Vill gärna bli fodervärd.
Hej,
Jag är ny här och har blivit helt förälskad i denna ras!
Jag undrar lite hur man kan gå till väga om man är intresserad av att bli fodervärd åt en ragdoll?
Tacksam för svar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta runt på närliggandes hemsidor. Gå in på Sverak eller SRC hemsida och släng iväg ett mail om intresse och berätta om dig och så. Det går ju bra att ringa runt till uppfödare
att ta en första kontakt vär alltid bra och senare även hälsa på hos uppfödarna, så ni lär känna varandra.
Lycka till
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Kom ihåg att även själv tänka igenom om du vill bli fodervärd till en hona eller hane.
En hona som är fertil löper, då skriker hon rätt högt. Tänk på att uppfödaren kanske vill att du ska ha kattungarna hos dig men det finns även dem som vill ha honan och kattungarna hos sig och då har du henne till parning och sen efter att alla kattungar blivit 12v.
En hane kan strila (pinka/markera) vilket kan innebära förstörda tapeter m.m. om man inte använder tikskydd (typ blöja för honhundar när dem löper) och det kan också vara en hane som skriker efter damer hela kvällarna, där kan det både vara så att du har honan hemma hos dig när hon ska paras med hanen eller så åker hanen bort under parning till honan.
Kolla igenom vad som passar dig så att när du kontaktar uppfödare så blir du inte övertalad till nått som inte fungerar för dig.
Vill inte avskräcka dig men tänk på att det innebär visst jobb även om man slipper rätt mycket jämfört med att vara "riktig" uppfödare. 
http://www.svidjas.se
Det är riktigt som Svidjas säger - det är mycket jobb med att vara fodervärd, men om man älskar detta jobb kan det vara värt att satsa på!
Viktigt innan du blir fodervärd till någon är att ni verkligen är överens om alla viktiga detaljer. Är det något i uppfödarens kontrakt som stör dig, så bör ni komma till en lösning som känns bra för er båda innan du skriver under, annars är det nog bättre att söka en annan uppfödare som passar just dina behov bättre.
Var bor du? Jag har en hona på 14 veckor som jag vill ha en fodervärd till i närheten av oss, och en hane som importeras till Sverige i Oktober. Kontakta mig gärna om det känns intressant, så får vi se om vi passar varandra. :)
Åsa / S*Hallongläntans Ragdoll
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
Jag tror att många skriver på sin hemsida, ifall de söker fodervärd.
Vi har en kull just nu, där jag söker fodervärd till en av honorna, det står mera om detta på vår hemsida. Vet inte vart du bor, men vi söker inom åk-bart avstånd från oss…
De flesta som söker fodervärdar vill att de ska bo i närheten. Så ett tips är ju att gå in på ragdollklubbarnas hemsidor och kolla efter uppfödare i din trakt och sedan kolla deras hemsidor om de söker fodervärdar.

Hör gärna av dig tll mig :)
Kattungar väntas hos GunBertus

Tycker tidigare talare skrivit bra! Är ju ett bra sätt att gå in och titta på ragdollklubbarnas hemsidor och hitta uppfödare i din närhet och titta runt vilka som söker fodervärd…
Säger som Ulla Gunbertus ;)
Jag kommer vara i behov av fodervärd i framtiden…vet inte vart du bor mm, men välkommen in och kika på min hemsida eller höra av dig ;)
Tack så mycket för era svar!
Maila mig jätte gärna om ni söker fodervärd och tror att jag eventuellt skulle kunna passa. Jag bor 2 mil söder om stockholm med mina två barn ( 4 samt 15 år ) och vi har mycket kattvana i familjen. Min syster har varit fodervärd nyligen åt en ragdoll hane och nu har hon en liten ragdoll på 17 veckor så vi är inte ovana vid rasen.
Mvh
Chanine
Vi har fått återbud och behöver en fodervärd till Minerva, som är flyttklar. Maila gärna - du bor ju väldigt bra till för oss. 
/Åsa / Hallongläntans
Vi har kattungar!

Fundera även på varför du vill vara fodervärd. Inte för att jag tror det, men om du tror att du får en gratis katt så är det inte sant. du får utstå väldigt mycket som fodervärd. hona som löper eller hane som ev pinkar.
Sedan så ska du inte gå med på extrema avtal. vissa vill ha massor med kullar på sin hona innan du får ta över den. Tänk på att det (oftast)är du som måste ha tid med ev bebisar om det är en hona.
Är man intresserad av avel så är det ett bra tillfälle att få prova på utan att ha det fulla ansvaret för allt . men vill du vara fodervärd för att du inte har råd att köpa en så hade jag nog väntat och sparat ihop till en.
Skrivet kontrakt är jätteviktigt. Det ska stå hur många kullar uppfödaren vill ha. Vad händer om hankatten börjar pinka en massa? måste du stå ut med det eller blir katten kastrerad eller tar uppfödaren tillbaka den.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#10 Det där lät lite väl negativt, men du kanske inte menade det så?
Jag är övertygad om att fodervärdar och uppfödare kan ha väldigt gott samarbete utan att någon känner sig utnyttjad.
Mina fodervärdar har tyckt det varit väldigt roligt och blivit lite besvikna när det varit dags att kastrera, för de vill inte sluta som fodervärdar:)
Jag tror många fodervärdar gärna vill vara med om att ha kattungar, utan att ta huvud ansvaret.
Att få uppbackning av en uppfödare kan kännas tryggt, man får stöttning om det händer nåt, man slipper alla kostnader som kan uppstå och behöver inte även sätta sig in grundligt i rasen och mycket annat.
Det är faktiskt ett givande samarbete som jag upplever med mina fodervärdar. Dom är guld värda och jag tror att de uppskattar det också.
Men naturligtvis är det också som du säger, väldigt viktigt att skriva ett kontrakt som är rimligt från båda sidor. Det finns säkert vissa fall som är som du beskriver. Men inte så ofta vill jag tro 
//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt