Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2063 ggr
Svidjas
0

Väldigt oplanerad parning

Berättar detta för att slippa skitsnack så har ni några frågor, bara att fråga på. Glad

Låt mig börja från början, vi har varit borta två helger, en för ca 5v sen och en för ca 3v sedan. Till saken hör (som ni säkert har läst här på forumet) att archimedes har blivit fertil igen, eller ja, nu är han rätt ofertil igen då vi satte han på nytt suprelorin den 5 maj men under dessa gånger vi var borta så var han fertil och nyss satt på suprelorin. Och separerad från våra honkatter, detta har han varit i ca 2.5 månader tills vi med säkerhet vet att han inte är fertil längre.

Nu till det oplanerade som jag fick reda på rätt nyligen. De personer vi hade hos oss som vaktade katterna under dessa båda tillfällen har släppt ihop archimedes med våra honkatter, tydligen ignorerade dem att jag sa att han inte skulle få träffa dem och att det bara var alfonz (vår kastrat hane) som han fick träffa tills dess att vi var helt hundra på att suprelorinet kickat in.

Denna långa förklaring leder fram till att under nått av dessa två tillfällen så har han parat Lovis. Så där lagomt roligt… Rynkar på näsan Men vad gör man, är rätt säker på att hon är draktig, mest troligt i vecka 3 men svårt att veta…

Nu till mina frågor. Det är ungefär 6% inavelsgrad på denna kull i fjärde generation, är det något jag behöver vara speciellt uppmärksam på? Har alltid hört att under 10% är ok även om man självklart ska sträva efter så nära noll som möjligt (iofs helt omöjligt, ser man till total inavelsgrad så har denna kull 40,1% vilket inte är helt ovanligt att ragdolls ligger runt, exempelvis archimedes far ligger på total inavelsgrad runt 38%). Bör jag ha ökad veterinärkoll på kattungarna?

Kommer Sverak anse att denna kull strider mot deras regler?

Finns det nått sätt för mig att lättare veta om det är 5v eller 3v sedan?

Lovis mår bra och verka ta allt med ro, tackar gudarna att det inte var hans mor som han satte på Rynkar på näsan och dessa "kattvakter" om än lätt oförtående lär inte få hjälpa till med katterna nått mer, även om jag tror dem lärde sin läxa.

Båda katterna är som tur var testade n/n för hcm, ultraljudade utan problem för både njur och hjärtfel och testade för fiv/felv.

http://www.svidjas.se

Lottis-Gottis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men oj vilken otur Rynkar på näsan

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Svidjas
0

#1 mmm, tack, får väl skylla mig själv lite för att vi åkte bort men trodde verkligen dem skulle göra som jag sa, men men alla lär vi oss, nu hoppas jag bara att alla kattungar blir friska och att det går bra för Lovis.

Lottis-Gottis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nej du är ju oskyldig, dålig stil av kattvakterna som inte lyssnade på dig.

Ja det får vi verkligen hoppas att Lovis och kattungarna blir friska och det går bra.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Silvertrasans
0

Tråkigt när en oönskad parning sker =( Jag tycker inte att du ska vara orolig!! Antar att inavelsgraden ligger på 6,25 ? Det är ungefär samma som en kusinparning. Strider inte mot sveraks regler. Skulle själv inte göra en medveten parning i den inavelsgraden men som sagt VA absolut inte orolig över att det ska bli något galet pga inavelsgraden! Inte behöver du göra några extra koll hos vetrinären om det inte är så att någon av kattungarna verkar sjuk.

Hoppas att allt kommer att gå bra och att det blir friska goa bebbar!

Mvh Marie

Svidjas
0

#4 Åh vad bra, kände mig lite orolig mn tänkte då kusingiftemål är godkänt så…

Jo, håller tummarna :) Ingen lär säljas till avel och om jag skulle behålla en till avel så skulle det enbart vara om den kissen hade otroligaa egenskaper som sällan syns hos ragdolls osv. Mest troligt lär jag inte behålla nån men då jag lätt faller får kattungar så… ObestämdGlad

[Djupdal]
0

Den största genförlusten för rasen får man definitivt genom att INTE avla på en katt, så det finns väl ingen större anledning att inte sälja till avel bara för att det råkat bli en tät parning?

Om du inte tänkt att den möjliga avelskatten ersätts av någon annan lika bra katt som annars inte hade gått till avel, och som har lägre inavelsgrad.

Men att bara plocka en katt ur avel utan att ersätta den med en annan leder ju som sagt till en betydligt större genförlust än den lilla olyckan.

Svidjas
0

#6 jo exakt, men säljer jag till avel så ska det vara till någon som är medveten om att dem har högre inavelsgrad och jag tror att får jag fram en bra avelskatt i denna kull så kommer dem som är intresserade av den och vet med sig att dem klarar av att hantera en hög inavelsprocent att höra av sig, det jag menar med inte till avel är att jag vill inte att dessa kattungar ska gå till en oerfaren uppfödare då dem har en högre inavelsprocent. Nu kommer jag iaf para archimedes fler gånger så hans gener kommer gå vidare i avel och Lovis kommer paras för en tredje kull (inte inom 24 månader från hennes första) så hennes gener kommer också fortsätta. Glad