Ragdoll till utparning med Snowshoe
Hej
Jag är uppfödare av Snowshoe och letar nu efter en Ragdollhona som jag kan låna in till Snowshoeaveln. I Sverige finns totalt 14st Snowshoe. Flera av oss uppfödare inom rasen importerar nya individer men blodlinjerna utomlands överanvänds ofta, eller ska jag säga används mer än vad de flesta uppfödare skulle göra i Sverige.
I mitt avelarbete lägger jag därför stort fokus på utparningar, att med hjälp av andra raser skapa nya blodlinjer för att skapa en stark avelsbas för Snowshoe.
En del förväxlar utparningsarbete med buskavel men det är så långt ifrån buskavel man kan komma. Man förstärker rasen med nytt blod, det är också svårare att arbeta med utparningar eftersom utfallet på ungarnas typ per automatik spretar. Ungarna efter en utparning heter "Första generationens Snowshoe" (F1) och har stamtavla som vilken annan raskatt som helst.
Är intresserad av att låna en brun eller blå hona. Eller ännu hellre choklad eller lila. Eftersom hanen som ska användas är colour point Snowshoe så behöver honan vara bicolour eller mitted (dvs mitted med vitt i ansikte).Honan får gärna ha dubbel genuppsättning av vitfläck. Om honan inte är testad för detta går det bra att båda honans föräldrar har vitfläck.
Givetvis så går det också bara använda honor som är utförligt testade enligt Ragdolls hälsoprogram. En utparning är ju till för att stärka en ras inte stjälpa ;-)
Hoppas att jag kan finna någon som kan hjälpa mig i mitt arbete att skapa en sund och hälsosam avelsbas för Snowshoe.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skulle vara intressant att se hur avelsrådet beslutar i detta fallet. Ragdoll är ju inte tillåten i utparningar.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Förstår din undran :-) I förra "Regler för uppfödning och stambokföring" så stod Ragdoll med som möjlig utparningsras för Snowshoe. Där stod även SIA och OSH. I årets upplaga så har de tagit bort alla rekommenderade raser men efter samtal med Sverak så kan man alltså ansöka om att få göra utparning med vilken ras som helst. Sen har jag svårt att tro att raskommiten (RAK) skulle godkänna vilken ras som helst.
Hur som så har jag gjort en utparning med siames redan. Fick skriva en lång motivering till raskommiten med syfte, kortsiktiga mål och långsiktiga mål. De bad mig även om bilder på föräldradjuren. Gissar att de skulle be om det även med utparning med RAG.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spännande!
En tanke jag fick, speciellt som du gärna ville ha choklad eller lila, är att Balines använts i Ragdollaveln för att få in just de färgerna, nu är ju det ganska länge sen men på vissa katter kunde/kan man se att detta ligger bakom, kanske en katt ur sådana linjer skulle passa? Är inte så intresserad i de färgerna själv, men nån som är mer insatt på det området kanske kan hjälpa dig! :)
Tack för tipset :-) Det vore helt klart grädden på moset om jag lyckades hitta en av de linjerna.
Ska jag vara helt ärlig så är jag inte så säker på att jag kommer ha den lyxen att kunna välja. Sen går alltid nytt blod före hur nära rasstandard jag kommer (på första generation). Hanen som ska användas är efter en mamma som kom 2:a i World Winner, är DGC, Best Snowshoe of the year 2008 in south east region, Best seal bicolor Snowshoe of the year 2008….Dessa titlar är från när hon var Tica-katt och bodde i usa. Pappa katt till hanen som ska användas är en supersnyggning han också ;-) Sååå sonen som jag nu vill låta göra utparning med är supertypad SNO. Ja, förutom det faktum att han är clourpoint, så han får inte ställas ut.
Poängen är att avkomman "har råd" att förlora mycket i typ. För rasen i stort gör det heller inget. Många utparningar sker med siames för att de är korthåriga och ligger väldigt nära i temperament. Många SNO är därför smalare i kroppen och ansiktet är de bör vara. Tror inte jag sett en enda SNO som varit för kraftig byggd i ansiktet eller kroppsbyggnad. Så att få in en kraftigare byggd linje skadar inte rasen direkt :-)
Sen är det flera uppfödare som är "rädda för" långhårsgenen. Ska inte hymla med att jag själv varit rädd för den. Första generationen blir ju alltid bärare…men därefter kan man faktiskt gentesta. Det är ju faktiskt inte svårare än så :-)
…och nu babblar jag *s*. sorry.