katten ute?
har ni era fina raggisar ute? mina vill så gärna gå ut så jag har tänkt ha mina ute på landet hur tror ni det funkar?

Smartast är en kattgård, då behöver man inte vara rädd att det skall hända något, annars funkar det bra med linor, men då är det full koll hela tiden, kolla ditt köpe kontrakt, kanske det står att du inte får ha katten utan uppsyn, och då får du ju inte släppa lös den.
Oftast vill dock raggisarna vara där människorna är , men man vet aldrig
Jag skulle rekommendera en innätad kattgård om du har möjlighet att göra en sådan, eller att gå ut med kissen i koppel.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Mina får bara vara ute i koppel. De har tidigare fått vara lösa på gården, men kan bli lite för varma i kläderna och springa från gården, så de får sitta fast i en lina på ca 5 m (när vi är ute). Så jag litar, som sagt, inte alls på att de håller sig till oss.
Tror att utan problem kan ha den ute. Min raggis går ute, är ute om nätterna osv. Det funkar kanon. Jag hade den i lägenhet innan men den har verkligen fått ut mycket av att kunna vara ute. Det positiva överväger tycker jag.

jeg har ein litt stor "kattgård " til mine 2 ragdoller .
Er kjempegreit og ha det. Annbefales stort….
skulle aldrig för mitt liv ha min rag ute inte ens om det var på landet då det finns så mycket som kan hända..överkörd, stöld, instängd, sjukdomar, skador/olyckor..ja you name it! Sen att då rasen är så kärvänlig mot allt och alla så är risken stor att något händer..Jag märker bara då våran är ute i koppel så är det inget som skrämmer honom han springer fram till okända människar/katter och skulle mer än gärna gå in till grannarna om han fick.. så kattgård och koppel är det som jag rekomenderar OM man ska ha sin ragdoll ute..Sen att de flesta säger att de håller sig i närheten av familjen det kanske dom gör MEN katter är inga hundar och kan lätt få för sig att följa efter något intressant och VIPS! så har den försvunnit! Så man ska inte förlita sig för mycket på sina katter! Sen säger/skriver väl de flesta uppfödare att ragdollen ska vara innekatt och därmed hållas inne och inte ute? Dom som jag har varit i kontakt med har sagt att ska man köpa av dom så kommer det stå i kontraktet att dom ska förbli innekatter men rastgård/koppel är OK under uppsyn.
ja svårt d där…blev inte mkt klokare av alla svar hehe.. jag tycker ju att de är värda ett riktigt kattliv om det är så att de verkligen är deprimerade och vill ut vilket han nästan är.. han går och skriker och jamar när han får va inne hela dagen och jag tycker d känns som djurplågeri att stänga in en katt hela dagarna… ja menar det kan ju hända en människa något när man går ut oxå, överkörd, förolyckad ja vad som helst.. aa jag vet inte har provat lite nu o ha honom ute vilket funkar bra… tycker han e värd ett bra liv. kanske provar kattgård men då e han ju ff instängd…
#7 De flesta Ragdolluppfödare har i sitt kontrakt att katten alltid ska hållas under uppsyn vid utevistelse. Ragdolls är inte gjorda för att vara ute själva. De kan ha ett bra liv utan att riskera att bli överkörda, gå vilse, bli utsatta för mindre trevliga saker av sjuka människor etc.
Det som ni säger ibland står i kontrakt, att man inte får släppa ut katten osv är absolut inget som skulle hålla i en domstol eller liknande. Efter att köpet av katten gått igenom finna det ingen som kan säga vad du ska eller inte ska göra med denne. Tänk själv att du köper en bil och säljaren ber dig skriva på ett kontrakt om att bilen inte får köras när de regnar.. Lagen funkar inte så.
Dock är det en annan sak att en ragdoll inte riktigt lämpar sig för utevistelser, men det handlar om sunt förnuft också.. Våra herrar är ute i sele eller i rastgård, dom nöjer sig så :)
jo men ett kontrakt är till för att följas..säljer jag ett kattunge till några människor så förlita jag mig på att dom ska följa kontraktet och inte bryta det. Skulle jag få veta att katten är ute iallafall så skulle jag bli väldigt arg då det står klart och tydligt i kontraktet vad som gäller.. En katgård får inte dom att känna sig lika instängd då dom är ute men ändå inte om du förstår? dom känner alla lukter, kan utforska mer och nog se mer än vad dom kan göra om dom är inne..Så jag är säker på att han inte skulle skirka något mer
#9 Nej, det handlar egentligen bara om att uppfödaren har önskningar som man för stunden går med på. För mig hör det till sunt förnuft att inte ljuga mig till något - en uppfödare skulle förmodligen inte sälja till någon som berättar att den tänker låta katten vara utomhus på egen hand.
Mina katter skriker också och vill gå ut - och är nöjda med att vara ute en stund i vår trädgård, i sele. Jag tror att de allra flesta Ragdolls är väldigt nöjda med det (vilket jag gissar att du också tycker, enligt ditt inlägg).
Ja våran är nöjd bara att få känna på gräset i någon minut sen så är det bra för honom..så klart håller jag med om det..:)Väran huskatt(innekatt) hon däremot vägrar gå in då det är dags, fick hon välja skulle hon vara ute hela tiden.. så även fast det är katter så skiljer det så mycket mellan deras personligheter
#11 Jodå, det förstår jag också. Men rent juridiskt har uppfödaren noll rätt att ha ett sånt kontrakt, eller nja.. Klart man får ha ett, men det är som sagt inte giltigt. Inte ens om det skulle vara sammanknopat av en jurist eller liknande. Jag skulle aldrig skriva på ett sådant kontrakt för jag tycker det tyder på att något är riktigt galet. Exempelvis en vän till mig som har en ragdoll från en uppfödare i Värmland. Hon har ett långt kontrakt som handlar om allt från att man inte får ha katten ute, att man inte får låta någon passa katten utan hennes tillåtelse, att man måste ge missen en viss sorts mat. Hon anser att ägarskapet automatiskt går över till henne om man bryter mot någon punkt. Vilket faktiskt skulle vara ett lagbrott för henne att göra (stöld) men inte av den nämde kattägaren om denne kanske har sin katt utomhus ändå.
Jag säger inte att jag tycker man ska ha ragdolls ute, jag tycker inte något djur ska gå obevakat utomhus, men just det med kontrakt är inget man ska lägga nån tid på.
Ja jag tror faktiskt dom flesta nöjer sig med rastgård/promenader, självklart finns alltid undantag. Pojkarna har faktiskt en högt belägen balkong också dit dom har tillgång dygnet runt (inglasad+nät). Det är nog favoriten, balkongen är i höjd med en takkrona där en skatfamilj flyttade in… Så de kan ha med de att göra ;)
men till TS, ber om ursäkt för jag kom lite off topic! Vet inte riktigt hur du bor.. Men bor du i ett hus så är nog en rastgård de bästa alternativet, för dig också! Går att bygga i anslutning till exempelvis ett fönster så kan kissen komma och gå bäst denne vill. Bor du i lägenhet eller inte har trädgård, testa att näta in ett fönster du kan ha öppet. Tror nog det kan göra susen också för lukter speciellt. Och komplettera med sele om det inte räcker :D lycka till!
#13 Du har delvis rätt - om katten är såld till en "vanlig" person så gäller Konsumentköplagen och då är det som du säger. MEN om katten är såld till en uppfödare med registrerat stamnamn gäller varenda bokstav i kontraktet - oavsett vad där står - , då träder istället Köplagen i kraft.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#13 och #14. Vet ni om ett kontraktsbrott någonsin prövats i rätten? Vore oerhört intressant i så fall.
// David
Jag har också extra kompletterande villkor i mina köpeavtal. Det är ju ingenting konstigt, udda, besvärligt eller illa ment som står i de villkoren, man vill ju kattens bästa och köparen vet vad som förväntas av dem. Har aldrig haft några konstiga miner eller protester vid kattungeköp - utan allt har känts självklart. Det är ju av kärlek man skriver tilläggen.
Skulle absolut inte sälja till någon, och har nekat köpare, som vill ha katten utomhus utan tillsyn. Ragdolls är inte avlade för det, de har sitt värdiga liv inomhus eller ibland utomhus med tillsyn och brukar var helt nöjda med inhägnad kattgård eller koppelpromenader.
Har för mig att en uppfödare vann i rätten mot privatperson som misskötte katten, där avtalet höll eftersom köparen hade skrivit på dessa extra villkor. Men då tror jag även att denna uppfödare hade nån särskild egen försäkring också.. kommer inte ihåg.. så ska inte säga för mycket..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Förlåt men en katt är alltid katt i grund och botten vilket betyder att de har jaktinstinken osv oavsett ras, det är ju vi som gjort de till "innekatter"… sen har vissa mer behov att få vara ute o vissa nöjer sej med att vara inne men jag tyclker d e djurplågeri o ha en katt instängd i en lägenhet hela livet… hellre ett kort o värdigt liv än en deprimerad olycklig katt instängd ett långt liv. skulle ni stänga in era barn oxå för alla faror som lurar? d funkar inte så…

#17 men ett barn har man väll ändå koll på när det är ute? inte tusan släppar man ut ett barn och låta det gå vart som helst utan att man veta vars, en katt kan ju inte berätta vart den går?
Det är väll inte säkert en katt mår dåligt av att vara inne? och de flesta som har innekatter låter dem ju gå ut i koppel eller rasthage.
Och du säger ju själv, en katt är en katt likaså är ett barn ett barn, så man kan ju inte gemföra.
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#17…….."hellre ett kort och och värdigt liv än en deprimerad olycklig katt instängd ett långt liv……."
Kan inte göra annat än att reagera starkt på dina ord…. och ledsen blir jag…
Som kattägare är det ju ditt ansvar att katten mår bra.
Till både kropp och själ….
Frågan är om det är DU som längtar efter att släppa ut katten när h*n står vid dörren och jamar….är det så? För att du tycker att en katt "har rätt till sin frihet"?
Friheten att jaga flugor, lukta på blommorna och njuta av sol i pälsen?
Är det det "enda" en katt blir lycklig av?
Sol i pälsen kan h*n få på en koppelpromenad…..eller i en kattgård/nätad balkong.
Som jag ser det så är det MITT ansvar att vara både fluga och blomma för mina katter…..hitta på överraskningar, leka, busa, AKTIVERA!
Jag hoppas att du kommer fram till en bra lösning för både dej och dina katter, så att ni mår bra och får ett låååångt LYCKLIGT liv tillsammas…det borde vara målet…..
Och kanske, kanske är det bara din uppmärksamhet h*n vill ha?
Och har märkt att effekten är störst om man står vid dörren…..
#17. Du får ursäkta mig, men meningen "hellre ett kort o värdigt liv än en deprimerad olycklig katt instängd ett långt liv." har jag hört ett antal gånger, och det är nästan så jag kräks över det. Jag kanske låter brutal och hård nu, men den som har den uppfattningen bör inte ha katt.
Ingenting, ingen forskning, ingenting säger att en katt blir mer deprimerad inomhus än vad den skulle kunna bli utomhus. Självklart gäller det att anpassa inomhusmiljön så att katten får stimulans, som med klösträd, olika nivåer som katten kan ligga och spana på osv. Och om möjligt en innätad rasgård/balkong och promenad i sele.
Att som katt komma hem med skador, rivmärken ifrån andra katter, eller överkörd av en bil, det däremot är deprimerande för en katt.
// David
Jaja jag tycker man själv bestämmer över sin katt o ser över dennes behov. Att han söker min uppmärksamhet som nån skrev är totalt fel då jag leker extremt mkt me han o pratar me honom jättemkt. Min andra katt har inte alls behov att vara ute men även katter är olika individer o har olika personligheter så jag tycker man måste se till varje katts behov o beteende ganska svårt att tvinga en katt va inne so
skriker vid dörren o vägrar nöja sej med innelivet oavsett lek o stimulans. Alla kan bli skadade när man går ut går inte att skyddas fr allt…

#21 men en katt är mer hjälplös än många andra. En människa vet när man får gå över vägen, de vet inte en katt. visst blir människor överkörda - men ska man gemföra hur många människor som blir överkörd och hur många katter? det är stoor skillnad..
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#21. Tyvärr är det ju också så att de allra flesta bilister stannnar och kallar på hjälp om de kört över en människa, men jag kan nästan garantera att åtminstone 50% struntar i att stanna om de kört över ett djur, och väldigt färre gör något annat än att "förkorta lidandet". Någon enstaka kanske skulle köra katten till veterinär, men ja, det är verkligen någon enstaka.
Du förstår kanske skillnaden?
// David
Blir så arg på dig "Fozzifloyd" hur kan du uttrycka dig på det sättet? våran ena huskatt har varit innekatt i 9 år snart och hon lever livet inomhus! hon har allt hon behöver: fri tillgång till mat, sällskap och massa stimulans hon vill knappt vara ute på ballkongen utan trivs bäst i fönstret där solen ligger på. Så kalla det "djurplågeri" om du vill men då vet du inte ett och annat om katter! Sen håller jag med de andra om att du kan inte jämnföra ett barn med en katt det är två helt olika individer. Vi människor kan ta beslut och tänka oss för mycket bättre än vad en katt gör. Sen som david säger blir vi människor överkörda så stannar folk och ringer efter hjälp men en katt brukar oftast inte människor bry sig om. Så om jag skulle tänka som dig "hellre ett kort och värigt liv än en deprimerad olycklig katt instängd ett långt liv" då skulle jag inte vara den ansvariga kattägaren som jag förväntas vara. Katterna är mitt ansvar så jag ansvarar för att dom går säker. fy skäms säger jag bara!!!
#24 tror inte riktigt du förstått mej rätt va ska jag göra när en av mina två katter inte trivs med att va inne men stormtrovs ute?? Jag leker me de gosar o pratar hela tiden den ena trivs super me att va inne men den andra skriker jamar trycker sej ut när mam har öppna fönster lr försöker i vart fall o balkongdörren kan inte ens va öppen för då hoppar han ner ( d e bara en våning) självklart vill jag då min katts bästa genom att ha honom ute då vi e på landet o ev köpa ett radhus så han kan va ute o lufta sej inte helt utan uppsikt men rastas ett par timmar om dan för att sedan sova gott o må bra… Vilket han inte gör nu eftersom han inte nöjer sej med att bara leka o få stimulans inne medan hans bror är supernöjd alla är olika.. Säg du att jag är dum elak va du vill kalla mej jag vill hur som helst att min katt ska må bra i första hand o njuta av livet. Sen har jag aldrig sagt att han ska ca ute vind för våg jämt o ständigt som en vanlig bondkatt.
Sen att du verkar ta d som att jag menar att alla innekatter saknar något lr har d dåligt får stå för dej.. Som jag sa min andra katt stormtrovs med att bara va inne!!
men bygg en kattgård som vi har sagt till dig tusen gånger så löser sig problemet nog till 100% då slipper du oroa dig att han blir deprimerad att vara inne..
#25. Reagerar på ett par saker i ditt inlägg.
Om kissen trycker sig mot balkongdörren, men du kan inte släppa ut honom dit för att du är rädd att han ska hoppa ner så kan du ju näta in balkongen, då kan dörren vara öppen och han får vara "ute" utan risker.
Sedan, jag ser ingen skillnad mellan raskatter och "bondkatter" (läs = huskatter), så jag blir rätt upprörd över; Sen har jag aldrig sagt att han ska ca ute vind för våg jämt o ständigt som en vanlig bondkatt.
Om det är din syn på katter så kanske just katten inte är det mest optimala djuret för dig?
// David
ja det finns billiga ballkong nät att köpa och vi ska själv införskaffa de då det har hänt att en a våra huskatter hoppade ner..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har själv en ragdollhona och jag tycker att det är skit jobbigt att hon inte kan springa ute som hon vill. Tar ut henne i koppel ibland och sen har hon varit lite i trädgården medan jag tagit en cigarett. Jag har även två bondkatter som får gå ut och in som de vill. Kan förstå att man inte ska ha en ragdoll ute, men det är som sagt människorna som bestämt det. Men bondkatter ska inte vara innekatter!! De är inte överhuvudtaget avlade för att vara inne.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.