Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 5262 ggr
[cnemius]
0

Klöser på allt

Hallå.

Jag och min sambo har en nu 8 månader gammal liten ragdollherre som uppskattar att "klösa" på ungefär allt.

Det började med garderoberna om nätterna ungefär omedelbart efter att han hade flyttat in och det har inte slutat. Efter ett tag började han utvidga sina klösområden och "klöser" numera på väggar, soffan, TV:n (skärmen…) och så vidare. Känner inte att jag måste rabbla upp allt han klöser på, då det inkluderar det mesta utav inredningen. Han är kastrerad sedan 2 månader tillbaka.

I alla fall:

Hur får vi honom att sluta upp med det? Vi har pratat med vetrinären och hon rekommenderade Feliway Spray, som vi provade i flera veckor utan resultat. Vi har provat ett knep jag läste om på intranätet (minns ej var nu) om hur någon hängt upp en gammal tandborste med tandkräm på, och så skulle lukten då få katten att inte vilja gå dit. Vi provade och det gav tillfälliga resultat, men det kändes lite stört att ha tandborste hängandes 24/7 och med jämna mellanrum byta ut tandkrämen.

Han reagerar inte på när man sprayar en vattendusch på honom när han är "in action" och inte heller verkar det hjälpa att sätta ut citronvatten.

Skulle verkligen vara skönt att få svar, eftersom att jag känner att mitt tålamod börjar tryta, även fast katten i fråga är väldigt gullig.

[Maile]
0

Jag hade lite problem med min ena Ragdoll som klöste på mattor, men Feliway sprayat på mattorna och två STORA klösträd löste problemet. Jag har själv märkt att försöka få katten att sluta inte är effektivt, bättre är att leda hans uppmärksamhet till något annat, exempelvis en leksak. Dessutom tror jag din katt, om han inte redan har en, kanske saknar en kompis att sysselsätta sig med.

Hoppas det löser sig! Glad

Lottis-Gottis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Försök att skaffa fler klöspelare inklusive klättermöbel. Det kan hjälpa.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

emblan
0

Kattkompis har han det? Möjlighet att gå ut osv? Annars skulle jag skaffa flera olika klösträd och ställa ut i närhet till soffa osv

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

[cnemius]
0

Först och främst: tack för svaren!

Vi funderar på att skaffa mer att klösa på åt honom, för tillfället har han en klöspelare bara (dels för att det är lite begränsat med plats i denna lägenhet för några större saker). (: Vi har lite planer på att eventuellt bygga något själva, men vi får se hur det blir med det.

Han har ingen kattkompis, men det känns som om det skulle bli trångt med två katter i vår lägenhet.

Vi brukar ta med honom ut i koppel.

En sak till som jag glömde nämna när jag skrev den här tråden är att han även hoppar på dörrposterna, liksom hoppjuckar upp och ner. Är detta också bara för att han behöver något att klösa på? Jag vet inte riktigt vad han håller på med, för mig ser det inte ut som att det ger så mycket mer än att han faktiskt hoppar.

raggis22@telia.com
0

jag har 8 klätterträd för 3 katter, små och stora, de måste dom ha,,Glad

/eva

ProvinsiaRivers
0

Han låter onekligen väldigt rastlös och har överskottsenergi.Han behöver göra sig av med det på något sätt.Köp aktivitetsleksaker åt honom och fler klösmöjligheter.Plasta in det som ni inte vill att han klöser på.Feliway funkar på vissa katter jättebra.Inte alla.Klipp klorna ofta så låter det inte lika mycket när han krafsar. Hoppas det löser sig för er:))

[Maile]
0

#4 - Jag har ett klösträd, Kattens no 1 Vilbert, som går från golv till tak (ser gigantiskt ut, men är VÄL utnyttjad yta, eftersom det inte tar mycket golvyta utan bara bygger uppåt), samt ett lägre Kattens no 1. Mina katter klöser numer aldrig på något annat.

Jag bor, som du, lite trångt på 37 kvm, men får plats med alla möbler samt dessa två träd. Mitt tips är således att bygga på höjden och utnyttja den! Jag har två Ragdolls i min lägenhet och de trivs utmärkt på ytan, så jag tycker du borde fundera på en kompis :)

Annars håller jag med #6 om att försöka aktivera herrn ännu mer :)

Some-Guy
0

Min katthona är nu 9 månader också hon klöste på alla mattor. Jag rullade bort den största mattan. Sen dess har jag försökt att vänja henne vid klösträdet. Jag ber henne komma helt enkelt och hon följer med mig till klösträdet. Sen visar jag henne bara och klöser på brädan och då härmar hon mig genast. Sen säger jag kom och går till köket och ger henne en bit kattgodis =). Prova det några gånger om dagen i ett par veckor och se hur det blir Flört

huldabella
0

Din kisse behöver helt klart en kompis! Glad

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Skaja
0

Har du provat att "glömma" att det är en katt och tillämpat fostran för barn och hund istället?

Dvs när katten klöser - lyfter man bort katten och säger Nej!

Man gör sedan som 8# talar om - man visar var det är okej att klösa.

Nu är jag ny på ragdoll, men den metoden har fungerat utmärkt på varenda huskatt jag haft -- oavsett om de kom in i huset som vuxna eller kattungar.

Tanken är då givetvis att man är lugn och metodiskt - och inte blir arg eller upprörd, för det är både hundar, katter och barn dåliga på att ta till sig av.

Sen låter det som om han behöver aktiveras mer, pröva att hänga upp leksaker (kanske du redan har) som "rör sig" i rummet. Dvs som hänger fritt en lagom bit ovanför golv och som rör sig när han petar på dem eller passerar dem -- mina katter har alltid älskat att leka med sådant som de kan starta upp själva. Enkel och billig aktivering.

73millan
0

Mina katter kan klösa på min soffa och leka där den se hemsk ut men dom älskar klösa på klätterträden.

Camilla

[cnemius]
0

Tackar återigen för alla svar.

Jag ska kolla lite på yteffektiva klösträd. :)

Han har redan ett par "hängande" leksaker som han totalstruntar i. Han gillar dock att apportera, men det kan man ju inte göra hela dagarna och nätterna.

Jag har försökt "fostra" honom som en hund, eftersom att jag haft hund innan kändes det relativt naturligt. Och det verkar som om det givit vissa resultat, men inte helt. Och det känns som om jag reagerar "negativt" på det han gör (dvs att jag inte vill att han gör så) så är det såklart dit han går bara för att irritera mig, vilket han lyckas mer än väl med.

När han inte är på busigt humör är han däremot väldigt rar, så missförstå mig rätt! :)

AgnetaB
0

se till att ta undan o plocka fram nya leksaker då o då för de tröttnar har jag märkt. sedan har de ju viss typ av favorit leksak också . Min gillar råttor mest o leker snällt i en timme el så. Jag brukar dra ett snöre på en pinne o funkar alltid.

[cnemius]
0

#13 Smart! Det ska vi nog börja med.
Har tänkt lite löst på att det kan vara så, eftersom att han gillar nya leksaker men verkar tröttna (som du säger) på dem efter nån vecka.