Problem med dum hona!
Hejsan.
Jag måste be om hjälp nu blir galen!. Har en hona nu som har kattungar, under dräktigheten förvandlades den mesiga snälla honan till en tyrann. Hon läxade upp alla katterna, men framförallt 2. Nu är hennes ungar 2 veckor, ingen annan katt är i närheten av boet, de går inte att ha henne i eget rum då heller då hon har tvångstankar att man måste gå genom dörren så fort den öppnas.
På nätterna nu och när hon inte tror att vi är med attakerar hon helt oprovoserat eminsta honan som är 6mån. Stackaren blir så rädd att hon pinkar och bajsar på sig. Har slut på ideer hur jag ska göra. Har provat vattenflaska, hormonsprey (namnet försvann ur huvudet) och även agera högre i rang. Men inget funkar.
Något som har några tipps? fortsätter hon så här kan jag inte ha henne kvar, älskar henne så mycket men det går inte….
Vad menar du med att hon har tvångstankar om att man måste gå igenom dörren så fort den öppnas?
Jag skulle nog i alla fall försöka ha henne i eget rum om hon är så besvärlig åt de andra. Jag tänker då främst på den minsta honan, det låter inte bra att hon blir så trakasserad.
Antar att det är Feliway du menar med hormonspray? Har du haft adaptern eller sprayen? Jag skulle plugga in Feliway i väggen och ge Zylkéne.
Kan ni avgränsa hennes rum med nätdörr, kompostgaller eller liknande? Så att hon har kontakt med er andra, men inte kommer åt de andra katterna. Det är lite svårt då man inte vet hur ni bor.
Är det hennes första kull?
Det måste vara jobbigt att ha det så här
Men det finns ju många erfarna uppfödare här på forumet så jag hoppas du får hjälp.
Jag tycker du ska skilja ifrån din hona från den andra kattgruppen innan hon skrämma lilltjejen "för alltid". Om hon flyger på henne så hårt så lillan kissar/bajsar ner sig, så är det lite väl hårt för att låta dem hållas tror jag. Risken är att lillan inte glömmer detta, och blir för rädd och på så sätt blir det svårt att vänja ihop dem igen.
Om du inte vill ha dörren stängd, så testa med nätdörr. Lätt fixat med två kompostgaller och två långa list-virke.
Eller ha dörren stängd tills vidare, så hon kan släppa sitt rivir hävdande och koncentrera sig bara på ungarna.
Jag har för det mesta mina nyblivna mammor i eget rum första veckorna. Eventellt i sällskap med trygg och lugn kompis.
Din hona är säkerligen väldigt ranghög nu, och fulllproppad med hormoner som gör henne ilsknare än annars.
hoppas det löser sig!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade en hona som precis som den där, hon vaktar hennes ungar i 4-6 vec sen blir de bättre, hon måste ha lung o ro,
lycka till
Hej
Jag skulle testat att låta henne vara ifred från alla andra så hon kan fokusera på de små. Låt henne bo avskilt från de andra katterna, hur du bor och kan lösa det vet jag inte men nät-dörr av något slag. Förstod inte vad du menar med tvångstankar? Hoppas att det bara är något övergående, kram och lycka till
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Hur går det för dig med henne? Blivit något bättre?
Tycker det låter lite som att hon kanske bara är extra nervig just nu, alltså att eftersom det är hennes första kull så kanske hon har lite överdriven moders instinkt och blir lite för vacktig.
Tack för alla råd.
Vi fortsätter prova oss fram, att ha henne avskiljt gick inte, hon får panik av att vara instängd och SKA ut, hon ignorerar ungarna. Men det har blivit vattenflaskan, nu är de så pass att de kan vistas i samma rum. De har accepterat nu att JAG bestämmer. Dock ställer lill tjejen till det ibland med sitt morrande (triggar igång mamman). Men det blir bättre och bättre, ska nu ge mamman lite zylkene om det går att ge digivande. Ska ringa till tillvärkaren på torsdag.