Berätta om hur det är att leva med Ragdoll
Hej!
Jag undrar om någon/några vill berätta om hur det är att han en Ragdoll. Jag har haft mest Rexar - älskar rasen och att de fäller så lite men de är ju mycket livliga och sitter helst i taket. Har varit utan katt nu i sju år och nu känner jag att jag vill dela mitt liv med en igen. Men jag blir äldre och tror inte jag orkar med energin som en Rex har.
Nu har min granne en Ragdoll och jag älskar hans personlighet. En livsnjutare som bara sprider en massa gladhormoner. Rör inte på sig i onödan, pratar mycket, sitter ute på altanen blundar och tar in alla dofter med den vibrerande lilla näsan. Han är helt underbar. De har bara byggt ett staket och tanken att man kan hoppa över finns inte i hans värld - mina rexar skulle varit ute på två röda sekunder.
Är detta rasen personifierad? Hur mycket fäller de egentligen? Kan man hjälpa till med borstning för att undvika att hela lägenhet blir pälsbeklädd? Jag är inte pedant men jag har svårt att tänka mig att krypa ner i en säng som är full men katthår….Men jag tror att älskar man sin katt så blir det ett litet problem.
Berätta ni lyckostar som redan är ägda av en Ragdoll om ni får spel på håravfall!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur är det att ha Ragdoll? UNDERBART! Har två stycken juveler (en hane och en hona) och de ger varje dag det där lilla extra och jag älskar dem otroligt mycket. Många av mina vänner tycker att de är hundar i kattkroppar, vilket stämmer ganska bra. Hänger med överallt, gillar att apportera, gå ute i koppel och gillar hjärngympa (mina två kan sitt, vacker tass, ligg, rulla runt och puss
) De håller sig på relativt låga höjder (mina hoppar som högst upp på köksbordet). Den ena är mycket social, medan den andra är lite försiktig och vill lära känna nytt folk innan den går fram, men båda är sååååå snälla och har vunnit många hjärtan
.
Lösar det mycket hår? OK, nu ska jag vara helt ärlig med dig… De löser vääääldigt mycket hår, det är den ENDA negativa jag har att säga om denna annars helt fantastiska ras. Jag dammsuger varje dag, borstar dem varje dag, men det är ändå hår överallt. Det är vinter halvåret som är värst, men de löser året om.
Visst kan det vara jobbigt med katthåret, men trots detta så har jag inte ångrat val av ras en sekund! Den extra städning som kommer med att ha ragdoll känns för mig ok, då de ger en såååååååå mycket. Väljer man ras efter hur mycket de hårar, så är det inget alternativ, men annars tycker jag det är ett KLOCKRENT val!
Hoppas detta hjälper 
Hej, Jag har också två raggisar, en kille på 1 år och en liten tjej på 5 månader. Ja de fäller men jag har inte ont av det, man får borsta varje dag och så kan man bada dem. De är helt underbara. De älskar att vara på balkongen och bara njuta. De håller inte på att klättra högt fast den lilla är lite nyfiken av sig. Snälla och gosiga och har ju helt underbara blå ögon som tittar på en. Mina är inga knäkatter men vill gärna vara med men den lilla kan komma och lägga sig en liten stund i knät när hon är riktigt trött och vill kela. Jag är så glad att vi valde raggdoll. Lycka till med ditt val.
Tack snälla ni för de uppriktiga men dock kärleksfulla svaren. Jag är nog såld…….
Självklart ska du ha dig ett litet charmtroll, du kommer inte att ångra dig! 
#4 Ja, jag tror att det är precis vad jag behöver i mitt liv. Jag är ju hemma hela dagarna - har förtidspension och har haft lite funderingar på en liten hund. Nu får jag ju allt i ett verkar det som
Väntar nu på en kull som ska komma i maj/juni och går det bra så blir jag fodervärd till att börja med. Tycker det känns tryggt och bra. Nu ska jag låna in ett örngott från grannens ragdoll som sonen ska få dela säng med så vi kan utesluta ev allergi. Vi har fått klartecken från hans läkare men bra att vara på säkra sidan. En fertil hane är väl det mest allergiframkallande förutom kattungar har jag förstått.
jag tycker att grannens katt låter ungefär som min! nu är ju simon bara 7 månader och busar till det lite ibland, men oftast går han bara runt och kurrar eller ligger på rygg i soffan och sover!
Jag gillar att ha picknick och brukar ha med honom, då ligger han på filten, kanske äter han på någon pinne eller vill ligga i knät, men mer än så är det inte :) har aldrig träffat någon annan katt som går att ha lös och inte tröttnar på att vara på samma plats efter 3 timmar, men somsagt, simon är med, vill bara vara med oss människor och ja. så är han jämt!
när jag badar brukar han ligga i en hylla brevid badkaret, sminkar jag mig är han vid fötterna, lagar man mat ligger han och spanar i dörröppningen. Sålänge han kan, så är han med liksom!
i övrigt är han väldigt lugn, har under snart ett halvår inte haft sönder en enda sak, är väldigt orädd för typ allt :)
ragdolls är bäst!
Åh, vilken underbar beskrivning av din vackra ragdoll. Tänk att kunna ligga på en filt med sin katt och han LIGGER KVAR! Det är knappt man tror att det är sant. Nu är väl säkert även ragdoll egna personligheter men det verkar ju genomgående att de är "golvkatter" och mycket nöjda om de bara får vara med sin ägare. Inte ha sönder nåt…..mina katter brukar gå mellan fönstren och blomkrukorna, titta lite lurigt på mig och peta ner kruka efter kruka! Fick sätta fast allt med självhäftande tejp, jag.
Fin han är din Simorn. Och du, lyllost som redan får dela ditt liv med en sån ljuvlig varelse.
Håller med alla ovanstående om hur underbar Ragdollen e 
Mina är oxå alldeles underbara trasdockor. Underbart temperament, så snälla så de aldrig skulle göra en fluga förnär. Sociala, barnkära o tillgivna
Den enda nackdelen jag kan se är just hårandet!
Annars måste jag säga att även La Perm är en underbart mysig ras. De fäller ju inte så mkt och är BETYDLIGT lugnare än övriga Rexar. Min ena Ragdoll är livligare än min La Perm. De är otroligt sociala, vänliga o barnkära, vill gärna ha ögonkontakt med sin människa. Lite mer beroende av sin människa än vad jag upplever raggisarna. La Permerna vill gärna vara PÅ 
Lycka Till med val av katt 
SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning
Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen
SE*Anamiacat´s
http://anamiacats.weebly.com

Jag bor med en ragdoll och ett gäng andra djur men hos mig ser det ut såhär:
Ligger vaken hela natten för att de kraffsar på dörren och när vi väl släpper in henne vill hon gå ut igen sen går hon och kraffsar på fönstret och parkerar på tangentbordet och förstör allt pågående arbete som väntas inför morgonen.
Till slut somnar jag om och då hör jag en motorsåg och någon som sliter sönder skinnet på min rygg, vaknar av panik och det är bara ragdoll tösen som spinner och trampar på min rygg visst är det gulligt och hon är underbar hur som helst vänder jag mig om så jag sover på sidan då rullar hon åt sidan med min rygg och förtsätter en stund. till slut går hon upp på min sida och börjar trampa och spinna och om man försöker klappa henne blir hon grinig. till slut somnar jag om och känner hur hon kryper under däcket och spinner, det är varmt och mysigt men till slut börjar hon trampa så klorna sitter fast i benen på mig men det är ok men till slut får hon ett litet ryck och börjar bitas, sparkas och hoppa helst brottas med fötterna.
Jag skickar ut henne till den andra katten och hon börjar kraffsa på dörren och jama så att det skär i hjärtat på mig. Jag somnar om och sambon får ta hand om henne då jag knappt fått en blund på hela natten.
Hela morgonen jamar hon och springer till köket, när jag går på toaletten och morgon-kissar följer hela flocken med in i badrummet trots att vi har ett litet badrum trängs dom ihop för att följa med och ragdoll honan stryker sig runt mina ben tills hon lägger sig ner på rygg och rullar fram och tillbaka jätte gulligt - tills hon börjar bita mig i tårna. Hur som helst går vi sedan och äter frukost allihop och då är allt bra förutom att de försöker äta upp varandras mat så vi får lov att hålla ett öga på dom.
Sen efter frukost är det att gå ut med hunden, då ska man gnälla sno koppel och rymma ut tills matte tar med sig både katt och hund på prommenad. Hon går fot och är väldigt lydig och duktig och när vi kommer ut på ängen får hon springa lite friare i sitt flexi koppel och det gör hon tills vi kallar in henne och går hem. När vi väl är hemma igen så står hon och väntar vid dörren som en duktig tjej tills vi tar av kopplet och går vidare. Hon springer in och hälsar på de andra katterna och djuren och sedan ligger hon och sover en stund.
Senare på kvällen hoppar hon upp på fönsterbrädan och börjar kraffsa ner saker en efter en tills jag säger nej och då käftar hon emot och säger "MJAUU!!" som en bortskämd tonåring och ju mer jag säger nej eller att hon ska hoppa ner lugnt och fint skriker hon tillbaka en en arg ton medans hon tittar mig i ögonen med en arg grimash. Till slut hoppar hon ner och går därifrån och börjar rulla på golvet framför mig, om jag klappar henne med handen springer hon iväg men om jag klappar henne med foten spinner hon högt och tydligt och rullar som en glad köttbulle över golvet, under min fot.
Massvis med skit och dagen går och går massvis med lek gnäll jamande lek med mig, husse och de andra djuren sova sova sova mjau…..
Sen till kvällen jamar hon oavbrutet som hon gjort hela dagen av olika anledningar, hon är en riktig pratkvarn hur som helst så säger jag till henne att sluta prata bebis språk och då blir hon tyst och sedan säger hon att hon är hungrig!!! Jag är ju inte annat än människa så hon måste vara lite tydlig när hon säger saker då jag bara kan tyda olika toner i hennes jamande och fråga henne saker och vänta på svar. hur som helst så står vi i köket och ska matas då kommer hela ligan med katter, hundar illrar m.m och vill ha mat katterna och illern står på bordet och hundarna står på golvet och ber om maaaat. de får mat och senare på kvällen ska vi ut med hunden och då vill hon ut igen, men det orkar jag inte just då hon har fått vara utomhus ett x antal gånger redan så hon ger oss arg mjau och går där ifrån efter att hon försökt komma ut. Och sedan startar historian om på nytt.
Hon protest bajsar brevid lådan om vi gör någonting som inte passar henne och vi har testat henne så hon verkligen protest bajsar brevid när vi gör fel enligt henne och hon har mer roligt med hundarna än andra katten och hon trivs ihop med gnagarna i familjen, de brukar sova ihop och illern och hon brukar ligga och putsa varandra men hon ihop med andra katten? knappast de tycker om varandra men de har inte samma intressen så det känns som att vi har en tredje hund eller iller här hemma. det är min berättelse hur jag bor ihop med en ragdoll. 
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Oj vad långt det blev… och ja hon fäller inte speciellt mycket hår vilket är bra och trots hennes dåliga sidor älskar vi henne ändå. 
Jag har varit sambo med flera olika kattraser men bor nu med 2 Ragdoll och en hund.
De är 2 helt olika personligheter, en är lite försiktig och lugn, den andra är ett riktigt energiknippe. Han är högt och lågt och överallt hela tiden. Båda är snälla, gosiga och ligger gärna och myser med oss.
De kan vara med oss i trädgården och skulle inte få för sig att hoppa över staketet som är ca 1,20. De gillar att gå i sele och följa med på mindre promenader med hunden.
Underbar social ras, som gärna vill ha sällskap, OCH fäller….
storpack med dammsugspåsar kan rekomenderas 
"En Ragdoll kommer sällan ensam" 
Zabelle
Jag har två raggispojkar som blev 1 år i februari. Att beskriva de känslor de väcker i mig går inte, de är helt enkelt ljuvliga väsen. Den ena är lite blyg och försiktig medan den andra är mera framåt och totalt orädd, han gör även en del hyss. Men just nu är dom i slyngelåldern så det går över. Mina kommer inte i famnen men dom ligger alltid vid fötterna eller annars i närheten och följer en från rum till rum, så sällskap har man.
Varje dag går vi till skogen längs en väg där inga bilar kan köra. Då får dom springa lösa och dom följer efter en som små hundar. Dom sover i sängen på natten och stiger jag upp för att gå på toa så stiger dom också upp och följer med och sen går vi tillbaka och dom somnar snällt igen. När man kommer hem från jobbet kommer dom och möter en i dörren. Dom är så otroligt snälla och godmodiga, förstår inte hur jag kunnat leva utan dom.
Visst hårar dom en hel del men det är inget som stör mig. Har man bra städredskap och håller efter lite varje dag samt borstar dom så är det inget stort problem, sätter ungefär 15-20 minuter på städande varje dag. Faktum är att jag har mera städat nu, när jag håller efter varje dag, än tidigare när man kunde slarva med städningen. Finns inte mycket som skulle få mig att avstå från katterna och definitivt inte för att dom fäller.
Tack snälla ni för era roliga och ärliga berättelser. #9 Du beskriver så roligt hur du lever med en massa djur som både roar och oroar, men att kärleken genomsyrar går ej att ta miste på! Det gäller ju er andra med förstås - men ni verkar ha det lite "lugnare".

Jag har 2 underbara ögonstenar. De är kärleken i mitt liv och de vet det. Balthis & Tsutey har hel olika personligheter. Det är även skillnad av 1,5 år mellan dem. Balthis är äldst med sina 2,7 år. Han är som en polis. Han kontrollerar varenda sak jag gör. Han är alltid med mig överallt, t.ex toa, kök, osv. När jag kommer hem från jobbet och är senare än vad det är vanlig brukar han blir sur. Jag brukar alltid se honom vid fönsterköket där han så snäll ligger och väntar på mig. Han brukar även visa när han tycker att jag ska lägga mig. Han säger ifrån. Han brukar alltid vänta på att göra sina behov tills jag kommer hem pga att han vill att jag ska göra ren lådan på direkten. Han är den som bestämmer hemma. Balthis är väldig lojal, snäll och lugn. Ingen charmör eller knäkatt men han ligger alltid brevid min kudde när jag sover.
Tsutey (1 år) är allt som Balthis inte är. Tsutey är sådan charmtroll. Man faller för honom på direkten. Han är en liten rackare men så sött!!! Han är riktig nalle och mammas lille gris. Tycker om att bli ompysslad, pussad, o.s.v. vill alltid vara i centrum. Han imiterar allt vad store brorsan gör. Han sover alltid hos mig vid mina fötter. Han har även lärt sig att kalla på mig när han är färdig på toa. Jag har 2 toa och gör rent så snart de gör någonting. Sedan har var och en sitt skål med mat och vatten. De har även var sitt rum men när jag är hemma är de alltid i samma rum som jag finner mig. De är allt för mig. 
// LD
#15 Jag förstår att älskar dina "hyresvärdar", har man katt är man ju bara inneboende. Så vackar de är! Vem är vem?
Tack!! Balthis är den brun colorpoint. Tsutey är den blå mitted tabby.
// LD

Jag har haft en del katter genom åren. Nu har jag en kastrerad ragdollhane 6 mån. Han är den mest behagliga katt jag haft. Jag blir lugn tillsammans med honom. Väldigt social, barnkär och snäll. Social men utan att vara påträngande. Han vill bara vara med och är nöjd så, gör inte mycket väsen av sig. Tycker om att sova och koppla av. Vacker att vila ögonen på. Litar på honom till 100% tillsammans med barnen, skulle aldrig klösa dem. Blir han trängd så går han undan istället. Perfekt tillsammans med barn! Han tycker om dem och blir aldrig stött som andra katter kan bli. Det enda jag saknar är att han aldrig kommer och vill ligga i knä och verkligen kela. Jag får tvångsgosa med honom. Sover han så kan jag borra ner huvudet i hans mage och pussa på honom så mkt jag vill. Blir inte sur utan kurrar bara och myser, men han söker aldrig upp mig för att gosa, så som faktiskt alla andra katter jag träffat, oavsett ras, har gjort. Oavsett det så har jag hittat den katt som passar mig mest, det blir ingen annan ras. Det här med hårandet har jag inte märkt ännu. Han fäller ingenting hittills.
#18 Åh, vad det låter mysigt
Så du har inte märkt nån hårfällning trots att han är 6 mån….det är just fällningen som oroar mig. Jag vet inte om jag orkar dammsuga varje dag. Har fibromyalgi och det svajar från dag till dag. Du har inte lust att visa en bild på ditt underverk?
Hårfällning beror på katt. Som sagt har jag 2 st och de hårar olika. Balthis hårar väldig lite. Han fällde mer när han var ca 1 år. Tsutey hårar mer nu pga att han har precis fyllt 1 år och håller på att byta babypäls. När han var runt 6 månader fällde han ingenting heller. Värme också påverka, tycker att mina fäller mer när det är varmt. Jag dammsuger inte varje dag . Brukar dammsuga en gång per vecka och det räcker gott och väl. Har även en robotdammsugare som gör jobbet åt mig. Har själv problem med ryggen så för mig är det vila som gäller när jag inte jobbar.
Ragdoll är underbara, sociala, tillgivna, kärleksfulla,lojala, m.m. En sak är säker man är aldrig ensam om man har en ragdoll. Hårfällning är bara en liten nackdel som väger lätt om man jamför med alla fördelar och allt vad man får tillbaka.
Men som sagt, jag är kär i mina killar och skulle aldrig klara mig utan dem. 
// LD
Ni är så ljuvliga alla här! Positiva underbara kattägda männsikor. Jag blir så glad för varenda inlägg om min pälsfunderingar. Men kattens mentalitet och personlig är så övergripande så jag ska nog inte snöa igen på det längre
Nån som vet om det kommer några Ragdolls till kattutställningen här i Uppsala nu till helgen 7-8 maj och i så fall - båda dagarna?

Jag tycker att det beror mycket på vad det får för foder också alltså fällningen. Jag har provat ett gäng foder och vissa börjar de fälla som attans av och vissa fäller de mindre av.
Jag har då inte märkt att min ragdoll fäller otroligt, visst fäller hon speciellt vid pälsbyte men inte så värst mycket… hon kan ju ligga på mina svarta lakan och den svarta soffan utan att jag måste damsuga varje dag hehe