Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2497 ggr
Erina
0

Vad anser ni uppfödare...

Tycker ni att det är OK att lägga ut en annons där man ger informationen att Radoll är en allergivänlig ras? Har sett detta på blocket vid en del tillfällen och undrar om ni anser att det är ok information att ge ut som uppfödare. Av vad jag läst, så hör inte Ragdollen till de allergivänliga raserna och mina vänner med katt allergi känner av mina Raggisar. Det kan ju bli så fel när man lägger ut en annons som inte stämmer… Obestämd

GunBertus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

nej, tycker inte det är ok för det finns inga allergifria djur.

däremot blir det mer smärtsamt för köparen att lämna tillbaks djuret i tron att de inte skulle reagera…många tårar blir då spillda:(

Kattungar väntas hos GunBertus

AgnetaB
0

Har aldrig hört att Ragdoll skulle vara allergivänliga o fäller de inte rätt mycket. Min kompis har en o det var hela handen full då man klappade till skillnad mot mina långhåriga raser.

Ett dåligt sätt att försöka sälja sina kattungar o i första hand synd om kattungarna om de ska bytas ägare hit o dit .

Pysslingens
0

Jag har två kattungeköpare som inte tål andra katter men som tål rgadoll. De katterna är numera 5 år.

Så visst kan ragdoll vara allergivänlig men inte mer än andra raser.

Laini
0

Det kan väl bero på individ och pälskvalitet hur mycket man reagerar på olika katter? Eller hur mycket kattägaren städar kanske… ;) Undrar eftersom jag själv reagerar väldigt mycket på vissa katter, men inget på andra (som tur är bland annat min egen).

Erina
0

Visst är det olika från katt till katt, det säger många av mina allergiska vänner, men kan man med gott samvete lägga ut en annons där man påstår att Ragollen är en allergivänlilg ras?

.m.m
0

Svar: nej det tycker jag inte.

Jag reagerar också minst på ragdolls av de raser jag träffat. (vad jag vet) Vissa (perser tex) kan jag inte vara i samma rum som i två minuter, men jag har två raggisar. Det går fint. Det är lite jobbigt pollenperioden men annars går det fint. :)

Men bara för att det funkar för en, så behöver det inte fungera för en annan.

Om det nu står så i annonsen och hon får intressenter, så bör man nog vara noga med att just berätta detta. Det vore oerhört olyckligt om man behöver återlämna sin nya vän, både för den nye ägarens skull, och inte allra minst för kattens, som definitivt borde vara prio ett?

LittleSweeties
0

Nej, jag tycker inte att det är ok att beskriva Ragdolls som allergivänliga!

När jag får den frågan, så brukar jag svara att det beror mest på allergin Flört
Jag har sålt ett par kattungar till allergiker och det går jättebra!
Men, jag har också bekanta som inte kan komma innanför dörren hos mej….

Vid minsta allergi-fundering så ber jag dem komma hit och hälsa på, mitt hem är ju ganska långt ifrån pälsfritt Oskyldig
Om det går bra och de inte känner av nåt så skickar jag med en redigt hårig liten fleecefilt som h*n kan stoppa i örngottet och sova på för att få "långtidsexponering"….det brukar visa om det går bra eller inte Skrattande

kitcat
0

Absolut inte okej. Jag har kompisar som är kattallergiker som tål mina ragdolls bättre, men andra som inte klarar av 5 minuter utan att bli alldeles uppsvällda. Som LittleSweeties säger så beror det på den individuella allergin och att säga att det är en allergivänlig ras verkar bara som ett sätt att tjäna pengar samt ren okunskap.

jossan007
0

det är nog olika, men min kompis är allergiker, och trots allergimedicin, alla dörrar öppna och simon i ett eget rum, så kan han knappt andas hos oss >.< och jag damsuger och fixar i princip dagligen :/