Raka på sommaren?
Är det fler här inne som ansar pälsen på era Ragdolls under sommaren? Vi gick ihop i familjen (eftersom vi är tre familjer med 2, 3 och 4 katter) och köpte en lite dyrare trimmer. Katterna fick en lejonlook och verkar trivas jättebra! Tanken är att trimma i maj, ungefär, varje år. Gör fler såhär?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Raka Ragdoll? Jag undrar bara varför, de ha ju ingen päls som tovar som t ex Perser har. Jag rakar ner min ena Perserhona eftersom hon tovar ihop sig väldigt och inte gillar bli kammad eftersom hon inte blev van attbli kammad som ung. Kan tilläggas att damen ifråga var 2 år då hon kom till oss.
Men jag förstår inte varför du ska raka ner din Ragdoll? Men till din fråga, så rakar jag inte mina två Ragdolls.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Jag ser heller ingen anledning till att klippa ner/raka pälsen på ragdoll, och gör det inte heller.
Vissa av mina katter har denhär sommaren av någon anledning fått en del tovor (pga fuktig, varm luft?), men de har gått att reda ut med kam.
Om man kammar eller borstar regelbundet borde det inte finnas nåt behov av att raka.
Jag rakar inte min ragdoll eftersom pälsen skyddar mot solen.
Nej jag skulle absolut inte raka min ragdoll.
Varför gjorde ni det? Hade ni låtit alla era katter bli så toviga att det var enda utvägen? Ragdollen är ju en semilånghårig ras, som kan behöva lite extra kamning när de fäller, men de brukar ju sällan behövas raka eller klippa bort tovor…
Jag har aldrig hört talas om någon som rakar ner sin Ragdoll? Förutom när de har för mycket päls i "byxorna" så att det blir bajs där hela tiden, men då rakas eller klipps det bara precis där. Raka magen på honor som ska till att föda har jag gjort många gånger, men aldrig mer än nödvändigt.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Jag har rakat en av mina ragdolls en gång. Detta var på grund av att hon fick något i pälsen som gjorde den helt tovig och eländig. Så det var likabra att bara att raka av den istället för att kamma och bada och ha sig i evigheter.
Dock ska man ju vara medveten om att en maskad katts pälsfärg är värmeberoende. Vilket alltså inenbär att katten kommer att få mörkare päls där du rakar den. (förutssatt att den inte har en vit fläck just där :) )
Min hona, brun colourpoint blev således allt annat än vacker efter rakningen. Hon blev brun även på kroppen, lika brun som i ansiktet. Det hela hade väl sin charm, men det tar väldigt länge innan färgen återgår till det normala. Den måste ju först växa ut så att huden blir varm igen och sedan måste den "bytas ut" på naturlig väg så att säga.
Nej, då jag ställer ut min tjej så är det helt otänkbart!
Pga värmen trimmade vi dem. "Raka" var kanske fel ord - en trimning var det. Mina katter verkar i alla fall trivas bra med mindre päls när det är varmt och fuktigt ute. Pälskvalitén är det alltså inget fel på.
Kom ihåg att deras päls även skyddar mot sol och värme och katter med trimmad päls blir lättare sol brända.
# 8 Menar du att ni trimmade ragdollens päls till "lejonlook", för att de skulle trivas bättre i sommarvärmen? Jag tycker att det låter jättemärkligt och väldigt onödigt isåfall. Tror inte att de lider mer eller mindre pga sin pälslängd. Såå varma blir de ju inte, och katter är ju katter, mina pälsmonster kan ligga och gassa mitt i solskenet, trots att de har tillgång till svalka och skugga. Jag tycker man ska låta katterna ha kvar sin vanliga päls, oavsett årstid. Möjligen att man kan få korta ner lite på byxorna ifall man har en katt som får kottar att fastna på bakbenen, och inte ställs ut.
Tror att du riskerar dåliga pälsar, nu när den ska växa ut, mörkfärgad och tussig…
Men det är förstås en smaksak hur man vill ha det?
Har du någon bild att bjuda på, så man kan få se hur en lejonklippt ragdoll ser ut? Vore intressant att se!
#10 Jag var tveksam till om det skulle ge någon effekt på katterna, dvs om vi skulle märka någon skillnad jämfört med andra somrar när de haft lång päls, men efter denna sommar är jag övertygad om att de bara mår bra av att få lite kortare päls. Så aktiva katter som i somras har jag aldrig haft! Äldsta började rulla sig i vår stentrappa på en gång efter trimningen och verkade tycka att den kylande effekten var jättemysig. Vi har problem med att det blir väldigt varmt i vår lägenhet (gammalt typ K-märkt hus) och katterna har tidigare varit som utslagna under sommaren. När vi haft dem ute har de även i sommar sökt sig till skuggan. De två äldstas pälsar har varit i stil med lillen, som både har kortare päls och är röd så vi ser ingen anledning att göra något åt honom - förutom att smörja in hans näst intill hårlösa öron med solcreme.
Tyvärr har jag bara mobilbilder, men man ser knappt att det är någon skillnad. Och nu när pälsen nästan växt ut är det ingen färgskillnad. Bruna är ljusbrun och blå är ljust grå/vit. Och pälskvalitén är densamma som innan - bruna tjock och blå lång och mer luftig.
Nej jag har aldrig gjort det. Ser ingen anledning till det helt enkelt : )
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
#11 Det blir säkert inte samma effekt med färgändring på en katt som är bicolour efter de ju har vitfläck även på kroppen. Och de färgade fläckarna är ju ganska "mörka" normalt. Ska se om jag inte kan hitta en bild på min hona när hon var klippt. Är lite kul att se
Här kommer en bild på Ophelia när hennes hår hade växt ut.
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se