En dum fråga om päls
Hej här kommer en dum fråga men jag känner att jag måste fråga. Det är så att jag har varit och klippt Nicos tovor och efter det så kammade hon igenom hela hans päls, hon kammade och slet med kammen, på golvet låg päls för en katt till. Nico hade en stor och helt underbar svans nu är den liten och tunn. Jag kammade hans svans varje dag och fick bort döda hår men nu undrar jag om hon kan ha ryckt bort friskt hår och om svansen kommer att bli lika stor och ståtlig igen.
Susanne/Nico
Hade han mycket tovor? Var du till en veterinär eller var du till en hundfrisör eller dyl?
Nog kommer det växa tillbaka, mina katter tappar i stort sett all päls (känns det som) och särskillt duchesse blir nästan korthårig sommartid men på vintern så får hon tillbaka son fluffiga päls igen.
http://www.svidjas.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tovor i svansen brukar bero på att han har fetsvans och då är det viktigt att du håller efter det! Pudra i Kaolinpuder ofta och tvätta svansen då och då med GOOP (fettlösande) och YES.
Håller tummarna för att han får tillbaka sin fina svans igen, det låter som om han fick en väldigt omild behandling.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Stackars liten. Hoppas att Nicos päls växer asap. Man blir så besviken när man lämnar sin älskling till någon proffsig person och det blir så fel ändå.
Jag har en liknande problem. Jag har klippt några tovor från min käre Balthis efter att ha badat, balsamerat och spreyat honom med speciell lossningstovor medel. Har kommit fram till att det är omöjligt att ta bort tovor. Resultatet efter klippningen blev katastrof!!! Min Balthis har blivit tunnhårig på några ställe.Jag känner mig så skyldig
. Har köpt Hills skinn & hair för att få håret att växa fortare. Hoppas att det funkar. Några tips??
// LD
Om en fetsvans varit tillräckligt länge så lossnar pälsen jättelätt från huden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, och tack för Era svar. Jag var med Nico hos en hund/kattfrisör och han hade tovor i ljumskarna och baktill på ena benet som hon rakade bort, hon frågade om hon skulle raka hela magen, men där fick jag stoppat henne. Efteråt skulle hon kamma igenom honom och det var där som hon kammade så otroligt hårt, riktigt slet med kammen, stackars Nico sade ingentig men tog upp tassen ibland som om han tänkt ge henne en rak höger. Jag hoppas verkligen att han får tillbaka sin tjocka svans, den var så otroligt stor och alla som sett honom beundrar hans svans. Hade tänkt anmäla honom till en kattutställning här i Göteborg som är i september så jag hoppas att pälsen vuxit ut tills dess annars får det bli i december. Om Hills skin & hair fungerar så kommer jag också att köpa det.
Susanne/Nico
Jag skulle nog se till att borsta honom själv istället så att inga tovor uppstår om man vill ställa ut sin kisse. Ragdoll är ändå en långhårig ras om än en men lättare pälsvård men man bör nog ändå borsta nån gång då och då. Bara ett tips 
Har haft vänner som inte haft så bra erfarenheter av hund/kattfrisörer då dem tenderar att ta för mycket men det finns säkert dem som är bra med men jag personligen skulle inte våga.
Har du tur så har pälsen växt ut, hur mycket är borta? Är han helt kal eller? Du kan inte ta en bild på den stackars svansen?
Har han fet svans?