Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2912 ggr
Rosino
1

Rycka kattungepäls?

Hur brukar ni göra med kattungepälsen, rycker ni loss de långa hårstråna av kattungarna? I vilken ålder börjar ni i så fall med det?

Vissa uppfödare rycker friskt och säger att det hjälper till att få fram en bättre päls snabbare. Jag tycker det verkar lite brutalt ibland när man tittar på, och jag är själv för blöthjärtat för att riktigt våga mej på det.

/Lena

Marrics
0

Jag rycker inte. Tycker som du Lena att det känns brutalt :-) Jag rycker bara på öronen.

Marie77
0

Att rycka bort päls på kattungar har jag aldrig hört.

Däremot så frågade jag Eva Porat (Fife-domare) om dom sträva hårtråna sk. stickelhår, eftersom en av mina katter hade ganska mycket stickelhår på ryggen som liten.

Hon svarade att enstaka hårstrån kan man ju rycka bort, men om det är mängder så är det bättre att låta bli eftersom det finns risk att rycker man bort päls hejvilt så kan den nya pälsen som växer ut bli mörkare på maskade katter. Och det vill man ju inte ha. Flört

Yataz
0

Jag rycker inte päls på kattungar, tycker också det låter brutalt Förvånad
Jag har inte heller hört andra som gör det, mer än att man rycker bort hår vid öronspetsarna.

Kan man inte använda en så kallad furminator istället?
Verkar snällare, men kanske inte har någon effekt på kattungar för den tar väl bara bort dött hår och underull?
Vet inte så mycket om furminator men har vart sugen på att köpa en…

Martina

Yataz

Ragstars
0

Har hørt at man ikke skal bruke Furminator på ragdolls som stilles ut…Husker ikke hvorfor, men det er noe med hvor mye og hva den fjerner av hår og underull:)

Jeg har sett folk som rykker pels på sine kattunger, og synes som Yataz sier, at det låter brutalt. Kattungene skriker jo,og det må være smertefullt for dem?

Så lenge det er noen få hår, er det vel greit, men er det mer hadde det vell vært bedre å la det være, og bruke andre metoder for å mykgjøre hårene…?

Jeg napper ørehårene på mine katter, og det ser ut til at kattene fint finner seg i det. Min hane ser iblant ut til nesten å få maine coontufser, og det kan jo ikke en ragdoll ha, de som skal ha en fin avrunding på ørene sineFlört

Yataz
0

Jaså, det visste jag inte…då kanske man inte ska köpa sig en furminator då Skäms

Martina

Yataz

Fyrpihls
0

Jag håller fullkomligt med föregående talare.

Skulle aldrig falla mig in att "rycka" bort päls från en kattunge, och inte har jag hört om nån annan heller som gjort så. *stackars liten då*

Däremot kanske man kan karda bort en del underull om det finns för mycket. Om pälsen är för ullig… Då funkar karda bra tycker jag. Inför utställning alltså.. Annars brukar mina katter få ha sin naturella look oftast..

Noppa örontopparna däremot har jag ju såklart gjort…

Marie77
0

Jag har Furminator, den tar bort massor av päls. Huruvida man ska använda den innan utställning eller ej låter jag ha osagt.

Men Filip blev iaf mycket snyggare i pälsen sen jag krattade bort underull och lösa hårstrån. Han har vääääldigt tjock päls, och ser mkt bättre ut nu. Glad Men det kanske beror på pälsen om man bör använda eller ej.

Annars kan man ju använda den när man inte ställer ut (om man har några månaders paus från utställningar eller dylikt) På vuxna katter, menar jag. Om den hjälper på kattungepäls vet jag inte.

Yataz
0

**Marie77:
**Intressant att veta. Min hane, Ecco, får ju alltid höra på utställningar att han har för mycket underull och så har han ju en del döda sträva hårstrån som jag tycker är svåra att rycka bort.
Kanske man skulle testa Furminator på honom ändå och se om resultatet blir bättre. Hans päls är svår att få ordning på till utställning.

Martina

Yataz

Marie77
0

Ja, i alla fall till underullet så funkar den kanon!

Fille fick ju så tjock päls att istället för att pälsen skulle ligga intill kroppen så stod den rätt ut, precis som om man hade kammat honom mothårs… Skrikandes

Vissa använder någon sorts trimkniv för att ta bort det ulliga, men jag tror att det är lättare med Furminator.

Testa vetja! Kan ju ta lite försiktigt några veckor innan utställning och se hela tiden hur resultatet blir.

Man kan beställa från Usa och komma billigt undan, jag läste på ett annat forum där folk betalat under 200:- inkl frakt. Annars finns det på Swecat för 369:-. (frakt tillkommer) Jag köpte min från Swecat.

Yataz
0

Ok, ska nog testa den…berättar hur det blev när jag testat Glad

Martina

Yataz

peninsulas
0

Ni skulle se hur vår stackars Frappe såg ut (kanske några öven såg honom) när jag hade varit framme med hundens underullskam, jag hade kammat så han fick en KAL fläck på sidan, gissa om jag fick bannerSkrikandes av familj och domare.GråterJag som bara skulle ta bort lite lös päls och fattade inte (och var blind) att man faktist kan kamma bort allt. Han är iallefall helt återställd idag och inte fått (som tur) någon färgskillnad, det tog säkert 6mån innan han var sig lik igen.

Nu är jag MYCKET försiktig med kammen som ni förstår!

OldTowns
0

Svar nej.

Rosino
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag väcker den här gamla tråden till liv, eftersom jag snart ska ha en kattunge med på utställning Glad

Och det finns ju en del nytillkomna kattägare här också som kanske vill svara.

Hur gör ni när ni preparerar en kattunge för utställning?

pebb
0

#13 Ärligt talat så gjorde jag inte så mycket med Marie innan utställning när hon var liten, hon var så fin i pälsen, badade, schampo 2 gånger, balsam 1 och sedan föna, noppa bort päls på öronspetsarna och klippte klorna. Drog över henne med kammen innan hon skulle upp, inga andra konstigheter. Nu börjar det bli värre när hon är 9 mån och har tendens till fettsvans..

Svidjas
0

Förvånad Rycka pälsen på en kattunge, nej fy tusan, skulle jag inte göra.

Prepareing vet jag inte då hjag aldrig ställt kattunge men om jag skulle ställa Bastian såm skulle jag nog inte preparera han så mycet då han har helt underbar päls, sen är det ju aldrig fel att börja vänja dem vid bad i tidig ålder. Ursäkta kass skrift, har skurit mig i pekfingret Tungan ute

http://www.svidjas.se