Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2878 ggr
HBKbruden
2011-09-30 08:31
0

Hudproblem?

Hej! Jag blev lite konfunderad när jag kände på Wilgot igår. Han hade små plitor/finnar i nacken, pigg och glad och kliar inte mer än normalt, vad kan detta vara? Eksem? Han verkar fullt pigg och har inte tappat päls, kan det vara för varmt i min lägenhet? Vad har ni för erfarenheter av hudåkommor på ragdollkatter? Wilgot är kastrat, 1,5 år, äter RC sterliserat Tacksam för alla svar!

christine58
2011-09-30 10:24
0

Jag har både ragdoll och Maine Coon. Alla mina katter (4 st) fick småsår, började vid nacken och spred sig på kroppen och två stycken av dom fick bölder. Jag har helt slutat med RC foder och gjort lite annat hemma som att ta bort dunkuddar och täcken, bytt till kerakmikskålar och lite såna saker, ta i trä men det har försvunnit. Vet sa att det var foderallergi men jag tyckte att det var konstigt att alla 4 fick foderallergi samtidigt. Ena katten fick så mycket att han var tvungen att äta kortison. RC är portförbjudet hemma hos oss och vi ger dom Ollivers Lamb and duck tror jag att det är.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

HBKbruden
2011-09-30 13:01
0

Kan dem reagera på duntäcken??? Kanske kan vara fodret, tycker bara att det är konstigt att det kommer efter så långt tid, han har ju ätit det ett år -suck precis köpt en 10 kg säck som är oöppnad, hoppas jag kan få sålt den isf… :(

[Maile]
2011-09-30 16:46
1

Intressant fråga! Glad

Mina två Ragdolls har små, små plitor på kroppen. Jag har varit hos två veterinärer som trodde det berodde på ett schampoo, men efter flertalet bad med speciellt allergischampoo kvarstår problemet. De trodde inte på foderallergi, eftersom, som 1# säger, det vore ovanligt att båda två fick foderallergi samtidigt.

Jag har duntäcken och båda äter Orijen. Båda är friska som nötkärnor i övrigt och verkar inte besväras av utslagen mer än att de kliar sig (ytterst) lite.

Någon som vet vari problemet ligger?

ProvinsiaRivers
2011-09-30 19:29
0

Mjällkvalster?

Det har vi haft.Det kliar och katten får torra plitor.Finns medel som vetten kan skriva ut. Enkelt att behandla.Tror att mjällkvalster inte är så ovanligt faktiskt.Hört fler som haft det.