Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1087 ggr
LD
0

En tredje ragdoll??

Just  nu har jag två ragdolls och jag funderar på om jag ska skaffa en tredje hane eller inte. Det är så att den äldste som är ca 3 år vill aldrig leka eller gosa med den yngste som är 1,5 år. Den äldste vill vara ifred. Han bara äter & sover och gnäller när någonting är inte som han vill. Han är inte speciell social. Han har aldrig varit det men jag älskar honom ändå.

Min yngste har alltid varit busig, lekfull, glad och kärleksfull men de sista veckorna har någonting ändrat sig. Han verkar vara väldigt utråkad, han är för sig själv nästan hela tiden och är inte lika gosig längre.  Vad kan det beror på? Har någonting med åldern att göra eller är det bara så att han behöver en kompis?? Någon att leka med när jag jobbar?? Båda mina katter är kastrerade och hanar.

På måndag ska jag på en föreläsning av kattbeteende för att få lite mer kött på benen men tills vidare skulle jag vilja veta vad ni tycker. Kanske ni har haft en liknande erfarenhet? Skulle också vilja veta hur det är att ha mer än 2 katter. Är det stora skillnader? Kommer de bra överens?

Tack på förhand

Mvh

Lovisa

// LD

[FruStein]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var i nästan exakt samma situation. Lilla katten ville leka, men stora var inte så intresserad. Så vi skaffade en tredje hane. Men nya lilla är liksom en slags medlare och leker med båda. Han har också fått högre rang än mellankatten, vilket vi inte trodde skulle ske. Nu blir lilla snart ett år och vi är jätteglada att vi har alla tre! Stora har blivit mer aktiv, men lilla har ju alternativ och kan busa med vem han vill. För oss har det bara gett positiva effekter på vår familj. ^^