Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1507 ggr
Elliee
0

Vänja hund och katt vid varann

Inom något år kommer jag skaffa mig en liten ragdoll är det tänkt. Min mamma har dock en hund som även är lite "min" (bodde fortfarande hemma när vi skaffade henne, och jag har tränat mycket med henne under åren). Är ofta hundvakt, inte för att min mamma behöver utan för att jag vill ha henne här ibland. Och så vill jag gärna fortsätta ha det i framtiden när jag skaffar katt.

Men hur vänjer man dem vid varann på bästa sätt? Träffas vid en "neutral" plats första gången, t.ex. utomhus?

Nu vet jag ju inte var min kommande kattunge kommer ha för erfarenheter, det kan ju vara så att den sedan tidigare är hundvan. Min hund har träffat katter förut, bott tillsammans med dem i sommarstugan men då är det utekatter som oftast håller sig ute när hunden är nära. Min hund gör ingenting utan tittar mest, hon är väldigt nyfiken men tycker katter är lite "konstiga" och "jobbiga" och backar lite om de kommer för nära. Hon gillar inte valpar och kommer ju förmodligen tycka att en liten kattunge är lika odräglig som en pigg valp :)

Är inte rädd att min hund ska göra något, men vill ju gärna att de ska komma så bra överrens som möjligt så varken hunden eller katta är rädda för varann.

Zolah
0

vi introducerade en ragdoll kattunge med min pojkväns 3åriga shih-tzu, och kattungen var inte alls hundvan.

Det vi gjorde var att skilja hunden från katten, vi placerade nämligen henne i köket bakom en barngrind. Då kunde kattungen titta på henne och nosa försiktigt, och Dizzy ( hunden ) kunde inte bli för uppspelt heller.

Det tog inte många dagar innan hunden och kattungen kom överens, och nu leker dom till och med om än väldigt fumligt ^^