Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1466 ggr
Raggisar
2011-09-17 14:23
0

Rädsla

Hej!

Var i veckan med mina Ragdollkillar hos veterinären för att ta den årliga vaccinationen. Pat som den ena heter hatar att åka bil, blir helt hysterisk, och vi har bara 5 minuters resa till veterinären.

När vi kom hem igen så jamade han i flera timmar och kräktes 4 gånger, kan det bero på att han var så rädd och uppjagad? Det var verkligen synd om han. Han är 3 år, och de andra gångerna har det gått bättre även om han varit rädd…..

Någon som vet lr kan ge mig ett tips. Om vi nån gång skulle behöva åka till djursjukhuset så är det 6,5 mil, och det känns inte bra….

Marina

off36is
2011-09-17 14:46
0

När mina katter varit rädda för att åka bil har jag använt feliway spray i bilen en stund innan och sen låter jag dom gå omkring i bilen (givetvis när den är parkerad). Detta har jag gjort en stund varje dag för att katten ska känna att bilen tillhör reviret. Sen började jag med att bara starta bilen och så småningom köra små rundor.

Om inte det funkar alls får du nog höra med veterinären om dom inte har någonting man kan ge katten typ zylkene som ska vara bra mot stress oro osv.

Lycka till!Glad

Rosino
2011-09-17 18:22
0

Jag tycker att det låter som om han fått en allergisk reaktion på vaccinet. Vilket  vaccin fick han?

Raggisar
2011-09-18 11:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han fick Tricat……

meyja
2011-09-18 13:42
0

Jag tycker också att det låter som att han reagerat på vaccinet. Han har kanske ont?

Rosino
2011-09-18 13:46
0

Det är många ragdoll som reagerar på Nobivac Tricat. Nästa gång kanske det är säkrast att du beställer Purevac RCP eller Fel-O-Vax PCT (inte Fel-O-Vax IV) åt honom.

Rosino
2011-09-18 13:48
0

Har du försökt att täcka över bilen, dvs sätta en filt över så att han bara ser lite ut framåt?  Kanske han är lugnare om det är mörkare inuti buren.

Du säger att han blir hysterisk, vad innebär det?

off36is
2011-09-18 15:23
0

Min katt fick också allergisk reaktion på nobivac tricat men hon fick klåda och svullnade upp i ansiktet.  Kommer beställa annat vaccin åt henne nästa gång.

Raggisar
2011-09-18 16:03
0

Tack för alla svar, ja detta måste jag kolla. Antar att allergi inte behöver visa sig vid första vaccinationen, för han är ju tre år nu.

Rosino: Ja, han jamade jätte högt när vi åkte i bilen, och så slog han i buren med tassarna, panik kanske är ett bättre ord.

Ska åka med han en liten tur o testa olika råd jag fått av er alla, eller bara starta bilen. Ska testa feliway sen.

Innan nästa vaccination, nästa år , så ska jag prata med veterinären oxå….

Mvh Marina

Lottis-Gottis
2011-09-18 17:23
0

Kan vara en reaktion som sagt var av Tricat, min Geisha blev svullen och fick nässelutslag så vi var tvugna att åka akut till djursjukhuset så hon fick Cortisonsputa. Aldrig mer Tricat. Det är så sant att de aldrig reagerar första gången de får ett vaccin, de måste ha fått i sig någon beståndsdel en gång förrut.

Hoppas han är bättre nu

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss