Katt som spyr ofta
Har en hona på ca 6 månader som spyr upp torrfodret. I princip en gång om dagen. Ibland varannan dag.
Det är Royal Canin persian 32, hon har aldrig spytt upp annan mat, tonfisk, kött eller annan blöt/burkmat. Färgen, lukten och konsistensen på spyorna tyder på att det är RC.
Kan det vara så att hon helt enkelt inte tål RC? Ska testa att endast ge henne RC intense Hairball i en vecka och se vad resultatet blir.
Undrar om ni som haft liknande problem och har lyckats lösa det? isf Vilket foder ska man välja så att det allergiframkallande ämnet inte förekommer där också… Vill inte köpa ytterligare en säck mat av annat märke som senare visar sig innehålla samma ämne som får henne att spy upp maten…
Tack för svar!

Det kan mycket väl vara så att hon inte tål fodret, men det är väldigt svårt att avgöra vad det är i fodret som hon isåfall reagerar på. Foderallergi är bland de svåraste sakerna att utreda då det i princip handlar om att sätta katten på allergifoder och därefter introducera en ny proteinkälla åt gången och prova och se vad det är katten reagerar på.
Nu behöver det inte alls handla om detta för din katt, men jag skulle provat ett annat foder åt henne. Personligen har jag aldrig gett mina katter RC då jag anser att det finns betydligt bättre foder, mina katter äter endast blötmat vilket har bättre näringsvärde än alla torrfoder som finns.
Oavsett om du väljer att ge din katt någon annan sorts torrfoder eller blötmat så skulle jag testa att byta och se hur hon reagerar, förslagsvis av något annat märke än RC till att börja med då de fodren är väldigt lika varandra i innehåll.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Det kan också bero på att din katt äter för fort. I så fall brukar det komma nästan direkt efter hon ätit. Maten kommer helt enkelt upp utan att ha smält.
Om det är det, så kan man försöka sprida ut maten på en bricka eller på nåt annat sätt så hon inte kan vräka i sig.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Hei,
Har selv opplevd dette, hadde mange katter her hjemme som spydde. Byttet foret, de spiste RC. Etter det er det minimalt med katter som spyr. Annbefaler deg å prøve annet for til henne…

Tack allihop.
Jag får ta och kolla upp andra märken på foder och testa mig fram 
Har du kollat så att hon är frisk och inte har nått magsår eller dyl?
http://www.svidjas.se

Nja, men hon hade vet.intyg när ja fick henne (i dec.) och allt va perfekt, sen började spyorna i feb. månad, då hon va några månader och inte längre fick babycat RC 34 (efter att jag helt gick över till RC 34).
Sen så spyr hon ju bara RC-torrfodret så det måste va något med maten. Jag ger henne smakbitar av allt möjligt o det blir varken spyor av det eller konstig avföring. Testade oxfilé-burkmat igår och det blev inga spyor imorse, men för o va på den säkra sidan avvaktar jag en vecka o låter bli RC 32, är det RC som är felkällan så lär hon sluta spy, iaf så ofta…
Om hon bara spyr av RC fodret så sluta med det, att spy hela tiden kan få fler problem för en katt, tänk själv om du spydde varje dag, hur du skulle må. Inget illa menat.

Jag har slutat med RC 32 sen i söndags och det har än så länge inte blivit några spyor
, så hon kommer inte få den maten mer!!! Några dagar till utan spyor så kan man vara helt säker på att det va RC som va problemet
.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
RC32 är special tillverkad för perserkattungar och inte för ragdoll. Det är inte konstig att den är orsaken av problemet. Jag hade kitten 36 och den funkade bra på båda mina katter. Men för att bara på den säkra sidan skulle jag byta till en annan tillverkare. Hills använder jag nu och den är väldig bra. Även om du ger din katt burkmat skulle jag rekommendera att du fortsätter med torrforder bl.a för tändernas skull. Lycka till!!
// LD

Ok, några som sagt att jag bör byta till Hills o att det funkar bra, så jag tar nog o beställer det ist
, tack
Det är många som använder RC för perserkattungar åt andra raser eftersom det anser vara skonsammare för magen.

Har testat nu i över en vecka o avstått från RC, blev en uppehåll på ca 5 dagar men sen började hon spy igen, har undersökt spyorna närmare, det är mkt hårbollar som hon inte kan smälta. Ska ringa vet. imöra o se om det är något jag kan göra. Intense hairball funkade ju inte heller
…

Iof står det att man ska testa i 21 dagar innan det lindrar hårbollsspyandet. Dessutom är RC- intense hariball inte bara för perser, tom bild på ragdoll på framsidan… får höra med Vet…
Tack iaf
Spyr en katt mycket, oavsett foder osv så håller jag med, veterinär. :) Hoppas det löser sig
Det är väldig bra att du kollar med en veterinär så att du får reda på vad det är som är fel. Lycka till!!
// LD

Hej
Min katt spyr också av RC.
Bytt till Bozita nu och inte en spya samt piggare/gladare katt.
/Carina

Har varit hos vet. nu och allt verkade bra med henne. Hon hade fin päls och va helt frisk sa dem
. Fick rådet att testa Eukanuba intestinal ett par veckor och se om det lindrar spyandet.
Skönt att allt verkar ok med tösen.
RC intestinal? Eller har Eukanuba ett intestinal också? 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#18, Eukanuba Intestinal! (400g påse skulle räcka tyckte dem) så får hon RC-intense hairball vid sidan om också.