Problem med lös grannkatt
Vår ragdoll går ute på tomten i löplina som löper rakt över vår tomt. Vi har nu fått en ny granne på andra sidan så våra baksidor ligger mitt emot varandra. De förra grannarna rev ner det dåvarande staketet mellan tomterna när vi var borta på semester med förklaringen att staketet var deras och att det var ruttet, de lämnade inga stolpar kvar heller, och sa att vi fick själva sätta upp ett staket om vi ville ha. Vi har inte gjort det då vi har lite skog på vår del av tomten som gränsar mot dom, men det är helt öppet in till deras tomt. Nu till vårt problem. De nya katterna har en stor svart norsk skogskatt som går lös och den har redan varit inne på vår tomt flera gånger. Nu kommer snart vår och sommar och vår katt vill ju också vara ute, men det känns inte bra. Han sitter fast och sen är han en naiv "raggis" som inte har en chans. Hur ska vi handskas med problemet? Har vi några rättigheter mot lösa katter på vår tomt? Är det någon här som vet eller har erfarenhet av detta problem? Hur gjorde ni? Jätteglad för alla svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Löplina är nog ingen optimal lösning för en katt, är inte säker på att det ens är lagligt tillåtet. En raggis bör ju aldrig vara ute ensam, så ha honom på lång släplina istället under uppsikt.
Alla kattägare är enligt lag skyldiga till att ha ständig uppsikt på sina djur, så att de t ex inte förstör bilar, rabatter etc., men handen på hjärtat så är det en tandlös lag. Det finns ingen myndighet som bryr sig om ärenden som gäller katter, men visst har ni vissa rättigheter gentemot grannkatten. Ni har rätt att anmäla att den går på er tomt… Vore det inte bättre att slå ihop huvudena med grannarna och försöka nå fram till en gemensam lösning?
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Självklart så är vi ute när han är ute. Så stor är inte vår tomt så att vi inte ser honom hela tiden och visst ska vi börja med att prata med grannen. Jag ville bara ha lite tips på hur man kan prata om det/alt lösa det, och om det inte fungerar att prata, vilka rättigheter man har. Tack ändå för ditt svar!
Annars, näta in en kattgård som eran kisse kan få gå i, då kommer inte grannkatten åt honom och han får gå fritt utan lina.
http://www.svidjas.se
Det bästa tycker jag är att bygga en kattgård eller om du har altan näta den. Då kommer inte den andra katten åt din ragdoll. Jag har också problem med grannarnas katter. Jag har precis flyttat till mitt radhus och har märkt att grannarna lämnar sina katter springa lösa. Det finns en som tycker om att sitta på min altanräcke och skrika som en galning mitt i natten. Jag och mina katter blir väldig störda av detta. Det verkar som detta problem med lösa katter är ingen nyhet. Ingen gör någonting åt saken. Man kan försöka prata med grannen men problem med besvärliga katter brukar vara en känslig ämne.
Jag kommer att näta min altan samt bygga kattgården på så sätt att ingen annan katt kommer åt min tomt. Detta tycker jag att det är lösningen till mitt problem. Fördel är även att jag och mina älsklingar kommer att kunna vara ute med god samvete.
// LD