Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 838 ggr
Elvans
0

En stilla undran!!!

Jag satt häromkvällen och berättade för en kompis om hur en kattutställning går till för hon undrade. Då frågade hon mig om flera katter i samma klass och grupp kan få cert? Att den som får EX 1 kan få cert vet jag men om den som eventuellt får EX 2 och EX 3 o.s.v också kan få cert vet jag inte.. Någon som vet?

På sveraks sida står det ju bara att katten ska uppnå 95 poäng för att få cert…

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

[Litlamins]
0

Det är endast en katt per klass som får cert, de övriga blir graderade ex2, ex3 osv.

Tex i färgen Rag n03, i klass 9 så är 3 honor över 10 månander anmälda. En katt blir klass vinnare och får sitt CAC som certet i klass 9 heter, de andra blir ex2 och ex 3. Det är det som är själva tävlingsmomentet i grundbedömningen. om katten är själv i sin klass och färg, får den automatiskt certet/ex1 ifall domaern tycker den uppnår poängen för just det certet..

Är katterna under 10 månader tävlar de i klass 11 och 12. Där delas inga cert ut, man kan inte ta såna titlar som bebis, och då blir klassvinnarenn ex1:a "bara"..

Hur mycket poäng en katt ska uppnå för att nå upp i poäng för akutellt certifikat stiger med titlarna. Alltså för att ta ett cert på vägen till Champion titeln kan man ha lägre poäng än för att bli supreme. En lista på dessa poäng finns på sveraks sida.

Elvans
0

Tack för svar  :-)… Det var som jag misstänkte, att bara en i varje klass får cert eller CAC…

//Lotta

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com