker jag inte att man kan få "köpa loss" med extraavgift till avel senare. Och jag tror aldrig det skulle funka.Ingen vill senare betala lite extra för en redan betald katt för att få avla.

Här uppe i norr finns ingen möjlighet för tidig kastrering så vi får verkligen lita på våra köpare att dom kastrerar sin sällskapskatt senare.Har inte ännu haft problem,tack och lov:-)

Men jag hoppas att det ordnar sig för dig och din sålda katt TS,NameMe!! Försök att förklara hur du tänker till köparen och hoppas att hon förstår.

Silvestris
0

Enda sättet (om man inte vill/kan kastrera tidigt) att komma undan att sällskapsköpare olovligt avlar renrasigt på sina katter är att registrera dem "ej för avel". Inte möjligt hos SVERAK men inom andra FIFe-föreningar och även inom andra förbund.

Jag föder upp inom TICA och hade jag inte kastrerat tidigt hade jag registrerat sällskapskattungar som "neuters/spays" vilket innebär att avkomman inte går att registrera. Jag skulle dessutom hålla på individuella registreringsbevis tills katten kastrerats så att de inte försöker sig på att regga om katten till SVERAK som sedemera fullständigt skiter i att katterna är reggade med avelsförbud (såvida det inte kan styrkas med veterinärintyg).

Med avtal kan vi som sagt göra skit och ingenting.

[cas-sus]
0

#12 Ja det är ett bra alternativ för att komma åt dem som ämnar registrera kattungar, men tyvärr kommer man här inte åt de övriga… De som mixar Ragoll med andra raser, eller avlar "Ragdoll" utan att registrera…vilket är enbart en huskatt då…

Men man kommer en bit i rätt riktning det gör man, bra att du tog upp det!

# 11 (förlåt TS) Är det verkligen omöjligt att hitta någon? Kanske får ni uppfödare som vill men inte har möjligheten börja ställa krav på era veterinärer att ni vill ha den här tjänsten av dem.

#9 Glömde…jag var själv Sverakuppfödare och kastrerade tidigt i 6 år innan jag lämnade Sverak

.m.m
0

#10 - jag tog inte uppfödaren på orden.. även om jag respekterar hennes åsikt och ställningstagande.

Jobbigt läge. Ser problemet med att min "idé" inte var en lösning heller…

Hoppas det löser sig för er, hur som helst.

David
0

Det är fullt möjligt som uppfödare i SVERAK att lägga avelsförbud på katten. Men det hindrar ju egentligen bara personen att stambokföra kattungarna. "Uppfödarens rätt att belägga katt med avelsförbud finns reglerat i FIFes och SVERAKs regler för stambokföring och uppfödning" (det måste ansökas om hos SVERAK, och noteras då i stamtavlan samt i stambokföringen hos SVERAK)

Annars stämmer mycket ovan, det går inte på något sätt att avtala bort konsumentköplagen. Hur gärna man än vill.

Jag är för tidig kastrering, och som någon skrev är det riktigt synd att ingen här i norr utför det ÄN! (är säker på att det kommer att komma ju mer efterfrågat det blir). All forskning visar bara på positiva effekter för katten, finns inte så jättemycket forskning som är gjord i Sverige eller översatt till svenska = därför det finns tveksamma veterinärer som går efter de rekommendationer som än så länge finns, 6 månader. Men tittar man på forskningen i Amerika så påvisas nästan bara positiva effekter. Jag kommer starkt överväga att kastrera mina framtida kattbäbisar innan leverans så kan jag sova tryggt om nätterna.

// David

[cas-sus]
0

# David de tog bort det 2003-2004 tror jag. Vad jag vet har det inte ändrats. Det står idag så här i stadgarna;

Uppfödare har rätt att belägga katt med avelsförbud inom SVERAK, om katten uppvisar helt avvikande icke önskvärda färgdefekter. Avelsförbud av andra skäl ska vara intygade av veterinär. Om avelsförbud ska kunna införas i efterhand efter registrering, måste även den nya ägaren om sådan finns, godkänna ansökan om avelsförbud.

Så med andra ord gäller det enbart katter som har färgdefekter eller medicinska defekter intygade av veterinär som kan läggas i registret…

MVH

Susanne

David
0

#16. Ja, det stämmer, läste igenom stadgarna efter att jag publicerade mitt inlägg.

Jag är dubbel, vet att det finns starka krafter som inte vill att avelsbasen begränsas, inte ens med tidig kastrering (risken blir väl att vissa uppfödare håller allt för hårt i "sina" linjer och lägger avelsförbud på alla kattungar bara därför), men jag vill också att det ska finnas möjlighet att lägga förbud på sällskapskatter för att undvika sådana här situationer. Alla katter som stambokförs och får ett LO-nummer är det egentligen fritt fram att avla på (om den inte har de medicinska fel som inte är godkända att avla på), får kattungen ett RX-nummer krävs avelsgodkännande, men uppfödaren själv väljer ju inte om avkommorna blir LO eller RX, det avgörs ju beroende på föräldrakatternas bakgrund.

Hur man än gör så kommer systemet utnyttjas fel. Tror ingen tjänar på att krympa avelsbasen och ingen tjänar på att sällskapskattköpare tar kullar hit och dit. Hur gör man? Jag har ingen universallösning, hade jag en sådan skulle jag lägga en motion direkt! Glad

// David

[cas-sus]
0

#17 Sorry TS, off topic här…Jag anser inte att man kan begränsa avelsbasen genom restriktioner. Tillfälligt kanske det ser ut så. Men jag tror att det är tvärtom.
Aldrig har vi haft denna mångfald i Sverige, dessa många olika linjer och förgreningar, genom många uppfödares arbete samt importer av detsamma.
Jag tror avelsbasen begränsas genom överanvändande av individer, något som lätt sker utan restriktioner tex med en snygg hane som många vill låna eller ha avkomma efter.
Om de skulle få avla fritt, så skulle snart denna hane (detta exempel) finnas i mångas stamtavlor och det skulle snart betyda att mångas uppfödares katter var besläktade. Och så skulle det fortsätta med många individer i uppfödarnas stamtavlor. Där sitter nu tillslut dessa uppfödare med samma eller snarlika katter i sina stamtavlor….har avelsbasen verkligen ökat nu?
För uppfödarna kommer inte vilja använda de katter som inte är så fina…och därför blir det trots allt begränsat med vad de avlar med.

Med restriktioner så får man fram unika och egna linjer och förgreningar inom dessa, och detsamma får alla andra uppfödare med restriktioner. Man hinner avla längre ner i linjerna (mera framåt) innan andra tar del av arbetet, på så vis blir katterna mindre besläktade - när man delar med sig av dem till andra uppfödare.
Japp det var mina åsikter i detta ämnet Flört

NameMe
0

Tack för all sympati och ideér, trots att det inte finns någon bra och enkel lösning.

Jag tror att personen i fråga (som är en man) kommer att kontakta mig för att få tips och ideér på hur han ska få tag på en hane. Hörde nämligen av en person som känner honom att han ev kommer kontakta mig för att han tänkte ta kull.

Jag tror att han inte förstått skillnaden mellan att köpa avelskatt och sällskapskatt (hoppas det iallafall). Jag tänker förklara det hela för honom och hoppas på att han förstår. Förhoppningsvis kan jag få en summa som kompensation. Honan var ett riktigt charmtroll och mycket fin. Anledningen till att jag sparade syskonen var att de var choklad och lila samt att de var lite större i storleken.

Jag funderar helt klart på att hitta en vetrinär i uppsala som utför tidig kastrering. Har ni någon att rekommendera och vad kostar det?

NameMe
0

Hej igen

Hittade en intressant undersökning i sverige angående tidig kastrering.

http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

Funderar starkt på att använda det i framtiden. :)

Ni som använder er av detta: Vid vilken ålder gör ni det? Före eller efter katten är tingad?

LeS-
0

#20 Jag gjorde det när mina kattungar var 12 veckor fyllda och över 1 kg. Veterinären sa först (innan han sett dom) att han helst inte ville göra det på så små katter. Men när jag väl kom dit med dom blev han chockad över hur stora dom var.

Jag tror många veterinärer oroar sig mest för att katterna ska vara så små attdet blir jobbigare att utföra ingreppet, men hos mina var det inga problem. Det var en hona och en hane.

Går det till sällskap kvittar det om jag gör det innan katten blir tingad, med de ska vara över 12 v.

Silvestris
0

Jag har fått kattungarna (än så länge bara hanar eftersom jag nästan bara lyckas föda upp hankatter) kastrerade vid 14-15 veckors ålder. Då har de hunnit bli vaccinerade och de har besiktigats en gång. Dessutom är de flesta tingade vid den tidpunkten så eventuella oklarheter om någon av kattungarna ska säljas till avel har klarats upp.

Marleene
1

Det är ju aldrig kul när en köpare tar saken i egna händer och går emot det man avtalat vid köpet. Som det sägs här är det dock inte så mycket man kan göra enligt lag.

En eventuell möjlighet att kunna sätta avelsförbud hos SVERAK kommer heller inte att vara någon direkt lösning utan snarare ett problem. Istället för att minska aveln på sällskapskatter kommer detta nog snarare att bidra till blandrasavel & oreggade katter.

Lösningen på problemet (förutom tidig kastrering) tror jag snarare är tydlig information till köparna om vad som gäller. Om man verkligen påpekar att katten INTE för användas i avel och varför så har man i alla fall lite mer kött på benen vid en eventuell konfrontation. Allra bäst är ju om man på något sätt kan få med detta i ett skrivet avtal. Även om det juridiskt sett inte håller så brukar ett underskrivet kontrakt betyda lite mer än ett ord för personer. Och har de skrivit under på att katten måste kastreras innan den blir könsmogen så gör de oftast det.

Jag skrev ett kontrakt som jag använde där jag tydligt skrev vad som gällde både i denna fråga och många andra. Även om detta juridiskt sett inte håller när det gäller delen vad köparen får och inte får göra med sin katt så har jag i alla fall försäkrat mig om att jag som uppfödare inte kan hållas ansvarig för eventuella fel/problem som uppstår. Kort förklarat så betyder detta att om det mot förmodan blir något fel i samband med avel på en sällskapskatt så kan jag inte hållas ekonomiskt ansvarig för att jag sålt en katt med "fel", vilket skulle kunna hända om jag sålt katten till avel.

Nu är ju detta visserligen ingen större tröst när det gäller användandet av sällskapskatter i avel, men det är i alla fall det enda jag kan göra som säljare. Och förhoppningen är att bara åsynen av kontraktet gör köparna omgående beslutar sig för att detta inte är något kontrakt man bryter Flört

Använder man sig istället av SVERAKS kontrakt så finns det ju övrigt-rader man kan skriva själv på. Där är det enkelt att bara skriva "Katten är såld till sällskap och får EJ användas i avel".

Som sagt, få människor vill bryta skrivna kontrakt så oftast räcker det med en kort mening på avtalet vid försäljning för att minska problemet. Sen finns det ju alltid "idioter" som inte bryr sig (om man nu får kalla folk för det)

Erika, S*Amun Ra's

David
0

#19. För mig skulle det nog inte handla om kompensation eller mellanskillnaden i det här läget. Hade han kontaktat dig innan och hört om han fick köpa avelsrätten så är det ju en sak, men nu verkar han ju helt agerat på egen hand, då skulle jag personligen bara påpeka att katten är köpt som sällskap och ska kastreras.

Sedan tror jag starkt på vad Erika i #23 skriver. Även om tilläggsavtalen inte är juridiskt bindande tänker man oftast någon gång extra innan man bryter ett skriftligt avtal. Inte något invecklat utan exempelvis bara lägga till en eller två meningar som Erika föreslår.

// David

Heros
4

#23 KANON bra skrivet Erika! Kan inte annat än att hålla med dig.

Har själv fött upp ragdoll i över 10 år har haft ett 40 tal kullar genom åren. Jag har aldrig kastrerat någon kattunge de kattungar jag sålt till sällskap har heller ej använts i avel. Men visst kan jag förstå de uppfödare som drabbats utav dessa köpare som avlar på sällskapskatter.
Jag är varken för eller emot tidig kastrering MEN anser att kan en liten kattunge slippa så föredrar jag det. Även om forskningar visar en det ena och det andra, så är en sedering alltid farlig oavsett om det är en människa eller ett djur.

Som uppfödare tycker jag att man har ett visst ansvar själv att "välja" de som ska köpa ens kattungar. Man får ju ganska bra hum om en person genom att ställa en del frågor, och har jag uppfattat misstanke om en köpare så har jag inte sålt kattungen.

Jag tror att sunt förnuft och bra människokännedom kommer man långt på, sen kan man alltid bli lurad, men jag går på magkänsla och den har hjälpt mig iallafall.

_#18 Med restriktioner så får man fram unika och egna linjer och förgreningar inom dessa, och detsamma får alla andra uppfödare med restriktioner.

_Håller inte med dig här med restriktioner det stoppar dels avelsbasen och även kanonfina katter som kunnat tillföra massor i aveln för rasen. Däremot ska man inte sälja hela kullar till avel, men att sätta både 1:a och 2:a hands restriktioner, är enbart för sin egen vinnande situation.
Och "unika egna linjer?" vems är linjerna? en katt har flera led i en stamtavla. Om jag köper in en hane och en hona som parar och får en kull är de då mina linjer? det kan jag absolut inte hålla med om, däremot att de är unika kan jag hålla med om för det är varje kombination som görs mellan två individer.

Name me som startade tråden prata med de som köpt katten och förklara varför du sålt katten till sällskap och att de köpt en sällskapskatt. Oftast kan man komma fram till en lösning genom normalt samtal, de kanske bara inte förstått situationen men av förklaring gör det.
Lycka Till!

Åsa Heros Ragdoll

Silvestris
0

Jag tror inte att det går att generalisera över om restriktioner tillför något bra eller skadar rasen. Det beror ju liksom på vad det handlar om.

För mig handlar villkoren jag säljer en avelskatt främst om att jag och köparen ska vara överens om hur det är lämpligt att använda en katt i avel. Den där biten man i princip alltid går igenom, men de flesta sätter inte ner det på pränt. Man kan kalla villkoren för ett diskussionsunderlag om man så vill. De är inte skrivna i sten och undertecknade med blod utan kan diskuteras och justeras före köpet och även efter (om förhållanden förändras).

[cas-sus]
0

#25 Som jag förklarade tidigare så tycker inte jag att det stoppar avelsbasen, utan tvärtom. Vi är av helt skilda åsikter här.

Man behöver heller inte haka upp sig på ord som linjer. Vems är linjen? I det stora hela så är det Ragdollkattens. Men ens eget avelsarbete brukar man kalla för "sina linjer" åtminstone efter 2 generationer skulle jag säga. Men det jag menade i mitt tidigare inlägg om unika linjer är att om en uppfödare arbetar med en linje i flera led så blir den rätt unik eller hur. De blir därmed mera obesläktade med andra katter.

Jag accepterar hur andra jobbar med sina katter i sitt avelsarbete, även om jag kanske inte respekterar det. Och detsamma förväntar jag mig av andra.

Ang kastrering så anser jag att om en katt skall kastreras så kan den lika gärna kastreras tidigt. Ju förr desto bättre - för katten. Det är inte större risk att söva en liten. De återhämtar sig ca 75% snabbare än en vuxen dessutom.

#23 Jag kan förstå din tanke där…men det är lite som att blunda och hoppas på det bästa.

Jag anser att varje uppfödare bör ta sitt ansvar mot BYB.

Det kanske inte är många som bryter en överrenskommelse/kontrakt, men de som nu gör det gör tillräcklig skada för rasen. Därför anser jag att det bästa är tidig kastrering. Då kommer problemet elimineras.

Men alla uppfödare gör som de vill naturligtvis.

MVH
Susanne
Cas-Sus Ragdolls

Chorotegas
2

#23 och #25

Mycket bra skrivet och jag håller fullständigt med er båda. Jag har också varit uppfödare i 10 år och aldrig råkat illa ut, när jag sålt mina okastrerade kattungar. Genom att ställa frågor och vara lyhörd, så märker man snart om köparen överhuvud taget har några tankar på avel eller ej. Mistänker man detta, så är det bara att göra som Åsa skriver, inte sälja kattungen till denna intressent.

Restriktioner är jag helt emot och skulle aldrig köpa en katt med sådana. Om en uppfödare inte litar på att jag kan hantera fertila djur i min avel och sälja mina kattungar på ett bra sätt, så ska man inte sälja någon katt till mig. Allting i detta handlar ju om förtroende parterna emellan. Känner man inte förtroende, så säljer man ingen katt.

Ulla Ekdahl S*Chorotegas

Silvestris
0

Självklart ska man inte sälja en katt till en människa man inte litar på, men som jag skrev om "restriktioner" (jag gillar villkor bättre) så kan ett avtal med villkor ses som ett diskussionsunderlag. Ett verktyg man tar till hjälp för att avgöra om man har överenstämmande syn på avel.

Om man har samma syn på hur avel ska bedrivas lär det knappast vara ett problem att sätta en kråka på avtalet med vad man anser är rimliga villkor på heller.

Och oavsett om man säljer sällskapskatt eller avelskatt är det väl självklart att man inte säljer till kreti och pleti. Även vi som kastrerar tidigt är noga med köpare. Jag har själv inga dåliga erfarenheter av köpare på det sättet men det är ingen garanti för att jag aldrig kommer bli lurad.

Lottis-Gottis
0

I mina två Perserkatters stamtavla står det skrivet att katten inte får tas i avel. Får endast hävdas av uppfödaren.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

FunHouse
0

#30 menar du Lotta att SVERAK skrivit i det i stamtavlan?

Jag trodde man bara kunde lägga avelsförbud om det förekom defekter av lite olika slag?

//nyfiken ACGlad

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

David
0

#31. Tror att det var möjligt tidigare att som uppfödare "enklare" lägga avelsförbud än vad det är nu. Har för mig att Lottas perserkissar är lite äldre. Glad

// David

[Litlamins]
0

#31 & # 32

Ett annat "undantag" kan vara att det är en katt från Norge, som var reggad i stambok 2 (alltså inte avelkatt-registret), då verkar det vara avelsförbud i sverak stamtavlan…

Så var det på hanen som vi använt till vår en hona nu senast, men den Norska uppfödaren har upphävt avelsförbudet genom Norak.

Lottis-Gottis
0

Ja det står så i stamtavlan, nu är de 10 år så kanske var tidigare man kunde göra det

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

LittleSweeties
0

Det är inte helt enkelt att få in avelsförbud i stamtavlan, det kan jag av erfarenhet säga….Obestämd

Jag försökte på de två kattungarna vars syskon dog i Flat Chest
(= "defekt" i mina ögon, pga ärftligheten….)
MEN…..avelsförbud kunde jag bara få skriva in på den ene…och det för att han hade **svansknick!
**

Snacka om att sila mygg och svälja elefanter…..

DexKex
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror att både #19, #23 och #25 har en bra poäng med att köparen till en sällskapskatt inte alltid är införstådd i vad som gäller. Om man inte har pysslat med avel tidigare kanske man inte har en susning om varför en uppfödare skulle ha något emot att man får en kull ungar själv och kanske tycker att man gör som man själv vill med sin egen katt? Inte för att vara oärliga utan för att "oinvigda" helt enkelt inte vet bättre…

Jag tror att det är lätt för en "oinsatt" att bara få dollartecken i ögonen när man inser att man kan göra sig en hacka (samt att alla älskar ju kattungar Oskyldig). Det behöver ju inte vara avsikten från början utan kanske dyker upp som idé efter ett par år.

Jag tror att det absolut bästa är bra kommunikation, och att man är övertygad om att köparen är införstådd i varför man inte vill att den katten ska avlas på, ifall den inte är kastrerad. Informationen kan ju också lämnas skriftligt om man ha lite tyngd bakom det man säger. Informationsbladet kan skrivas under, inte som ett kontrakt utan som ett intyg på att köparen har förstått vad oregistrerad avel innebär.