Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2118 ggr
pebb
2011-03-18 18:13
0

Kattungars vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är nyfiken på ungefär hur mycket kattungar ska öka i vikt per månad från 3 månaders ålder och framåt, någon som vet?

Nog för att jag inte tror att det är något fel på min unges vikt, men tycker det är intressant.

Some-Guy
2011-04-11 23:50
0

Har själv haft min kattunge (en hona) sen slutet av december, då var hon ca 14v gammal och vägde ca 1.6-1.7kg. Idag ca 3.5-3.6kg. Då har hon alltså fördubblat sin vikt.

Hon blir 7månader om en vecka. Jag vägde henne rätt ofta de första två månaderna och uppskattade viktökningen till 100g/vecka. Glad

Men som sagt så är det en hona jag skriver om, hanarna blir ju dubbelt så tunga/stora så det måste innebära större viktökning/vecka.

Uppskattar att hon når maximalvikten om ett par månader (9månader gammal då). ev. 4.5-5kg.

Enligt uppfödaren så var vikten ok. Men jag brukar även jämföra lite på torrfoderpaketen, brukar stå ungefär va en katt ska väga som minst och max, min brukar alltid ligga på maxgränsen :P… men ragdollkatter är ju rätt stora så det är inget konstigt antar jag. Men det som står där är ju bara ett meddelvärde egentligen. Kan säkert va olika från katt till katt.