Frågor kring kattlåda och avföring
Hej!
Vår bomullstuss Nelson har börjat hitta till kisselådan själv och kissar ett par ggr per dag och bajsar ungefär varannan dag vilket gör oss glada, men han är lite dålig på att gräva ner korvarna utan att trampa på dem. Finns det nån lösning tro?
Jag tror inte att lådan är för liten…
Han gillar inte att bli tvättad om tassarna och protesterar högljutt. ^^ så imorse fick han ut ett par stora korvar och sen kom det en lite lösare klick och jag täckte genast över klumparna med kattsand innan han hann gräva ner dem själv - var det fel av mig? Jag ville inte att han skulle få bajs på tassarna…
Bifogar bild på kattlådan.
Tack
Nelsons fotodagbok ^^
Hur gammal är Nelson? Det låter som att han nyss börjat använda lådan, och då är det inte alls konstigt att han inte fått riktigt kläm på hur man ska göra ännu. Det kommer nog med tiden.
Se till att det finns ordentligt med sand i lådan, ca 5 cm brukar man väl säga att det ska vara.Det kanske underlättar för honom om det finns mycket sand.
Söt pälsboll btw!
Skulle nog testa att skaffa en större kattlåda. Ser ynkligt liten ut! 
Köp en större plastback med höga kanter. Ikea har t.ex. många att välja mellan. Billigt och bra!
Sen beror en del på van för sand man har eller hur dominant katten är om han gräver över eller ej.
Har flera katter här som inte gräver över sitt bajs.
/Elisa
#2 - Oj, glömde nämna det, han är lite över tre månader gammal.
Vi brukar fylla rejält med sand, ca 5 cm, men han gillar att gräva och upptäcker rätt snart lådans botten. :)
Tack, visst är han fin! Kan inte sluta småtitta på honom. Han brukar stirra oss i ögonen, men det kanske inte är så lämpligt att stirra tillbaka. :)
#3 - Ok, jag ska kolla om jag hittar nån större låda. Tack för tipset.
Det var en av de större lådorna jag hittade i djurbutiken… personalen sa att den är stor nog, men hon kanske inte visste hur stor en ragdoll är…
Jag läste nånstans också att en låda får inte vara för stor?
Men du har rätt, han får nog inte riktigt med utrymme, har sett ett par gånger att han ibland går ut med halva kroppen och fortsätter att gräva med framtassarna.
Jag skrev nog lite luddigt - han är duktig på att täcka över både kiss och bajs, men när han ska täcka över sitt bajs så trampar han gärna på korven.
Nelsons fotodagbok ^^
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Grattis till den nya familjemedlemmen! 
Kattlådan är alltför liten, eller åtminstone kommer den att vara det inom kort.
Skaffa en större låda, ha ordentligt med sand i. Vad använder du för typ av sand?
Och så ska ju bajset helst inte vara löst heller, men kanske hans mage är lite orolig då han nyss flyttat hem till er. Ger du samma mat som han fick hos uppfödaren?
Om han är lös i magen är ett tips FortiFlora. Använt det till våra jourkatter då de blev väldigt lösa i magen när de kom in och började få mat.
#5 Rosino -
Tack! Det är otroligt spännande och roligt. :)
Ja, jag ska ta och fixa en större låda!
Vi började med pellets (samma som uppfödaren använde) men han protesterade och ville inte kissa så jag köpte kattsand (MissCat Original) och blandade ut det med lite pellets och då funkade det. Vet inte säkert om det var sandbytet som gjorde det eller om det var att vi flyttade omkring lådan..
Läste i efterhand att MissCat kanske inte är så bra då den innehåller havssalt av nån anledning…
Han har basjat två ggr sedan han kom till oss (söndags) och det är bara imorse hans tredje bajskorv (alltså under samma bajssession - han brukar bajsa ut 2-3 korvar per gång) som var lite lös. Han äter samma mat som han fick hos uppfödaren, men jag kanske var lite för generös med våtfodret…
Annars har han vant sig vid sitt nya hem och nya föräldrar, är hur pigg och glad som helst, det är vi så glada över.
Nelsons fotodagbok ^^
#6 Ninjakossan - tack för tipset! Än så länge är det ingen regelrätt diarré, utan bara något kladdig korv, men jag ska hålla uppsikt över hans nästa avföring.
Han brukade få en matsked våtfoder på morgonen och kvällen hos uppfödaren (och fri tillgång till torrfoder), men mina matskedar var nog något mer generösa kanske. Idag får han lite mindre våtfoder.
Han dricker dock väldigt bra, men det ska väl inte leda till lös avföring..
Nelsons fotodagbok ^^
Jag tror nog att om han får en större låda så har han lättare att svänga sig runt i lådan och krafsa över utan att trampa i skiten 
Sen tycker jag personligen bäst om microsand (finkorning sand), och många katter verkar föredra det också. Men där får man ju själv göra ett val och ta något som fungerar.
#9 Rosino - Sagt och gjort, har köpt in en 57 x 40 cm låda idag. Butiken sa att det var den största de hade. ^^
Den förra var 40 x 30 cm, så vi hoppas att Nelson kommer att gilla den.
Ja, Nelson verkade först vara lite konfunderad över den icke-klumpbildande sanden men det har gått bra nu. Ska eventuellt testa att byta ut den mot ett finkornigt sand (så blir det också lättare att se om han har kissat), men det kanske är lite taskigt att byta ut sandsorter så ofta. Men vi är otroligt tacksamma att Nelson verkar anpassa sig snabbt utan några protestaktioner.
Tack igen för alla tips!
Nelsons fotodagbok ^^
# 11 Kalindas -
Tack för tipset. Det jag märkte på Nelson är att han tyckte de icke-klumpande lerbitarna (?) var spännande och tuggade snabbt i sig ett par korn. Nu gör han inte det längre. Men det kanske är bäst att byta till finkornigt sand så att han inte tycker det är så intressant..
Nelsons fotodagbok ^^
och jag tycker inte alls om Ökoplus… 
Det finns en stor nackdel med den och det är att den blir lite mjölig. Sen hamnar det mjöliga på golvet och det blir halt.
Vet inte heller hur den fungerar med långhår. 
Men den är dryg och går att spola ner i toaletten då den löses upp i vatten.
Sen varar tre vanliga påsar i två månader till mina 5 katter vilket är ett bra betyg. 
Men vet även många som hatar sanden.
/Elisa
Kanske inte så nyttigt för katterna att andas in damm varje gång de gräver..?
Nelson verkar vara rätt nöjd med den större kisslådan förresten. :)
Men det går åt oerhörda mängder sand för att täcka botten hehe.
Nelsons fotodagbok ^^
ÖkoPlus dammar inte. Den "mjölar" eller hur man ska förklara det..*s*
Grussand dammar ofta betydligt mer.
/Elisa
#16 kalindas - Ok. Mindre dammigt är nog bäst. Jag har märkt att både pellets och grus/lera dammar när jag häller i dessa i lådan.. Men jag har inte sett att Nelson får några nysattacker…
Han är så rar… igår fick vi slut på lera/grus pg a den större lådan och var tvungna att fylla i med mer pellets istället för att täcka upp dryg 5 cm (som han inte verkar gilla riktigt) och han satte sig i lådan, grävde, tänkte efter en stund, protesterade högljutt en gång men kissade ändå.
Hans lilla fotodagbok : http://nelsontheragdoll.blogspot.com/
:)
Nelsons fotodagbok ^^
Du kan köpa mindre pellets (om det inte är det du har). Finns hackad pelets som är lättare för dem att gräva i.
/Elisa
# 18 kalindas - Jag har ToaLätt, bitarna är rätt stora. Tack för tipset.
Men nu verkar han ha vant sig vid MissCat. :) Brukar blanda i en handfull pellets, men det kanske är bäst att köra med en variant.
Nelsons fotodagbok ^^
/Elisa
#20 kalindas - tack för tipset igen. Jag ska experimentera lite så småningom för att få till den bästa sanden för Nelson.. Som det ser ut nu, kissar han bara för att han måste, det vore ju bäst om han njuter av att gå på toa. :)
Nelsons fotodagbok ^^

Va bra att ni fick fixat en större låda..tror som Rosino att det blir lättare för honom att vända runt innan han ska krafsa över, i den "kattunge lådan" ni hade först så kunde han knappt svänga runt utan att trampa precis där han nyss gjort sitt ser det ut som så det blir nog bra med en större när han fått in snitsen 
Jag tror som jag sa att pelletsen verkar lite skum att den luktade surt när ni köpte den? Om ni vill så försök fortsätta med pelletsen, om ni tycker det känns snällast utan damm så värt att försöka ett litet tag till, han har ju inte vart hemma så länge som sagt
Han är ju van vid det så borde inte vara nått konstigt för honom. Annars så har han ju haft EverClean med förresten, vet inte om jag sagt det. Den klumpar bra och är dryg..men lite dyr..hoppas det löser sig!
Han är ju ganska pratsam lillen som ni märkt
Nu när jag tänker efter så brukar han faktiskt tjata lite innan han springer till toan och liksom talade om att nu går jag dit. Det kan ju vara så att han inta har tid att gå när det finnas annat kul att göra, så när han kommer på det så blir det bråttom
Hjälper er gärna om det är nått det vet ni, men kanon med tips från andra med bra erfarenheter också såklart!!
Jätte fin bild #1 sötnosen 
Kram på er! Puss på lill killen!!
#22 emimollie - Tack för tipsen! Och tack för alla bra tips över SMS. Tänkte att jag ska försöka sluta spamma dig med en massa SMS varje gång vi undrar något om Nelsons bajs, ^^
Han är definitivt nöjdare med den större lådan, har mycket större ytor att röra sig med. ^^
När det kommer till att gömma bajset och inte trampa på den, så är chanserna 50/50 än så länge, hehe. Imorse trampade han på en halvövertäckt korv och, han fick sin tass och rumpa tvättad (under protester såklart. :-P ) men han fick en bit godis efteråt och han verkar acceptera det lite bättre än sist - protesterar mindre än första gången vi tvättade hans tass.
Pratar gör han gärna men idag sa han inget när han skulle kissa och bajsa. Jo, vi har också märkt att han ibland har "mycket att göra" och springer till toa i sista sekunden. Som ett barn. ^^
Han kissar duktigt och regelbundet nu, ca 3 ggr /dygn och han dricker ju bra också, kanske- 2-3 ggr/dygn och han sitter och lapar i sig vattnet i säkert 2 minuter varje gång. Tror att han får i sig tillräckligt med vatten, så oron för kattuttorkning är inte aktuellt.
Såg att det fanns flera sorter av EverClean, men den jag har sett ute i butikerna är den som består av kristaller.
Nu tycks han ha vant sig vid blandningen pellets + MissCat, så det kanske funkar tills vidare. Kanske ska testa att köpa en ny påse pellets och se om den också luktar och kanske testa EverClean så småningom.
På tal om toa, ska det väl även nämnas att han gärna vill vara med när matte eller husse använder WC, och jamar utanför och tjatar på att man måste öppna toadörren, för han kan ju missa något viktigt! Han är som en liten skugga, förföljer en överallt. 
Nelsons fotodagbok ^^
Kan varmt rekommendera TidyCats kattsand. Böt efter att EverClean började damma mer. Ca 1 dm tjockt lager sand har jag i mina lådor eftersom jag har små grävmaskiner :-)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#24 David - tackar för ytterligare tips på sand.
Listan över bra sand börjar bli riktigt lång nu. ^^
1 dm! Vår Nelson är rätt nöjd med ca 5 cm, han gräver dock febrilt och når botten rätt snabbt, stirrar på den kala fläcken och fortsätter gräva nån annanstans.
Nelsons fotodagbok ^^
åh, vad söt han är:) (lite partisk eftersom jag äger pappa Attila och farmor Pinglan) Väldigt lik sin pappa och farmor när de var småttingar…kul att se:)
Jag tror han kommer lära sig att göra på rätt sätt i lådan utan att trampa i. En del är bara lite klumpigare än andra.
Lycka till med lille prinsen!
//AC
FunHouse´s
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

# 24 Ja visst har den börjat damma mkt mer David!? Ska testa ditt tips jag med ;) Men helst ska jag försöka få över alla att vilja gå på pellets, känns ännu bättre…
Keo, om ni har i mer sand i som David sa om ni väljer en som klumpar så fastnar inte kisseklumparna i botten (speciellt om hna gärna gräver ner till botten) och då brukar sanden hålla sig fräsch längre faktiskt. Annars tycker jag att klumparna lätt går sönder när man rensar och blandar ut sig med den "rena" sanden.
Jag har förresten mailat dig med, blir så långt här annars ;) Alla kanske inte vill höra vårt babbel i detalj hehe!
#26 Visst är han ändå lik Attila, AC =) Tycker det syns så tydligt..det är även han jag pratade om som har samma lite roliga läte som Attila!
Puss på sötnosen <3
Ett tips är att ha olika sand i olika lådor så kan du själv se vem han väljer. Har du flera lådor så blir de så mycker renare o lättare att göra rent o risken att han trampar i något minskar. Jag var väldigt nöjd med min sand men sedan hörde jag alla skrev att everclean var så bra så la det i en låda. Perfekt för då kunde jag ju jämföra o den är väldig klummpande o bra så vill bara ha den nu. Lägg i mycket med sand så det ej rinner till botten för då är risken att kisset smular sig lite o blir svårt få med allt. Då blir lådan ofräsch snabbt.
# 26 Funhouse - Ah, jag har sett tjusiga Attila och farmor på din sajt. Fina. Nelson är jättefin, har en väldigt speciell blick!
Jo, lite småklumpig är han. ^^
Det jag är lite orolig över, är att han kanske börjar associera bajsandet med obehaglig tasstvätt efteråt och blir nervös när han ska bajsa nästa gång.
Han bajsade imorse, två stora och fina korvar och trampade på den ena med både framtass och baktass när han skulle täcka över dem. :) Tvättade förstås och han protesterade, ibland lät han som ett gråtande människobarn. Stackarn. Fick några godisbitar som tröst.
Jag har funderat på om man ska försöka hjälpa honom att täcka över bajset, är det en dålig idé?
Tack för lyckönskningarna! Det har gått riktigt bra nu första veckan, han verkar trivas i sitt nya hem (och med oss).
#27 Emimollie - Tackar för tipsen! :) Såg ditt långa mejl i helgen och fann fina tips. Överhuvudtaget tycker vi att det är lite svårt att se var han har kissat i lådan men vi har ju inte testat klumpande sand än. Såg förresten nåt sandmärke på ICA där man påstod att man inte behöver byta på 25 (!) dagar men det lät lite extremt. Vi har bytt sand en gång i samband med uppgraderingen av lådbytet, men vi ska se om ca 1 vecka eller 10 dagar är lagom för varje byte.
#28 AgnetaB - Tack för ytterligare sandtips. Vi har ju en extralåda som han kan få testa lite annan sand i, har också sneglat på EverClean efter tips från Emilie och här på sajten.
Nelsons fotodagbok ^^
Jepp, EverClean har börjat damma otroligt. Pratade med en av deras säljare på SW om det som försvarade att de fått en felaktig sändning ifrån Holland för ett halvår sedan… Lite nyfiken är jag dock, undra hur stor den sändningen var. 
TidyCat är det bästa jag provat, finns i flera olika sorter, med eller utan parfym osv. Klumpar perfekt, är lika dryg osv.
Och att jag kör ca 1 dm är för att mina kissar också älskar att gräva, men inte orkar gräva riktigt såå långt, och då undviker jag att få kissklumpar som sitter fast på botten (svåra att få loss utan att de går i hundra bitar)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Hittade en länk med tester :
http://www.smartson.se/test/fritid/test-av-tio-sorters-kattsand-2008.htm
Förresten, hur gör ni ; när katten kissat, byter ni ut det området varje gång och fyller på med lite mer sand eller väntar ni i nån vecka och byter ut rubbet, eller väntar ni tills det börjar lukta?
Nelsons fotodagbok ^^
Jag använder Ever Clean (multiple cat). Sanden är klumpbildande. Jag bytter den delen som är använd. Gör lådorna rena varje gång mina katter går på dem. Fyller med ny sand varje gång som jag känner att den har sjunkit för mycket. Ever Clean luktar inte illa efter användning men jag håller med David om att på sista tiden har den börjat dammat något förfarligt.
Jag brukar diska? i badkaret mina stora lådor med tak ungefär en gång varje månad. Då passar jag på att bytta rubbet.
// LD
#32 LD - Åhå, tack för tipset. Det gäller alltså att försöka kolla in när de går på toa och vara ganska snabb med spaden, för han blandar ut den kissiga och rena sanden när han håller på att täcka över.
Jag har alltid trott att kattkiss ska lukta hemskt mycket, men Nelsons kiss luktar inte mer än människokiss tycker jag. Har svårt att känna nån lukt alls från lådan, förutom pelletsen som luktar lite surt.
Däremot luktar hans bajs otroligt mycket. ^^
Nelsons fotodagbok ^^
Nelson är inte könsmogen ännu. Därför kisset inte luktar. Jag kastrerade mina killar när de var ca 5 månader så deras kiss har aldrig luktat. Däremot kisset från en katt som inte är kastrerad luktar väldigt stark
.
Man kan inte göra mycket av bajs lukt. Det beror en hel del på fodret man äter. Men man ska ha koll om det är en någorlunda normal lukt eller om det verkligen stinker så att man kan inte stå ut med. När det verkligen stinker kan bero på sjukdom som t.ex tarminflamation. Men detta är inte fallet.
Mina killar berättar alltid när de har varit på lådan. Framför allt den äldste. Han vill alltid att man gör ren efter toabesöken. Om han tycker att jag är inte snabb nog brukar han protestera. Han är väldig kräsen.
// LD
#34 LD - tackar igen för tipsen!
Kan man själv bedöma om hans pungkulor har vandrat ner tillräckligt för att åka till veterinären för kastration? Vilka är annars de tidiga "symtomen" på att en hankatt börjar bli fertil?
Bajslukten är helt okay tror jag - stinker ju såpass att man rynkar lite på näsan automatiskt och måste vädra i rummet, men det luktar inte sjukligt såvitt jag kan känna.
Hm.. jag ska kolla närmare på hur Nelsons prat är när han kissar och bajsar. Jag kan förstås inte veta om han tycker att sanden behöver rensas, men ibland jamar han medans han bajsar och ibland är han helt tyst. För det mesta brukar han kissa under tystnad. Nelson verkar inte vara missnöjd med något än så länge.
Nelsons fotodagbok ^^
Du kommer att lära dig vad Nelson vill säga när han pratar. Du har inte haft honom sä länge ännu. Jag har lärt mig att katterna använder sig av olika tonfall beroende på vad de vill. Det finns sådana som är mer pratsamma än andra.
Angående pungkulor, det är svårt att bedöma själv när de är små. Det blir tydligare att se när katten blir äldre. Samtidig kan det bli för sent när man upptäcker det själv pga att katten kan börja med obehagliga vanor. Man brukar säga att katten blir könsmogen vid 6 månader ålder men det kan bli tidigare också. Man brukar känna det på kissluktet samt att de kan bli väldig rastlösa, jamar oavbrutet, få svart haka (finar) o.s.v. Man märker det.
Kolla på veterinärintyget du fick när du köpte Nelson. I rutan 11 yttre genitalorgan ska vara U.a (utan anmärkning). På min hade vet även skrivit att båda testiklarna var nere i pungen och då vad min katt 11 veckor.
// LD
#36 LD - Tack igen för alla goda råd!
Än så länge känner jag bara igen när han är missnöjd med något eller vill ha krubb. :-)
Jag ska minnas dina tips kring kastration och kattbeteende.
Nelsons fotodagbok ^^

Bra tips!
Keo, när vi var hos vet så frågade jag och hon sa att hon tyckte kulorna var där på alla killarna. Ni kan ju höra med vet. om när ni kan boka tid för kastreringen. Det kan ju vara skönt att göra det innan NI Märker att han är könsmogen.
Kram
#38 emimollie - Aha, det var snabba testikelvandringar på katterna. :)
Jag ringde veterinären för några dagar sen men de sa att jag kunde ringa nån vecka innan, behövde inte boka. Jag föreslog nämligen nån gång i december, men om kulorna redan är på plats kanske vi kan testa att ta dit honom om nån månad.
Tack för tipset,
Nelsons fotodagbok ^^
Många uppfödare kastrerar kattungarna innan leverans, dvs från 12 veckors ålder så det är nog närmast upp till veterinären hur tidigt h*n accepterar att göra det.
Angående sanden så byter jag i princip aldrig all sand. Jag använder klumpbildande mikrosand.
#40 Rosino - Ok, som jag har förstått är kattens vikt också avgörande om han ska få kastreras eller ej.
Nu väger plutten nästan 2.5 kg (tom tarm).
Nelsons fotodagbok ^^
#41 Det stämmer. De flesta vet vill inte kastrera katterna innan de är 6 månader och det beror i stor sätt på storlek & vikten. Jag kastrerade båda mina katter när de var 16 veckor. Jag ringde vet och bokade tid. Kl 8 på morgonen var jag hos vet, hon kollade på stamtavla och kommenterade att de var bara 16 veckor men så stora för sin ålder. Ragdoll är en stor katt. De kollade vikten också och det låg på ca 3,5 kg. Då var det inga problem för kastrering. Kl 11.00 hämtade jag dem. De var hur pigga & lekfulla som helst. Det var som ingenting hade hänt.
Det lilla snittet läckte jättesnabb (tog ca 2 dagar), de var inte intresserade på att slicka på såret som tur var. Efter mina enfarenheter kan jag varm rekommendera tidig kastrering.
// LD
Jag har annan ras.. men jag har hörnlåda med höga kanter och tak.. och jag har 10-15 cm sanddjup = hela 10 kg påsen går i på en gång.. Sanden blir mycket drygare (har klumpbildande) då kisset aldrig hinner rinna ner till botten utan stelnar som små klumpar mitt i sanden.. väldigt lätt att plocka bort och inget fastnar i botten.. sanden håller sig fräschare och man kastar inte för mycket av sanden när man rensar så den räcker längre.. värt att prova :)
#42 LD - det var intressanta tips, tack.
Så om Nelson ökar i vikt i den takt som han gjort under de ca två veckor han varit hos oss (har ökat vikten ca 0.5 kg), så kan vi kanske räkna med att han kommer att väga ca 3.5 inom en månad.
#43 - Tack för tipsen. ^^
Nelsons fotodagbok ^^