Första löpet.
Hej!
Nu har Lima hunnit bli 8,5 månad och fortfarande inte haft sitt första löp.
Vissa katter brukar ju vara tidiga med detta är det generellt för ju ragdollen att honan löper senare med tanke på deras "sega" utveckling?
Stor är hon och större blir hon men kattungebeteendet sitter fortf kvar! :)
//A :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En av mina honor är nu 9 månader och har inte löpt!
Alla som jag haft ,har senast börjat vid 8 mån.Vissa vid 6 mån.
Men det är individuellt och ofta beror det på linjerna.Man kan kolla när mamman tex har börjat löpa så är det ungefär detsamma för avkommor.
Egentligen är det rätt skönt att dom inte börjar tidigt:)Det har ju sina risker med PYO och så blir det rätt skrikigt,haha,och har man otur så strilar dom..
Ok, tack så mkt! :)
Fasar inför detta, hon är nu väldigt pratig och småjobbig ibland fast lika charmig ändå :)
Min ragdoll-hona var 13 månader när hon löpte första gången. Hon är nu mamma till en kull på 7… parades vid löp nr 2. Hann nästan bli lite bekymrad att hon inte började tidigare, men det verkar ganska vanligt att de är bortåt 1års åldern innan de blir könsmogna.
Skönt ifall de inte börjar så tidigt som 8mån ålder, med tanke på hur många tomma löp det kan bli innan det blir akutellt med parning efter att de hälsotestade… Jag scannar hjärta/njurar runt 1års ålder på mina tilltänkta avelskatter.
En sak att tänka på är ju att ragdolls inte har vuxit klart före de är 3 år så att de löper sent är inte nått ovanligt.
http://www.svidjas.se
Om hon inte ska användas i avel så är det ju bäst att kastrera henne.
Ok, då är jag med! :)
Ja, hon har väldigt ljus röst, kan bara ana hur det kommer låta sen :)
#5 Jo, det ska hon. Men ett löp är väl att rekommendera före kastrering?
Vi tänkte ta en kull på henne, men det känns allt för jobbigt … även om det hade varit kul då hon fick mkt bra kritik på sin första utställning, dock var hon några månader mindre då. Så vi får se hur det bli nu när hon är 10 månader ::)
# 6 Du behöver inte vänta på första löpet före kastrering. Finns ingen anledning till det. Efter 6 månadersåldern är det bara att kastrera hos vilken veterinär som helst.
Så om du ändå planerat att kastrera henne, så är det ju fritt fram när som helst.
Min vuxna hona, som har kattungar nu, har också väldigt ljus och pipig röst, tror inte det hänger ihop med könsmognad.
Däremot när hon löper, då är det ett helt annat ljud som kommer! Huga vad hon kan vråla…. Som ett lejon på savannen.
Det är en vanlig "myt" att man tror att alla katter ska visa könsmognadstecken innan kastrering och vissa tror till och med att det bästa för honkatten är om hon fått ungar innan kastreringen. Så är självfallet inte inte fallet.
Vet andra uppfödare, inte jag själv dock, som leverarar sin små honkattungar kastrerarade redan vid 12 veckors åldern.
#7 Ah, ok då sprack den myten - tack så mkt! :)
Kan man fortf ställa ut henne efter kastrering ?
Menade inte att den ljusa rösten hänger ihop med könsmognad, utan mer än känsla av hur gnälligare hon kommer bli vid löpet. men som du skrev, att det blir annorlunda… det visste jag inte :)
Tack för alla svar! :)
#8 Du kan fortfarande ställa ut henne efter kastrering, hon tävlar då i kastratklass.
Kastrera så fort som möjligt, det är inget nöje att ha en löpande hona i huset
Det finns visserligen de som löper tyst, men mina har alla varit såna som VRÅLAT mer eller mindre (och främst nattetid) och en del börjar kissa på fel ställen också
Om jag hade en katt som inte skulle gå i avel skulle jag absolut kastrera så fort som möjligt.
På så sätt undviker man ju också ev. problem med livmoderinflammation.
Ok, tack för alla svar! :)