Ragdoll?
Hej! När ja såg en ragdoll fastna ja direkt! Vilka sötnosar dom är! Ja funderar på en liten ragdoll när ja flyttar hemifrån (kanske 1-1,5år kvar) men ja undrar om dom passar som innekatt i lägenhet? Ja är helst frälst av rasen! Ja är dock inte så påläst om ragdolls men ja har börjat läsa lite redan nu men tänkte även fråga er om tips och råd till en nybörjare! 1. Vilken är den bästa maten man kan ge en ragdoll? 2. Ska man ha hane eller hona? 3. Tycker ni man ska ställa ut katten? 4. Vilka är dom vanligaste sjukdomarna? 5. Vilket är bästa stället att försäkra katten på? 6. Ger ni 'godis' till era katter? Förlåt för dom dumma frågorna men vill gärna ha svar:) Kom gärna med tips och råd!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Tror många av svaren på dina frågor är högst individuella…
Problem med njurarna är något som utmärker Ragdollen i statistik ifrån försäkringsbolagen.
Resten tror jag det bästa är att testa sig fram.
Jag har mina katter försäkrade i Agria - trivs väldigt bra med det. Jag gillar att ställa ut, så jag skulle varmt rekommendera dig att prova. Antingen gillar du och katten det, eller inte, men det är absolut värt att testa. Jag personligen föredrar honor.
Mat och godis - tja, det finns en hel uppsjö att välja mellan, här gäller det nog bara att testa sig fram. Mina kissar gillar mjölklinser bland annat och äter just nu Royal Canins Hair & Skin och Royal Canins Comfort Degiestiv (en blandning av dem).
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#1 okej, tack för att du svarade. Har verkligen fastnat för rasen så de är en sån ja satsar på när ja flyttar hemifrån!:)
Sajtvärd på degus.ifokus
Nu är jag också ny inom rasen, men har läst om och längtat efter en raggis i många år så lite hoppas jag att jag hunnit lära mig i alla fall. :)
De flesta ragdolluppfödare verkar endast/helst sälja sina kattungar som innekatter. En ragdoll är så pass "naiv", antar jag, att den sällan klarar sig bra ute i det fria. Däremot är det många som har innätade kattgårdar på tomten och/eller går ut med dem i sele och koppel.
När det gäller försäkringsbolag, kön, foder tror jag som David sa att det är väldigt olika vad man får för svar och rekommendationer. Vissa föredrar det ena könet till exempel. Och när det gäller försäkringsbolag så tror jag ofta att man har erfarenhet av ett bolag och kan rekommendera dem. Funkar det bra så byter man ju inte, och då har man inte så mycket att jämföra med.
Vad gäller maten har jag precis ställt en liknande fråga i forumet så där kan jag inte hjälpa. :) Och godis får man väl pröva sig fram. Precis som med hundar antar jag att man få dra ner lite på mängden foder om man gett mycket godis en dag, och så ska man förstås se till att det inte är farliga/giftiga "godisar" man stoppar i kissen, typ choklad.
Så vitt jag förstår är HCM och njurproblem de vanliga åkommorna hos ragdolls. I alla fall är det hjärta och njurar som ragdollklubbarna rekommenderar att man testar avelsdjur för.
Nu får vi se om du får andra, vettigare svar, men det här är i alla fall vad jag läst och resonerat mig till! :)
En sak man bör tänka på är att ragdoll är generellt en mycket frisk ras just för att vi uppfödare är väldigt duktiga med våra hälsotester, detta kan dock för den oinvigde verka som att katterna är mycket sjuka eftersom, vi testar dem så mycket medans det egentligen är tvärtom, ragdollen är en väldigt frisk ras tack vare det.
http://www.svidjas.se
Tack så mycke för svar! De blir definitivt en raggis sen!
Sajtvärd på degus.ifokus