Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1354 ggr
Cookie dough
0

HCM och avel

Skriver det här under anonymt nick så ingen ska känna sig träffad. Är lite nyfiken på hur ni som föder upp ragdoll ser på HCM i aveln.

För det första, scannar ni alla era avelsdjur för HCM innan dom går i avel? Varför/varför inte?

Ponera att ni parar en oscannad hona A med en hane B som scannats med ett negativt resultat. En av ungarna C i den kullen blir svårt sjuk i HCM redan vid 1,5 års ålder och måste avlivas strax efter att den fyllt två.

Ni vet om detta i princip från den dagen katten blir sjuk. Informerar ni övriga kattköpare? Av kullsyskon/alla helsyskon/halvsyskon eller vilka anser ni bör veta om det?

Efter att katten C fått diagnosen HCM (men innan den blivit avlivad), skulle ni tycka det var okej att att para ett halvsyskon D till denna katt (båda är alltså efter samma oscannade hona A), utan att scanna även den honan D först? Om inte, skulle det vara okej om honan D scannats med negativt resultat och är några år gammal?

Vet inte, bokstäverna kanske mer förvirrade än vad dom hjälpte, men om ni inte förstod så är det bara att fråga. Är mest nyfiken på vad man kan förvänta sig av en uppfödare och hur dom flesta resonerar runt sånna här frågor.

Läser man hälsoprogrammet så räknas ju inte halvsyskon till nära släktingar och det finns inga restriktioner. Men då förutsätts ju alla djur vara scannade både vid 1, 2 och 3 års ålder? Borde man se annorlunda på det i det här fallet när honan A inte heller är kollad i efterhand.

Kan slänga med en extra fråga också, skulle ni som uppfödare ge någon slags kompensation till köparen av ungen C när ni avlat på dom premisserna (oscannad hona)?

Svidjas
0

Jag scannar alla mina avelsdjur och DNa-testar dem också, tyvärr så kan dem ju ändå får hcm då det tydligen finns olika gener som kan ge hcm och scanningarna gäller bara för just det ögonblicket. Jag dna-testar även avkommor efter HCM n/n katter då jag vill vara extra säker.

http://www.svidjas.se