Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2725 ggr
emblan
0

Hur håller ni isär?

Jag har några frågor som jag hoppas kunna få lite svar på. Vi väntar vår första kull och det är både spännande och jättenervöst.

1. Hur vet man att alla kattungar kommit ut? Man vet ju oftast inte innan hur många de kommer vara? Vad händer om en blir kvar där inne, hur märker/vet man det?

2. Hur gör ni för att hålla isär dem när alla är vita när de föds? När väger ni dem för första gången, kollar kön osv? Hur ofta väger ni dom sedan den första tiden?

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

[Litlamins]
0

Jag väger mina ganska direkt efter förlossnignen och passar samtidigt på att märka dem. Och skriver upp allt på ett papper.

Märker med nagellack, på klorna/tårna eller svanstippen. Tex höger framtass, vänster framtass, höger baktass, vänster baktass eller båda bak eller båda fram eller svantippen eller omärkt… man får ihop rätt många varianter….

Så skriver jag upp datum, höger fram, vikt ???gram, lätt att hålla koll ifall nån halkar efter i vikt då.

Ang hur man märker om nån är kvar eller inte, så är det ju svårt förstås. En erfaren uppfödare kan ibland känna om det ligger foster kvar, men det är lätt att ta miste på livmodern direkt efter förlossningen.  Om honan är lugnt, inte har mkt flytningar/blödningar är det ju oftast okej. Och ibland verkar det som att honan kan ta en rätt så lång paus, innan det kommer nästa unge. Är man osäker på moderkakorna kommit ut allihopa, kan man se till att vara extra observant på lukt och flytningarna, så honan inte drar på sig en infektion.

Lycka till med kullen!

emblan
0

Hej

Tack för tipsen! All erfarenhet ni delar med er av är guld värt. Jag läste någonstans att man kunde "känna igenom" så att det inte var några ungar kvar. Har dock ingen aning om hur det ska kännas eller hur man gör så det skulle jag inte känna mig bekväm med att göra. Hur länge sitter nagellacket kvar? Är det ok att måla det på pälsen alltså en liten dutt? Ingen som har foto på märkningarna så jag får se?

Tack det är nervöst såklart och jag hoppas att jag ska märka om vi bör ta henne till vetrinär.

kram

SE*Hemlängtans

[Litlamins]
0

Ja, du kommer märka på allmäntillståndet ifall kattmamman blir hängig. Se till att ha en termometer, ifall du behöver kolla tempen på henne, det brukar vara det första veterinären frågar om man ringer med en nyförlöst hona. Finns digi-tempar som kollar på 10sekunder, det brukar gå bra och snabbt att kolla med.

Nagellacket brukar sitta rättså bra, kanske lacka nytt en gång i veckan.

Många brukar köpa nagellack i mååånga olika färger, och bara märka svanstipparna, där sitter det fast bra också, mamman tvättar ju inte så mkt precis på svanstippen. Det tror jag att jag ska testa till nästa gång, olika färger alltså.

Kul att kunna hjälpa till med tips! :)

Neo033
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att nagellack på klorna sitter bäst. Då kan man märka en höger fram, en kattunge höger bak osv.

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Shivali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag målar nagellack på svanstippen, tycker att man ser bäst vem som är vem när de ligger och diar då, så har jag lite koll på vem som beter sig hur eller vem som inte får komma till tutten osv.

Hittills har jag bara målat en gång, när de är nyfödda, det har väl suttit kvar strax över en vecka, sedan har jag sett skillnad på dem. Vi har bara haft mitted/bicolorbebisar så då ser man snart vitfläcken och kan skilja dem åt på det viset. Har man flera colorpointbebisar gissar jag att man får måla under längre tid tills man ser vem som är vem.

Våra bebisar heter första veckorna "lilla röd", "lilla lila" osv ;) Har även det färgschemat för deras viktschema.

emblan
0

Är det inte svårt att komma åt klorna på dom små?
?
Ja jag hoppas man märker om allt är som det ska, även om det är första gången. Och det är ju bättre att chansa och åka in med henne än att låta bli om man inte riktigt vet : )

SE*Hemlängtans

ProvinsiaRivers
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du kan måla fast halva tassen på kisseungarna men blås det torrt så dom inte råkat få det i munnen.Enklast är nog att måla på svanstippen men olika färger.Men jag har målat tassarna som de flesta andra.När det flagnar så fyller jag på.

Första veckorna väger man varje dag.2-3 veckor.Ta antingen morgon eller kväll och alltid ungefär samma tid.Då har man bäst koll.

Ang.mamman- du känner din hona bäst och ser om hon mår bra eller dåligt:) Oftast när hon lägger sig tillrätta och diar de små och ser nöjd ut,då är det bra med henne. Är hon orolig eller spinner överdrivet mycket,då kan det vara ungar eller moderkaka kvar.Det kan som sagt gå flera timmar mellan ungarna.När du tror hon är klar efter att det gått 2 timmar sen sista och hon verkar tom och somnar själv en stund så har du fått fler småttingar i lådan;)

Vissa honor är oroliga fast livmodern är tom.Mina är väldigt mammiga och jag kan knappt gå på toa efter att alla är födda.Mammakissen kan slänga ut ungar från lådan och ta med dom till mig i toaletten:D Ja allt kan hända med dessa kissekatter!

Men stort Lycka till nu!!

emblan
0

Okej tack då ska nog märkningen inte blir något problem. Självklart känner vi vår Lilly bäst men eftersom det är första gången så är det svårt att veta vad som är normalt för henne i denna situation. Får hålla tummarna för att allt går som det ska : )

SE*Hemlängtans

Denna kommentar har tagits bort.