Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8369 ggr
Eywa
2

Tunn päls på svans

Hej!

Jag fick precis en vuxen ragdoll från en vän som inte kunde ha honom längre. Jag brukade träffa honom ofta från att han var kattunge tills att han var ca 1 år och hans svans och päls var då jättefin. Svansen var en riktig plym :)

Från att han var 1 år tills nu, 1,5 år senare har han bott hos en "fodervärd" eftersom ägaren låg i lumpen och sen bodde där man inte fick ha katt.

Hon ringde mig eftersom fodervärden inte kunde ha kvar honom och för att hon förmodligen aldrig kommer att kunna ha honom.

Nu när jag tog emot honom hade han flera tovor i pälsen och såg allmänt raggig ut. Han fäller extremt mycket och hans svans är det mest konstiga. Den är jättetunn! Den som förr var så tjock och vacker är nu en tråd med lite strån i jämförelse.

Maten jag fick med kom i en fryspåse och det ser ut som friskies. Jag köpte själv mjau kycklingfest och mjau blötmat och har succesivt börjat vänja in honom vid det.

Förrutom att jag ska fixa till hans päls och har bytit foder, finns det något jag kan göra för svansen? Vad beror det på?

Svidjas
0

Jag skulle nog ha gett honom hills eller eukanuba, även om mjau är bra så innehåller dem mer fett och protein vilket nog denna katt behöver för päls och kropp.

Hur verkar han i övrigt? Verkar han frisk? Om inte så kanske han behöver ett veterinärbesök.

Han kan även ha haft fetsvans som varit obehandlad (otvättad) då fetsvans gör att pälsen på svansen tillslut släpper. Inget som är farligt för katten i sig om inte dem får inflammerad hud osv men ser inte snyggt ut.

http://www.svidjas.se

Eywa
0

Jag tänkte byta till Orijen sen när jag har fått jobb. Nu har jag tyvärr inte råd, jag var inte beredd på att få en katt, haha :) Men det kanske löser sig ändå eftersom sambon snart kommer att få en högre inkomst.

Han verkar helt frisk, dock lite tunn men inte underviktig. Men på gränsen skulle jag vilja säga. Han verkar inte tycka om sin egna mat så mycket, han pillar hellre ut mjau-kulorna. Sist jag såg honom vid 1 års ålder var han fin i hullet och pälsen och då åt han Orijen som han tyckte väldigt mycket om.

Jag tror inte att han har haft fetsvans, om inte det kan drabba kastrerade katter också. Han har varit kastrerad sedan ung ålder.

Svidjas
0

Jorrå, det kan drabba kastrerade katter, min kastrat Alfonz får fetsvans oftast på vårkanten. Han har varit kastrat i 4 år (ca)

Eywa
0

Jag ska hålla koll på svansen då och se om det dyker upp något men nu ser man inget spår av fettsvans.

Men om jag nu ger honom Orijen i några månader och det inte blir bättre, vad gör jag då? Ska jag åka till veterinären eller bara låta det vara?

För mig gör det ju egentligen ingenting, det är ju bara rent estiskt som det stör mig då jag hade velat prova på att ställa ut honom i framtiden.

Jag tänker mig att det också kan vara stress. Fodervärden sa att hans svans hade varit ännu tunnare när han fick katten och då hade den varit hos en annan fodervärd i några månader. Han kanske har varit stressad av att flytta runt? Samt att han fick bo ihop med en stor hund i en etta på 33 kvadrat. Han gillar inte hundar särskilt mycket..

Svidjas
0

Så länge han verkar frisk och det inte är eksem eller röd hud så skulle jag låta det vara en tag, det kan ta en stund för det att växa ut. Det är dock viktigt att hålla koll så det inte blir några hudproblem.

Jag är ingen veterinär men vet att vissa katter (och människor) tappar hår när dem är stressade så visst kan det vara en orsak.

Hur ser huden ut? Ser den ut som huden på resten av kroppen? Verkar han ha mjäll på svansen? (typ eksem)

Hur trivs han nu hemma hos er?

Eywa
0

Huden ser ut precis som på resten av kroppen men svansen mjällar lite. Skulle dock inte säga att det är eksemaktigt utan mer som vanlig mjäll som vi också kan få. Är det farligt?

Han har självklart varit lite skygg och stressad mot min hund och alla andra som han inte känner. Men han söker ofta uppmärksamhet och trygghet hos mig och han är inte rädd för att tala om att han känner sig ensam.

Han ligger för sig själv ibland när det är mycket folk men ibland kommer han fram och tigger gos, bus eller mat.

Det känns som att det kommer ta ett tag innan han vänjer sig men över lag tycker jag att han är väldigt framåt och nyfiken trots att han är lite ovan och osäker.

Så jag tror det kommer att bli bra :) Jag hoppas bara att han inte kommer att tigga uppmärksamhet på samma sätt hela livet xD Han kommer att få en kompis senare, men den katten är en utekatt och det kan dröja innan vi får möjlighet att ta honom men tills dess får tyvärr Tim vara ensamkatt. Skulle vilja skaffa en kompis inom en passande framtid men sambon säger nej.. :(

Svidjas
0

#6 inget farligt men han kanske behöver ett bad.

En kompis (katt) är något som en ragdoll brukar uppskatta stort då ragdollen är en så pass social ras. Hoppas din sambo kommer säga ja snart.

Det brukar ta en stund för katterna att trivas efter att dem bott på ett ställe som dem inte trivdes på men är han framåt så är det ett väldigt gott tecken.

Eywa
0

Ja jag tänkte bada honom efter jag har rakat honom. Jag har borstat igenom honom så noga det har gått flera gånger (han gillar inte att bli kammad på vissa ställen) och försökt klippa bort tovorna men vissa sitter så nära huden att jag måste raka vissa partier.

Ja, jag tror att han skulle må bättre av en kompis. Det verkar verkligen så för han söker ständigt uppmärksamhet. Det blir nästan irriterande ibland, haha. Men även väldigt mysigt :)

Jag ska försöka övertala sambon och jag brukar lyckas ^^