Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2621 ggr
susanneNico
0

Gå ute med katten eller inte?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, Gillar raggdollen att gå ut med sele? Har sett och hört att en del går ut och går med sin raggis eller vilken katt som helst. En del säger till mig att jag inte skall vänja katterna med att gå ut för då vill de bara det. Har nätat in balkongen och denna första vårhelg har de varit ute på balkongen men Nico försöker att smita ut i uppgången så han är nyfiken på världen utanför. Är bara lite rädd för att gå ut med honom i sele då vi bor i en stad och det finns väldigt många hundar här vi bor och en del är stora och lösa.

Mår de dåligt av att "bara" få vara på balkongen?

Susanne/Nico/Smilla

raggorgeous
0

Absolut inte!! Bara underbart att de har en innätad trygg plats att njuta av sol och frisk luft i!! :)

Så har jag det också!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Vosjes
0

Jag har en inglasad balkong som de har fri tillgång till men vi brukar gå ut med katterna i sele ett par timmar i veckan så de får sträcka lite på benen.

Om de har sina hundar lösa bör de vara så pass tränade att de inte skulle ge sig på en katt. Du kan ju alltid prata med ägarna eller gå ut en runda först och se om det är några hundar i närheten ev hitta en bra plats där det inte finns några faror som hundar där du kan låta katterna sträcka på benen men självklart behöver de inte må dåligt av att endast vara på balkongen.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

jossan007
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har med min raggis ut på promenad varje dag det är fint väder, i alla fall några minuter! han gillar mest att ligga i gräset och kisa mot solen och få massa småpinnar i pälsen som jag måste ta bort sen ;)

men jag gör det lite för att det är ganska mysigt att ha med honom på picknick osv, och då är det ju ganska bra om han har fått miljöträning!

dock, är det ju inte skitkul att gå ut med dom, men jag tror att dina katter skulle gilla det, men man behöver ju inte.

jossan007
0

kan ju även tillägga att han inte springer iväg, men jag vågar ändå inte ha honom lös >.<

Laini
0

Min 4-månaders älskar att gå ut i sele, men bara ute i skogen där inga människor eller hundar och trafik stör. Jag bor dock mitt i stan och har försökt vänja honom vid att gå i parken där jag bor, men där är alldeles för mycket liv för hans smak. Jag har därför slutat försöka vänja honom vid parkpromenaderna, för det känns som att det bara stressar honom. Vad tror ni, fortsätta eller nöja mig med en skogspromenad då och då? Skulle gärna vilja kunna gå ut med honom även bland folk, men självklart är det ju vad som är bäst för honom som gäller!

Charlie2006
0

Min hona älskar att gå ut med koppel om det då inte kommer människor och går förbi. Specielt gillar hon att gå ut och gå i bergen, när hon följer med på båten, då kan vi vara ute i timmar och hon går framför mig som en hund :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

jossan007
0

hur mycket har du försökt med parkpromenaderna? jag tror att det är något man kan vänja dom med, typ "miljöträning". Oftast stannar ju katterna hemma och behöver inte tränas så mycket, men om du vill kunna ha med katten ut på picknick osv så tror jag det är fullt möjligt, med lite kortare stunder, beröm och övning ofta? är hon lika rädd om du bär henne i parken osv, eller är det mer när hon går själv?

Helajna
0

Vi går ut med våra bustroll med jämna mellan rum, nu på vår och sommar är det ofta och de älskar det! 

Blandrasbirman blir oerhört glad och går runt och tittar på saker, ragdollen lite mer reserverad oh vill helst ligga och sola, men efter några minuter kommer han igång och går på upptäcksfärd han med.

De båda älskar att till exempel följa medmig ut på mina plugg-sol stunder på sommaren, då tar jag med en stor filt, och en liten som jag gör som ett "telt" av om de vill ha skugga, men oftast vill de vara i solen med mig och busa och gosa. Mysigt :)

De "tjatar" inte om att få gå ut då vi är inne, bara ibland då solen just dykt upp på våren. :)

Cockerspaniel
0

Nu har jag ingen Ragdoll (än!) men jag har en bondkatt som har fått kommit ut nu och då. Började med henne tidigt för att hon skulle vänja sig med att få komma ut och röra på sig än sitta på en balkong. Jag ville ge henne mer fritt att röra sig (i sele då).

Idag får jag inte ens ut henne. Bor i en lägenhet nu för tillfälle med inglasad balkong så hon är trygg. Men att ta ut henne nu funkar inte eftersom hon då bara vill in igen. Och bara jag drar fram selen ur en låda fattar hon vad som är på gång så. Hon är smart då att springa och gömma sig så jag inte kommer åt henne.

Men jag tycker det kan vara bra att lära dem gå i sele. För bor du i en lägenhet där du kanske inte har balkong (som jag nu kommer få snart) så kan det vara skönt för katten att få komma ut och röra på sig än sitta instängd i en lägenhet ^^