Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2126 ggr
Laini
0

Rasbeskrivningsfundering

Min familj har velat ha ragdoll i typ tio år och nu är min första pälsboll 7 månader! Men jag tänkte på en sak när jag nu i vintras på nytt gjorde en massa research om rasen. För tio år sedan stod det i rasbeskrivningarna att en utmärkande egenskap för ragdollen är att den slappnar av och blir lealös när man lyfter upp den, och att detta gett rasen dess namn. Något som inte står någonstans längre, vilket fick mig att börja fundera… Är det så att föreställningarna om att ragdollen pga detta "inte kan känna smärta" som gjort att man tagit bort det, eller har ragdollens explosionsartade populäritet gjort att den egenskapen försvunnit i aveln? Eller något helt annat? Vänliga hälsningar / Nyfiken i en strut

Svidjas
0

Tror inte egenskapen har försvunnit men ingen aning om varför det inte står med.

http://www.svidjas.se

OberonsMatte
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Var menar du att det inte står så längre? När jag läste alldeles nyss på Ragdollklubbens sida stod det med.

Min ragdollkille blir lealös och är därför ganska svårburen eftersom han inte hjälper till ett dugg själv och är ganska stor och tung. Han gillar dock inte att bli buren och kan därför börja sprattla eller hänga sig nedåt efter ett tag så jag tycker att det är bra att man inte trycker för mycket på det där med lealösheten. Alla ragdollkatter är inte knäkatter som man kan bära omkring på hur som helst, lealösa eller ej.

Sajtvärd Katter iFokus

Laini
0

#2 Det har du ju rätt i, kollade nu och såg det! Förklaringen är alltså att jag blivit blind på gamla dar… Men tycker ändå att det tonats ner väldigt mycket. Och min ragdoll är inte ett dugg lealös när han blir buren. Han är iofs inte heller så förtjust i det, och tar varje tillfälle att dödsföraktande kasta sig ner, till min förskräckelse.

OberonsMatte
0

#3 Haha, ja det är inte lätt när synen börjar svika..Flört

Att det tonas ner tycker jag som sagt ändå är bra. En katt ska alltid hanteras på sina egna villkor, så att framställa en katt som viljelöst mähä tycker jag känns respektlöst och inte särskilt positivt för rasen.

Alla katter är individer och som alla katter blir även en ragdoll oftast keligare med åren.

Sajtvärd Katter iFokus

Laini
0

#4 Absolut, jag håller helt med! När jag berättar vilken ras min katt är så får jag dessutom ofta höra "Det är väl de katterna som inte kan känna smärta?". Vidrigt att folk ens kan tro att en levande varelse inte kan känna smärta!?

[Djupdal]
0

Håller verkligen inte med #4 och #5. Förmågan att slappna av är utmärkande för rasen, och det som givit den namnet. Det är en underbar egenskap som matte/husse kan uppleva som absolut tillit och trygghet. Det vore ett oerhört stort misslyckande om uppfödarkåren slarvade bort denna utmärkande egenskap i jakt på annat. Men det tror och hoppas jag inte kommer att hända. Tycker jag.

Laini
1

#6 Jag menar inte att den ska avlas bort, men om okunniga ägare förväntar sig en sak som bara förekommer hos en minoritet eller en del av katterna så kan det ju bli fel (vilket jag aldrig hade tyckt om jag inte varit inne på katter i fokus och förfärats av vissa som verkar ha noll koll). Och om den beskrivningen bidrar till att folk tror att katten inte kan känna smärta så tycker jag att det är bra att den tonas ner. Men egentligen var jag som sagt bara nyfiken. :)

OberonsMatte
0

#6 Är det inte viktigare att katten själv verkligen upplever tillit och trygghet än att matte/husse får den känslan? En katt är inget gosedjur.

Sajtvärd Katter iFokus

[Djupdal]
0

#7 Jag tror faktiskt inte den gamla myten är något problem. Folk som har eller kommer i kontakt med ragdolls vet bättre. Vad några enstaka som aldrig intresserat sig eller kommit i kontakt med rasen tror spelar ju faktiskt mindre roll. De lär sig i god tid. Tror jag.

#8 Jag hör av mig när jag vill veta vad min katt själv verkligen upplever. ;) Skämt åsido så kan vi ju faktiskt bara gissa, och så mycket annat än vår egen känsla har vi väl inte att gå på? Och det finns väl ingen anledning att strunta i det ena bara för att det andra är viktigare?

Som sagt, för mig är förmågan att slappna av väldigt viktig och central för rasen, och det vore oerhört tråkigt om egenskapen slarvades bort. För min del fick det gärna vara certdragande att sakna förmågan, men jag inser såklart att något sådant aldrig kommer att hända. Fast det är bra att det finns olika åsikter. :)