Överviktig ragdoll - HJÄLP!
Jag har en kastrerad ragdoll hane som är 11 månader och har samtidigt haft hand om en kull kattungar. Det har inneburit att min kastrerade kille haft tillgång till kattungefoder och blivit ordentligt fet 
. Han la på sig vikt snabbt och utan att jag riktigt hängde med.
Kattungarna är nu sålda, utom en som vi behållt. Den kattungen blir snart kastrerad och jag har beställt Royal Canin Sterilized att sätta dem båda två på. Tyvärr är den minsta katten väldigt känslig i magen och Royal Canin (som han är uppvuxen på) tycks vara det enda märke han tål.
Nu undrar jag, kommer tjockisen gå ner av Royal Canin Sterilized eller behöver jag sätta honom på ännu strängare diet? Med tanke på att jag har en yngre ragdoll oxå som växer mkt så vill jag hålla mig till ett foder som båda mår bra av. Det funkar inte att servera dem olika sorter tyvärr. Erfarenheter av Sterilized fodret?!?!
Jag har hört att ett bra blötfoder ska vara det bästa för att "banta" sin katt (eller bara hålla en bra vikt också för den delen).
Så vitt jag har förstått så innehåller RC ganska mycket spannmål och det har väl katter i allmänhet svårt att tillgodose sig, så det lägger sig väl ofta som fett…
Tittade lite på RC´s dietfoder Obesity och där finns vete, vetegluten och majsgluten! Det är inte mat för en köttätare och dessutom med en kolhydrathalt på 26,3% så förstår jag inte hur katten skall kunna gå ner i vikt på det fodret. Har också hört många som sagt att deras överviktiga katter blivit ännu tjockare av dietfoder så man kanske får ta sig en funderare.
Då tror jag mera på blötfoder, själv har jag Bozita som innehåller 0,75% kolhydrater så det är ju en enorm skillnad jämfört med diet torrfodret.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# Som jag skrev i TS tål inte den lilla katten annat foder än RC och även den överviktiga äldre katten är mkt känslig för foderbyte. Har provat eukanuba, hills, Iams etc. Det går inte även fast jag introducerat långsamt. Vill hålla mig till Royal Canin. Blöt har jag provat men deras mage fixar inte det.
Jag kommer ge dem det foder jag köpt "Royal Canin Sterilized" som ska ha lägre innehåll av fett och kolhydrater men jag undrar om det räcker eller om jag måste ransonera portionerna med? Erfarenheter av detta foder?

Jag skulle inte rekommendera det fodret med tanke på innehållet. Som de tidigare har sagt kan inte en katt tillgodose sig spannmål varför egentligen inget Royal Canin foder är bra för en katt att gå ner i vikt. Det stod även att Sterilized innehåller mindre fett vilket inte heller är bra. Katter omvandlar fett till energi och behöver detta i fodret.
Det bästa för en katt att gå ner i vikt är blötmat eller ett foder utan spannmål. Eftersom blötmat inte var något allternativ (har du provat små portioner av Bozita eller Mjau?) kanske ett annat torrfoder fungerar.
Ett foder som många rekommenderar är Porta 21 Sensible, det fungerar till både vuxna och kattungar. Eftersom det inte innehåller några spannmål äter katten mindre pga högre mättnadskänsla. Såg att du endast har provat foder från "de större fodermärkerna" där spannmål oftast är den överhängande ingrediensen kan detta vara värt att prova. Det är även ett billigt foder, 10 kg för 399:-.
Porta 21 är ett foder man måste fasa in även långsammare än andra foder. Jag gjorde det tyvärr för snabbt vilket ledde till dålig mage samt att katterna numera vägrar röra fodret. Även jag har en katt som behöver gå ner i vikt men jag aktar mig för alla kastrat/dietfoder med tanke på innehållet i dessa.
#4 Tack för ditt svar. Jag ska absolut tänka på det framöver. Nu har jag redan köpt på mig en fodersäck på 10 kg och eftersom mina katter har haft en period med krångliga magar orkar jag (läs dem) inte med ett foderbyte just nu. De får äta upp Royal Canin säcken som jag köpt (och vet att deras magar mår bra av) och sedan får vi se. Försöker motionera dem mer nu.
Hur är det med rå köttfärs som komplement/utbyte av ett vanligt mål med torrfoder? Jag vet att deras mage klarar det nämligen….