Diarre till följd av penicillin
Min ragdoll har länge haft problem med tandköttsinflammtion. Först fick han antibiotikapasta som inte hjälpte.
Nu har han ätit Clindabuc pencillin i 10 dagar och haft extrem diarre under behandlingen. Tandköttet ser bättre ut och behandlingen avslutades för 3 dagar sedan. Men han har fortfarande diarre!
I övrigt mår han bra, dricker bra, äter torrfoder och blötmat. Något tips på vad jag kan göra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du kan ge honom fil med goda bakterier, kommer inte på namnet! Även Trevis som stoppar diarre finns på apoteket.
Lycka till!
Andra saker som kan hjälpa är:
Diarsanyl (funkar bäst för mig)
FortiFlora
Sen finns det fler tillskott som är gjord för att lugna magen och stoppa upp diarren, men tycker du ska prata med din veterinär INNAN du ger något som stoppar diarren (tex trevis)
Jag tycker att veterinärer är dåliga att informera om att det är vanligt att magen tar stryk av antibiotika.Till mina hästar ger jag alltid speciell fil el proviva i förebyggande .Jag väntar ej tills de har problem.
Det kan man göra med katterna med, men man ska kolla upp vad de tål. Jag brukar kunna ge fortiFlora till kattungarna i samband med avmaskning och Diarsanyl el. Prokolin till de vuxna vid behandling av antibiotika

Tack för tipsen! Han fick i sig lite fil och nu är han mycket bättre i magen.
Tandköttskanten är fortfarande lite rosa. Fortsätter med tandborstningen men annars blir det fara till veterinär igen. Han har haft problem med gingivit länge. :/ Börjar misstänka att det är kronisk gingivit.
Hur gammal är din Ragdoll?
Jag har en själv här hemma som har inflammation i tandköttet som inte går över, veterinärerna är säkra på att et växer bort på henne då hon är så ung. Men nu har hon gått på 2 långtidsbehandlingar med penicillin och för 4 månader sen var det slut. Nu är det enda jag gör att ge henne VetAquadent i vattnet då hon inte tycker om att man bortstar tänderna på henne.

Han är 1,5 år. Kan det verkligen växa bort?
Alvin har också genomgått två behandlingar ca 10 dagar på båda. Fortsätter borsta hans tänder men än är det lite rött på tänderna längst in.
VetAquadent kanske är värt att kolla upp. Har fått olika tips, men det är svårt att veta vad som fungerar bäst.
ajdå så pass gammal, då vet jag inte. Men eftersom de inte är färdiga för än vid 3 år kan det vara så att det kan växa bort.