Kattkiss
En av mina honor (hon är snart fyra år) har under en tid kissat i vår säng. Vi har haft dörren stängd på dagarna (vilket är skit trist). I går kväll/natt hoppade hon upp i sängen och kissade i sängen som min sambo låg och sov i!!!!!!
Jag kan inte ha det så här längre, har ni några förslag på vad jag kan göra?? Jag har även idag tagit ett beslut om att inte använda henne mer i avel eftersom det är som det är.. Blir det inte bättre måste jag nog ta bort henne, jag kan inte låta henne kissa sönder allt som finns i huset..
/Lotta
Jag kanske ska tillägga att jag verkligen älskar mina katter över allt annat och hoppas på att det kommer att bli bättre och att jag kommer på något som gör att det slutar..
/Lotta
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Steg ett (av hundra innan avlivning ens borde nämnas) är att naturligtvis att utesluta sjukdom samt kastrera katten. Fler lådor på olika platser är också ett måste. En feliway-adapter kan också hjälpa samt plastad frotté i säng och soffa tills problemet försvunnit.
Sajtvärd Katter iFokus
Kastrering samt ev omplacering till ett nytt hem som ensamkatt. Kanske hon protesterar om nånting..
Hoppas de löser sig :)
Hemsida www.amadeusdolls.se
Feliway, flera lådor på olika platser i lägenheten. Jag ska ringa vet på måndag och höra om kastrering. Detta har pågått i över 1 år från och till så jag har varit hos vet med henne tidigare och inget hittades. Jag personligen tror att hon doftmarkerar för de andra katterna vi har. Jag har en dotter efter henne och så har jag hennes ½ syster, de har samma pappa. Sedan har jag ju Calle förstås men han har bara bott med oss sedan januari…
//Lotta
Fertila katter kissar ofta på "fel" ställen, det är helt naturligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Det konstiga är att jag har två fertila honor och de går på lådan och kissar…
//Lotta
#6 Ja, man kan ha den turen och isåfall får man vara tacksam, men det är inte något fel på katten om hon kissar fel för att hon är fertil. Det fungerar likadant för honor som för hanar när det gäller urinmarkering. Att ha okastrerade katter innebär alltid en risk.
Sajtvärd Katter iFokus
Kastrera!
Flera uppf som har kissande katter om är fertila honor, dom kissar när dom ska löpa eller efter, så kastrera katten först.
Jag förstår att du ledsnat o hur jobbigt det är!
Jag har en kastrerad hankatt som strilar o nu är det värre än någonsin! Jag har Feliway dosa i väggen, provat Promon-spruta + tabl. Inget hjälper. Och då finns det inte så många alternativ kvar. Tilläggas bör att han är veterinärundersökt så ingen sjukdom ligger till grund för problemet.
Hoppas det löser sig!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Ja, jag har kommit till en punkt då jag känner att det är nog. När hon till och med sätter sig på sambon och kissar!!!!! Jag känner mig både ledsen och trött på att nästan varje kväll tvätta madrass och sängkläder…. Hoppas det löser sig för dig med!!!
Ska ringa vet på måndag och diskutera kastrering och om det kommer att hjälpa när det gått så lång tid…
//Lotta
#11 Jag tycker att det är beklagligt att du som är uppfödare verkar ha så liten kunskap om hur katter fungerar och beter sig. Att kastrera eller inte är inget att "diskutera".
Sajtvärd Katter iFokus
Vet inte om du vet om det? Men det är faktiskt väldigt vanligt att fertila honkatter kissar fel. Flera andra uppfödare jag vet, är det just sängen som är platsen…
Vissa pinkar bara när de är utan p-piller och vissa pinkar fast de står på piller.
Sen håller jag tyvärr med nr 12. Det är lite basic-kunskap ang fertila katter och kissning.
För min del är det inte okunskap, jag berättar bara vad jag har tagit reda på. Och på vissa ställen så står det att det spelar ingen roll om man kastrerar för katten kommer att fortsätta kissa och på andra ställen så står det att katten kommer att sluta.. Mitt problem har funnits i över 1 år och mina katter går på piller eftersom jag även har en hane hemma så jag har nog testat allt utom just kastrering eftersom hon har varit min ena havelshona fram tills nu när jag har beslutat att inte använda henne i avel. Jag ska prata med veterinär på måndag om allt detta och jag kommer att kastrera henne och testa om hon slutar kissa.. Hon kommer att få bo kvar här hemma där hon är uppväxt efter en kastrering…
//Lotta

testa kastrering, skulle tippa starkt på att det är hormoner som spökar och att hon VERKLIGEN antingen behöver en kull eller en kastrering så snabbt som möjligt och eftersom hon gör detta verkar inte en kull som det bästa alternativet. lycka till
Nu är tid för kastering beställd… Det blir samtidigt med Calle som ska scannas för HCM innan han tas i avel…
//Lotta
Några tips jag kan ge:
* Flera kattlådor
* Byte av kattsand (konstistens, lukt etc)
* Nogrannare rensning
* Kolla djukdom
* Ge mer uppmärksamhet åt katten/ägna mer tid åt henne. Jag hade katt som kissade på fel ställen när han tyckte att jag inte ägnade tillräckligt md tid åt honom. Löste problemet genom att bära runt på katten i 10 minuter/dag och varje gång jag kom hem hälsade jag på katten först av allt. Bortskämt katt? Ja visst, men det funkade ;)
* Kastrering
* Omplacering där katten får vara ensam och får alla uppmärksamhet själv.
Av egna erfarenheter från katter jag haft/sålt och katter folk jag känner har haft så har jag upplevt att orsaken till sådana här problem oftast ligger i att katten protesterar för att den tycker det är för mycket andra katter i hemmet. Men även att folket är hemma för lite eller att kattlådan inte faller katten i smaken på grund av en lukt eller konsistens den inte gillar eller att den helt enkelt är orensad. Även fertilitet kan bidra till problemet, men det brukar lösa sig vid en kastrering.
Nu har du ju säkert redan provat allt detta, men jag tänkte att jag skriver det i alla fall :)
Hoppas det löser sig i och med kastreringen i alla fall.
Tack för alla förslag men som du skriver så är de redan testade flera gånger om :-).. Jag hoppas att allt blir bättre när hon blir kastrerad…
//Lotta