Frågor om ragdoll
Jag har letar runt på internet de senaste månaderna och försökt hitta hitta svar på lite frågor, men jag känner att de svar jag har hittat har inte riktigt räckt till eller varit väldigt otydligt. Så om någon skulle kunna hjälpa mig att svara på dem skulle jag vara väldigt tacksam. :)
Den enda erfarenheten av djur som jag har är av marsvin som jag hade när jag var yngre.
Jag och min 3 år äldre syster tog hand om marsvinen till en stor del själva och spenderare mycket tid med dem, vi var verkligen inte sånna barn som har kul med djuren de första månaderna och sedan lämmnar djuret och låter föräldrarna göra jobbet.
Nu är jag är 14 år och har nyss flyttat till en lägenhet med 3 rum och kök på 106 kvm med min familj (mamma,pappa och äldre syster). Därför har jag läst mycket om ragdolls på senaste tiden eftersom det inte fungerar med utekatt.
Vi bor på 4:e och högsta våningen och har 2 balkonger (en större och en mindre) i ett lungt område inte långt ifrån Stockholm. Nu när ingen i familjen behöver pendla lika långt som förut får vi mycket tid över, det skulle vara underbart att ha något att spendera sin tid på förutom datorn.
Min syster spenderar likt mig mycket tid hemma, det har nog bara hänt några få gånger att båda har varit borta hos kompisar även om vi har en hel del kompisar båda två.
Min syster tycker att det skulle vara underbart med en katt, min mamma är ganska på idén, men pappa kräver nog lite mer övertalning, men alla i familjen tycker mycket om katter, och vi har både plats och tid för 1 eller 2 st.
Det här börjar bli riktigt långt, förlåt. Jag ska ta frågorna lite snabbt nu.
1. Utifrån vad jag har skrivit, tror du att det skulle fungera att ha katt för min familj just nu? Det skulle vara bra att höra från någon som har erfarenhet av katter och vet mer om de.
2. Hur fungerar det med katter på balkonger, är det säkert att släppa ut de? Finns det något man kan göra för att det ska bli säkrare? Vi har 85 cm högt "nät" liknade sak men hela räcket är 115 cm högt, golvet är trä på den stora balkongen och plast på den mindre.
3. Hur längre kan man lämna en katt ensam på dagarna? Kan de vara ensmama längre om man har två katter? Båda mina föräldrar arbetar heltid och om vi hade katt skulle den bli lämnad runt 6-7 h varje dag, är det för länge?
4. Kan man resa med katt? Jag känner många som inte skulle ha något imot att vara kattvakter, men det blir några resor till bl.a västkusten och Gotland eftersom det är där all släkt bor.
Jag kan inte komma på något mer nu.
Om någon skulle kunna ta sin tid och svara så är den bäst.
Hanna

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Hanna!
Det blir ett ganska kort svar eftersom jag inte hinner skriva längre just nu men förhoppningsvis kommer andra att fylla på.
Ni verkar ju vara en otroligt gullig familj där en katt eller två troligtvis skulle trivas alldeles förträffligt. En ragdoll eller annan lugn kattras passar ju perfekt som innekatt.
När det gäller balkong så uppskattas det att kunna få vara ute så det vore ju perfekt om ni nätar in åtminstone en av dom. Det finns en del trådar om detta här i forumet.
Jag jobbar också heltid och mina två kissar klarar sig alldeles förträffligt hemma under den tiden. Jag tror att det kommer att bli jättebra eftersom ni verkar vara så engagerade.
När det gäller att resa med katt så är det nog olika hur det fungerar. Jag reser inte med mina men jag vet många som alltid har kissarna med sig så det är nog hur man vänjer dom från början.
Lycka till!
//Maria 
Klart ni kan skaffa en katt 
Försöker ge svar utifrån dina frågor…
Det ni kan göra är att näta in ena ballkongen så att det inte finns några sätt att smita ut… eller ramla ut. Sen kan ni ha lite bäddar, någon hylla osv. Vi har en kattgård på en av våra altaner och det är sååå mysigt att sitta där och ta en kopp kaffe eller läsa en bok och samtidigt umgås med katterna 
Vi har tre katter (en huskatt och två ragdoll) våra katter är ensam hemma ca 6-7 timmar om dagen ibland mer eller mindre beroende på om vi åker iväg eller så. Tycker man att katten blir mycket ensam hemma kan man alltid skaffa en till katt…. för oss blev det inge mer jobb att ha två istället för en. Men, man kan alltid börja med en och se hur det går och sen ta beslut om en till… det är ju de att har man skaffat EN ragdoll vill man gärna ha en till
Därför har vi nu tre katter 
Lär du kattungen att åka bil redan från början och få vara med på lite olika saker så ska det nog gå bra att ta med katten på semester… allt beror ju också på hur katten är till sättet osv.
Lycka till!!
Att resa med ragdolls har för mig inte varit några problem alls, vi reser väldigt ofta med våra katter (4st) och dem är vana sedan ung ålder (12 veckor) att resa. Vi tar med dem i bilen och är det en längre resa (över 3-4 timmar) så brukar vi stanna en kortis och låta dem gå på lådan (den har vi alltid med oss i baksätet (vi är bara två i vår bil) så vi släpper ut dem snabbt ur buren och de vet direkt av vana vad dem ska göra. Bara man vänjer dem lugnt och försiktigt med bilresor och ser till att dem får börja med kortare resor (inte till veterinären då dem kommer koppla bilen med veterinären, alltså inte första resan till veterinären, det är självklart ok sen att ta bilen till veterinär).
http://www.svidjas.se