Stamnamn ni gillar?
Vilka stamnamn, ja av sådana som finns, men även såna som inte finns om ni vill det, gillar ni? Vad tycker ni är/var viktigt vid val av stamnamn? Något ni skulle undvika?
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Fler frågor: Vad har ni för stamnamn? Vad är historien bakom det? Hade du valt samma idag?
SE*Hemlängtans
vi har då stamnamnet Cherione historien bakom det är att vår första hona hette(heter fortfarande ) One'n Onely och vår andra hona heter Cherish. Så tog Cheri + one = Cherione
Sedan om man översätter one= en och försvenskar utalet lite blir det "kär i en"
Ja jag tror jag idag hade valt samma namn. Hade dock lagt på 's i slutet.
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Förr bodde vi i silverstaden Sala och det är ju trasdockor som vi föder upp ;) Slog ihop dem lite och då blev det Silvertrasan´s. Låter dock lite som en putsduk hihi men de är ju våra små juveler
. Nackdelen är ju om man vill föda upp någon annan ras också. Tex Bengaler . Silvertrasan´s bengaler låter ju inte så tufft till en sådan ras hihi
Jag har stamnamnet Amun Ra's
Amun Ra är en blandning av de två egyptiska gudarna Amon och Ra (solguden). Amun Ra beskrivs bland annat som skaparen av alla djur, vilket jag tyckte passade bra
. Dessutom har Egypten och tamkatten en speciell historia så tyckte jag att det passade rätt bra att välja ett stamnamn med anknytning till just Egypten.
Mitt förstahandsval var att få heta Brunkullans. Detta med tanke på att jag kommer från jämtland (som har brunkullan som landskapsblomma). Men det fanns tyvärr redan en uppfödare med namnet Brunkullens, vilket ju blir för lika.
Har egentligen inte funderat så mycket över mitt namn efter att jag fått det, tror jag är ganska nöjd. Kan väl ibland tycka att det är svårt att uttala när man pratar med folk eller ska lämna mailadress/hemsida etc. Men det är ju inte så långt å andra sidan, vilket jag tycker är bra.
Något jag personligen ville undvika vid val av mitt namn var att inkludera rasbeteckning eller liknande i namnet. Detta för att jag ju i framtiden inte vet om jag kommer föda upp fler, eller någon annan ras. Vore tråkigt att ha ett namn som innehåller RAG när man föder upp någon annan ras.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag heter S*Provinsia River's.
Provinsia för att jag bor vid gränsen till Finland och "provinsorganet" kallas Provincia Botniensis,just för gränsen och samarbetet med grannlandet sedan 1987.
jag ville även få med "Sia" i mitt stamnamn(efter min första ragdollhona som gick bort för tidigt).Detta funkade då tack vare just Provinsia;)
River's för att jag bor bredvis Torneälv.Ett särskilt vackert ställe:)
Kanske idag jag skulle välja ett kortare stamnamn ändå…vet dock inte vilket precis.
Jag valde FunHouse´s eftersom jag tycker att det är väldigt kul att ha kattungar i mitt hus,..(tror jag att jag tänkte:)) 
Sen ville jag ha nåt namn som var lätt att komma ihåg, lätt att uttala och inte heller talar om vilken ras jag föder upp, eftersom jag visste jag att var sugen på en Sphynx också i framtiden (vilket också resulterade i en sphynx och en kull) Fast mitt hjärta och intresse finns hos Ragdolls.
Jag är nöjd med mitt namn men om jag kunde välja om så skulle jag inte ha ett ´s efter. Hade räckt med FunHouse.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Min uppfödning heter S*Willénkatten. Vi bor på Willéngatan och området där vi bor heter Blåklockan.
Jag ville helst ha stamnamnet S*Blåklockan, men det gick inte, som andrahandsval hade jag Ängabackens, men det gick inte heller. Vi bor nämligen intill stora ljuvliga ängsområden. Som tredjeval hade jag önskemål att få heta Willénkatten och det fick jag.
Till en början var jag lite besviken, tyckte de två första alternativen var bättre, men nu är jag jättenöjd med mitt stamnamn och att det står för min uppfödning. Först tänkte jag ha ett -s på slutet o heta Willénkattens, men det är mycket bättre utan -s.
Jag vill att mitt stamnamn skall stå för mina katter, min uppfödning och min ambition o mina värderingar när det gäller att avla fram goa underbara ragdollkattungar till sällskap, o är det någon som duger till avel/utställning så är det ju bra men inte huvudsaken.
Mitt stamnamn står jag för o trivs med. Och det är huvudsaken!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag har Nen Isis, var inne på egyptiska namn och bara Isis var upptaget, nen isis betyder namnet isis på fornegyptiska, känner mig dock inte nöjd såhär i efterhand.. Tycker inte stamnamnet passar ihop med särskilt många kattungenamn.. Mitt förstaval var Ahmoses som betyder månen är född, men det fanns ett snarlikt namn tyvärr.
Tack för alla svar spännande att få läsa om era stamnamn och historien bakom! Intressant att läsa om det här med `s på slutet eller ej, det gör mig lite kluven : ) Vi funderar på stamnamn och jag har ett som känns klockrent och jag vet att det inte är upptaget, dock innehåller det ö vilket känns som att man kanske ska undvika åäö? Hur tänker ni?
SE*Hemlängtans