Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2835 ggr
nellachilli
2011-06-22 16:51
0

Ragdoll

Jag är verkligen ny på det där med ragdoll och raskatter men jag har funderat på en sak… Kan man ha Ragdoll katter frigående ute, alltså att de får gå ut och inte bara vara innekatter? Med tanke på deras päls bland annat.

Hur har ni era katter?

Tacksam för svar :)

/My

Svidjas
2011-06-22 17:20
0

Personligen så tror jag ragdoll är en för lugn och timid ras för att få vara utekatt, en annan människa skulle lätt kunna plocka upp dem och stjäla med sig. Och tror inte heller dem har stor respekt/kunskap om bilar och vilddjur, dem är avlade på ett lugnt temperament som passar bättre som innekatt. Personligen, vad jag själv tycker så skulle jag aldrig ha en ragdoll som frigående utekatt. Jag skulle istället låta dem få vara i en katthage. Glad

http://www.svidjas.se

Svidjas
2011-06-22 17:21
0

Pälsmässigt så tror jag inte det är ett problem för dem men som alla långhåriga katter som är ute så bör man kolla noga för fästingar (självklart även korthåriga) och hålla bättre koll så dem inte får tovor även om ragdoll är kända för att ha en bra päls som sällan/aldrig tovar sig.

Limin
2011-06-22 19:53
0

Vi har alla våra tre katter som innekatter (två ragdoll och en huskatt). Vi har en kattgård som de kan vara ue i då vi är hemma och sen går vi ut med dem i sele lite då och då.

Jag tror inte att man ska ha en ragdoll lösspringande pga att de är för godtrogna och vill alla väl… dvs. de inser inte de faror som finns där ute och det är många faror som lurar. Vår ena ragdoll är lite mer försiktig och vill helst bara vara kring tomten då vi är ute med honom. Vår andra ragdoll är nyfiken och modig och hälsar på allt och alla vi möter dvs. både andra katter, hundar, barn som vuxna.

En av våra raggisar kan få tovor om han ligger i blött gräs, men borstar man bara igenom pälsen då och då så slipper man detta.

raggis22@telia.com
2011-06-22 20:19
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

NEEEEEEEEEEEEEJ

Svidjas
2011-06-22 21:18
0

#4 Kan vi hålla god ton? Glad Många har inte koll på nackdelar med utekatter och om dem bara får negativa responser i hårda toner så kommer dem inte lära sig på ett bra sätt utan bara gå i försvarsställning, OT.

Hoppas du fått bra svar #0

LD
2011-06-23 07:42
0

Jag har 2 ragdolls och de är innekatter. Har nätat hela altanen. Så de kan bara ute på den när de känner för det och jag är hemma hos dem. Håller med 1# & 3# om att ragdolls är alldeles för godtrogna & snälla med allt och alla. De skulle aldrig klara sig på egen hand ute i det vilda. Detta är otänkbar.

Pälsvård beror på individen. Generell sätt  brukar pälsen på ragdolls inte tova sig men en av mina katter har lätt för att få tovor så jag måste kamma honom varje dag.

// LD

nellachilli
2011-06-23 12:35
0

Tack för alla svar!:)

Denna kommentar har tagits bort.