Kräkreflex när han spinner
Finns det fler här inne som har erfarenhet av katter som lätt får kräkreflex när de spinner? Min lilla katt spinner väldigt högt och hårt och får ofta kräkreflex när han spinner. Detta gör att han drar sig undan. I morse, t.ex. ville mellankatten gosa och lilla ville vara med. Jag ligger ned och har mellankatten på överkroppen och lilla kommer och lägger sig nära oss, på ena sidan om mig. Men han han munnen öppen redan då och liksom flämtar som man kan göra när man ska till att kräkas. Han kommer aldrig så långt att han kräks, kanske pga att han flyttar sig en bit eller går bort helt. Det känns så himla synd att det ska vara så för han vill ju också gosa. Det går bra för honom att gosa med de andra katterna och likaså att bara ha honom i knä/famnen, men när vi alla - hela familjen - ligger i soffan eller sängen, speciellt när de andra katterna är med, så blir det liksom för mycket för honom. Känns som att han känner sig lite utanför pga detta. Han vill ju så gärna, annars skulle han ju inte försöka vara med fast det inte gått bra tidigare.
Jag pratade med en vän om detta - hon arbetar på en djurklinik - och hon hade aldrig hört talas om detta tidigare, men trodde inte att det var något fel. Vad tror ni andra? Skulle vara skönt att få höra av någon med erfarenhet av detta.
Min Duchesse kan ibland få samma reflex, hon drar sig dock inte undan utan hostar till och sen blir det bra. Pratade också med en veterinär mn visste inte heller, gissade att hon kurrade så mycket att hon glömde andas… eller nått… och då behövde "hosta" till
http://www.svidjas.se
Här hemma har vi två katter som också gör det, dom spinner så högt att dom börjar att hulka, men sen fortsätter dom att spinna. Ingen som drar sig undan. jag tycker det verkar som att dom spinner så högt att dom sätter spinnet i halsen.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Då får vi fortsätta uppmuntra honom att vara med, då! ^^ Kanske kommer min lilla också att fortsätta vara med.