Marknadsvärde?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänker teckna en försäkring på min ragdoll hos folksam, där ska man ange marknadsvärdet på sin katt.
De flesta annonser jag läste innan jag skaffade Dexter sålde sina ungar för omkring 6000:- så därför funderar jag på om det är det som är marknadsvärdet?
Jag köpte Dex lite billigare eftersom han var en omplacering och inte unge längre. Men det låter på folksam som om man ska ange rasens marknadsväre och inte priset man köpte katten för.
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Hmm, nu hade ju jag agria.Men om det fungerar likadant så är det inköpspriset som man kan livförsäkra på eller som mest 500 över. Undantaget är om katten har meriter som gör den "mer värd".
Och marknadsvärdet är ju det du köpte katten för. 6 000 kostar en kattunge, men katten blir ju tyvärr mindre värd ju äldre den är.
Hmm, nu hade ju jag agria.Men om det fungerar likadant så är det inköpspriset som man kan livförsäkra på eller som mest 500 över. Undantaget är om katten har meriter som gör den "mer värd".
Och marknadsvärdet är ju det du köpte katten för. 6 000 kostar en kattunge, men katten blir ju tyvärr mindre värd ju äldre den är.
Ok. Om katten har stamtavla, har fungerat som avelskatt + vunnit "skönhetspris" är det då sådana meriter som räknas till ökat värde?
Den kastrerades innan jag köpte den, då kanske "meriterna" är förbrukade?
Sorry, jag är helt ny på området 
Jag tror också det är inköpspriset som gäller. Ett marknadvärde är ju väldigt olika vad en katt är "värd". En välstammad katt med utställningspotential lämplig för avel, brukar ju hos många kosta mera än en feltecknad kattunge såld för sällskap även om det är samma kull…
Sen kan man ju höja upp livvärdet varefter katten tar titlar.
Ring folksams kundtjänst och fråga ifall du får ta livvärdet högre än inköpspriset, så får du 100%igt svar. Sen brukar de väl inte vilja se "kvitto" på vad katten kostade… undrar hur de ställer sig ett sånt här fall, där du köpte katten lite billigare då den var äldre…? Tanken är väl att man ska kunna få tillbaka sina "investerade" pengar om katten dör? Inte "tjäna" på ifall den dör och du köpt den för 2500kr och den är försäkrad för 6000kr? Några snabba tanker härifrån bara.
Skriv gärna i tråden sen, vad Folksam säger.