Fläckar i det vita?
Nu har Alice Fudge blivit 5veckor på dagen!
Tycker hon ser fin ut ännu och funderar på om jag ska behålla? Nu är det så att hon ser ut att få en skönhetsfläck på hakan. Attans att man inte kan få allt på en gång 
Tänkte fråga er kunniga om ni vet hur domarna brukar se på fläckar på hakan?
Och om det är några som har erfarenhet av hur mkt fläckar i det vita brukar nedärvas till ungarna i sin tur?
Här kommer lite 4-5veckorsbilder. Kom gärna med åsikter/kritik och råd! Skulle vara till stor hjälp
, behålla eller ej?

Jag vet inte på bicolors men på mitted så kan dem vara rätt hårda ibland på hakfläskar om dem är så där tydliga. Färgen är ju rätt viktig på ragdolls men jag har som sagt var ingen koll på bicolors
http://www.svidjas.se

Ok, tack för ditt svar ändå.
Hoppas att någon annan kanske vet mer…
Hon är förresten brun bicolour, vissa bilder kan se blå ut, svårt med ljuset! För övrigt ser färgen ut att hamna på rätt plats 
Ja mitteds vet jag me, de går väl inte att ställa alls? Eller går å går…

Har erfarenhet av att fläckar nedärvs ganska bra
.
Men de är ju charmiga med sina felteckningar oxå! 
Hon ser jättesöt ut verkligen! Vet inte hur hårda de är, men de är nog rätt petiga för det finns ju så många "rätt" ragdoll´s på utställningar.
Kram 
Söt tjej!!
Men är det verkligen så att hon får en brun fläck på hakan…. Ser ut att kunna vara svarthaka… Vet inte hur det är med bic, men mitted får ju inte ha färgad haka!
Hon är ju så liten ännu….
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Jo jag tror nog att det är lite färg som kommer där…trodde först att det var missfärgat från när hon ätit och grisat
men nu ser det ut att bli mörkare, så nog är det en skönhetsfläck!
Verkar som att fläck på hakan kan vara cert dragande även på bicolours. Syns ju ganska tydligt när det sitter där det sitter…
Vi får se vad det blir av henne, än så avvaktar vi och ser!
Mm, är inte så säkert att det blir någon skönhetsfläck…. Skulle nog avvakta lite o se! Hon är så liten ännu!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Skulle det vara en skönhetsfläck så tror jag till 99% att det är certdragande, tyvärr.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Förlåt att jag säger det, men hakfläck SKA vara certdragande! 
När det gäller nedärvning av fläckar är min erfarenhet att det är ett större problem på true bicolor än mid high och high mitted.
Känner du att hon tillför så pass mycket till din avel att du är villig att ta fläcken skulle jag spara henne och se vad hon ger.
Min tidigare avelshona Pamela hade hakfläck och runners, dvs. brunt i vitt och vitt där det ska vara brunt
. Av hennes 24 kattungar gav hon 1 kattunge med hakfläck och 2 med runners. Nu var ju hon mitted i och för sig. Tillsammans med min hane Emperio, som hade låggradigt vitt (high mitted) gav de 2 med oregelbundna V:n. Det var en medveten parning, trots att jag visste att de båda hade "fläck-problem" och då var jag beredd på det.
Vill du inte ha oönskade fläckar kanske det är bra att inte välja en hane med låggradigt vitt också, även om det där ibland känns som slumpen.
Lycka till! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Glömde
…jättesöt liten docka! 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

Tack Kicki för ditt mkt bra och utförliga svar
Ja jag får nog tänka igenom det här ett tag till, men jag har ju tid på mig! Skruttan är ju bara 5veckor ännu
Och tack, hon är en liten sockertopp, hihi!
Ja det var som jag trodde, cert dragande! Inte helt otippat…
Iof inte så konstigt, en fläck på bakbenet är ju inte så störande som en fläck i ansiktet! Tänkte det var lika bra att fråga när man inte var helt säker…Får hoppas att det bara är smuts 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte visa en bild på Alice här 11,5vecka. Det blev en fläck på hakan till slut! Nu är hon anmäld till ragdoll specialen i april för feltecknat, spännande
Oj vad roligt det ska bli att se alla vackra ragdolls!
Nu är Alice 13veckor och ska flytta till en ur gullig fodervärdsfamilj så får vi se vad det blir av lillskruttan.
Supersöt liten tjej :D
Jag har en brunmaskad bicolour hona som vart diskad pga av vit fläck på överläppen av en domare & en annan domare skrev "lite brindlad i ansiktet".
# 21 Bedårande söt tjej!
Vad roligt att du anmälde henne till den gruppen, då ses vi där! 
S*Evenstar's
Christina

#24 Tack
Ja det hoppas jag att vi gör! Jag blir lite blygsam i sånna här sammanhang har jag märkt så jag hoppas några av er andra rycker tag i mig och säger hej! Jag ska se om jag hinner fixa nån skyllt med mitt stamnamn, om inte annat så kommer jag ha ett starkt rosa burskynke med nyckelpigor i glada färger och en brun liten bicolour tjej
Jag kanske sticker ut lite med min solbrända näsa som nyss kommit hem från Aruba, om nu inte allt trillar av i badet imorn
Så ryck tag i mig om ni ser mig, då blir jag såå glad!!
Det ska bli så fantastiskt kul att få se alla våra underbart vackra ragdolls!!! Och spännande att höra vad dom säger om Alice skönhetsfläck. Hade ju vart kul att få fortsätta ställa henne om det går bra…
Nån som förresten har nått tips för bad av kattungar, första gången jag ställer en liten bebis! Tänkte ge mig på badet imorn..glad att jag bara har en, puh! 

Hur gick det för din lilla Alice, hon var jätte söt :)
Kan berätta att lilla Alice blev Best i show ungdjur.
Väldigt roligt eftersom det är min Attila är pappa till henne:)
Grattis Emmis!!!!
//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Tack AC va söt du e 

Hon är en liten sötnos våran lilla bebis! Nu hoppas vi på fler sötnosar 
Och kom vi fram till att det inte går att ställa med en hakfläck eller?! hehe…
# 27 och 28 GRATTIS till er båda! 
Hon är bedårande söt! 
S*Evenstar's
Christina
#28 Grattis
Jag var på utställningen i lördags och såg lilla Alice live. Jättesöt tjej 
// LD
#28 tror vi kom fram till att det egentligen inte står i standarden att hakan måste vara vit på en bicolour…hm…
Jag tycker du ska ställa henne i vanlig klass en gång Emelie och se vad som händer…
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#31 Ja även om vi VET att det inte ska vara där så står det ju faktiskt inte som sagt, kan ju va spännande att testa och se vad som händer…och om inte annat så är det ju kul med en bedömning!
#29 och 30 Tack! Är så glad för henne, ska bli spännande att få följa den fortsatta utvecklingen