Galen på KATTHÅR överallt!
Hittade nån liknande tråd här för ett tag sen, testade tipset om nån magical brush, men det funkade inte så nu startar jag en ny.
Jag har en drygt 1 år gammal kastrerad ragdollpojk som fäller så EXTREMT mycket.
Nu har det gått så långt att jag sover med täppt näsa för att han envisas med att alltid ligga bredvid mig i sängen (helst på huvudkudden också) så jag ligger och andas in katthår om nätterna.
Behöver ALL tips man kan få, produkter som gör att fällningen minskas OCH som funkar på raggispäls, viss mat som säger sig ska hjälpa osv osv..
Help!
Hur ofta bada och tvättar du honom? Finns ju olika sorters kattmat för bättre päls.
http://www.svidjas.se
Jag har bara badat honom en gång, tyckte inte att det hjälpte något överhuvudtaget.
Vet du vilket fodermärke som ska ge bättre päls?
Prova bada honom oftare, det är det enda tips jag kan ge, bada honom och borsta honom ofta.Kastrater tenderar att ha mycket päls, inte alla men vår ragdollkastrat har enormt mycket päls speciellt under vintern och den ska ju av nu när det är sommar så… Ibland så har innekatter lite svårt när dem fäller sin vinterpäls då dem inte har samma temperaturskiftningar och då inte fäller i rätt tid… :P Svårt att förklara.
Jarru, jag har jättedålig koll på bra foder för päls då jag har en foderallergiker här hemma så får köra samma mat. Jag gillar dock hills, vet inte om dem har nått för päls men om du googlar så kanske du hittar nått.
Bada katten, kamma, borsta, och så kan du ge fodertillskott t.ex Viacutan eller fiskolja.
I ärlighetens namn tror jag inte att något foder kan göra nån revolutionerande skillnad…
Dessutom har jag lite svårt att se att det ska vara ett så väldigt stort problem om du har bara en katt. 
Magic brush (om det är den du menar) tycker jag att fungerar bra, sen är det naturligtvis alltid mera städning som gäller när man har en katt (eller hund) som fäller. Tål man inte katthår bör man nog tyvärr inte ha katt, eller också får man lära sig leva med det. Fullständigt katthårsfritt går det inte att få det, om man inte har en nakenkatt.
Tack för svaren!
#4 Självklart förstår jag att det blir mer städning när man har husdjur, jag har haft husdjur sen barndomen, bla flera hundar (och dom smutsar ner väldigt mycket). Men sen jag skaffa katt märker jag en klar skillnad om vilka som hårar mest.. det är överlägset katten. Menar inte att det ska vara hårfritt, men det är verkligen överdrivet mycket hår, oavsett hur mycket och ofta jag städar. Han hårar verkligen extremt mycket, det är stora hårtussar i min säng som gör att jag sover med täppt näsa = dålig sömn. Så visst måste jag försöka göra något åt saken om jag inte vill vara genomtrött om dagarna.
Det är därför jag frågar här tips om på hur man kan MINSKA (som jag faktiskt skrev i #0) på hårfällandet med hjälp av antingen mat elr borstar som ska vara bra 
Inte hur jag gör det hårfritt för det förstår nog varenda en att det inte går 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förstår dig till fullo, lever sen 15 år med en Perser och har hår överallt, (det sägs att det tar 10 år att bli av med hundhår och 15 år att bli av med katthår.) Är på väg och köpa nya katter och funderade på Ragdoll, men förstår på din insändare att det är nog inget för mig. Får kolla på Sphynx istället. 
#5 du har inte kollat om du är allergisk? Finns bra nässpray (mot recept) som hjälper ba om man är allergisk på det sättet att man blir täppt.
#6 Det finns ragdolls som hårar mer eller mindre beror mycket på pälskvalité, har en hane med underbar pälskvalité som knappt hårar alls, han har den silkiga pälsen som en ragdoll ska ha, så ge inte upp helt på ragdolls 
Tvätta katten med Espree Simply Shed scampoo och balsam. Det gör att de fäller ur allt snabbare. Jättebra! Sedan kan du kamma med Furminator som får bort jättemycket päls. Kamma inte för mycket bara så han blir hårlös. 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#6 Som #7 säger så tror jag nog snarare pälsfällningen beror på gener (?) och framförallt pälskvalité. Finns nog ragdolls som inte alls fäller så mycket som min älskling. Låt inte mitt inlägg avskräcka dig nu, raggisen är så otroligt underbar så det överväger helt klart det negativa! :) Och det enda negativa jag kan se med min kisse är pälsfällningen.. annars är han perfekt. 
Kan det kanske vara så att pälsfällningen beror på pälslängden också? Min kisse är en ragdoll vars uppfödare har en förkärlek till lite mer långhåriga raggisar.. kan det ha något med saken att göra kanske?
#7 Nä, jag har inte kollat om det är allergi som orsakar nästäppan, tror snarare dom flesta skulle bli lite småtäppta när man ligger med ett halvt kilo katthår i sängen, hehe. Men jag har faktiskt en nässpray mot allergi (som jag dock har för mig är receptfri?) ska ta o testa den!
#8 Ahh tack för ett bra tips! Dethär med furminator har jag hört vääldigt kluvna åsikter kring.. så jag vet inte om jag vågar beställa det, haha.
Har dock hört om Dogmans Superkarda (som i utseendet påminner om furminator). Någon som testat det?
Nu är bilden ovan rätt gammal och Archimedes (som katten heter) har fått länge päls men fortfarande silkig.
FURminator + klädvårdsrulle + en bra dammsugare + mycket städning = mindre katthår 
och jag tycker faktiskt att Magic Brush funkar jättebra, men det var antagligen den du provat och inte tyckte om?
#10 Ungefär såndär päls har min katt också! Ahh, det har nog med längden att göra då.
#14 Ja magic brush hette den! Den funkar toppen att rensa sängen på katthår med, men på själva katten? Nä, det funkar inte för mig iallafall. Men som sagt brukar jag använda magic brush när jag ska rensa sängen på katthår, då samlas det stora moln av katthår vid sängändarna.
#15 Nej på katterna tycker jag inte heller att den fungerar, men t.ex för att ta bort katthår från fleece, eller klösträd t.ex, så är den suverän.
Som jag skrivit tidigare är det (enligt mig) inte så mycket mer än badning, kamning och dammsugning som fungerar på mängden katthår.
Jag badar katterna en gång i veckan och kammar och borstar dem ordentligt minst en gång i veckan. Jag dammsuger sedan hela huset en gång om dagen (med vissa undantag) och har en sådan där "svamp" som jag tar bort katthåret i soffan med.
Furminatorn förstör bara katternas päls så den använder jag inte. Det där magic brush fick jag inte att funka alls och tycker att svampen man kan köpa på djuraffärerna funkar mycket bättre.
Jag använder också dammsugarmunstycket från ellos för att ta bort katthår på soffan och stolarna med tyg, funkar också ok.
Något mirakelmedel för att minska katthåret har jag ännu inte hittat, men badningen gör stor skillnad. Dock får man vara beredd på att de första omgångarna bad kan göra att de fäller mer ett tag, men det minskar sen.
Vad är det för svamp du pratar om?
#19 Jag har den också, men tycker att Magic Brush funkar mycket bättre 
Jag får bara Magic Brush att funka på lakan och klätterställningarna. På min soffa funkar den inte alls och då är svampen riktigt bra istället.
Trodde att jag ensam hade hårproblem… kram till alla. Jag läste ju innan att ragdoll hårar minimalt …he he så mycket hår vi har fått städa. Lägenheten är vit mellanåt.
Men nu ville jag ha en ragdoll så är det.. hår. Blir Blir det skillnad efter Bäbispäls eller inte?? Franken var född nästintill utan päls, en mirakelunge alltså, nu har han så det räcker åt oss alla, kan det ha förklaring ni som vet??
Jag kör hårt med klädvårdsrulle, till och med katten vill bli rollad… ha ha. velourhandske , damsug och dusch 1 ggr i månaden med föning och borstning efteråt. Minskning av hår…. minimalt. Katten gillar dessutom garderoben…. så allt ska rollas hela tiden.