Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1121 ggr
Mimbo
0

Avelsfrågor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har en ragdoll hona som jag tänkte börja mitt "avelsarbete" med. Jag har aldrig tidigare haft en kull kattungar eller en fertil hona. Tanken med detta är att ja kommer bli uppfödare. Men det är omöjligt att veta just nu såklart

Jag har dock några frågor som jag inte fått svar på:

I den information jag sökt står det att honan ska var så gott som fullvuxen innan första kullen. Ragdollen blir fullvuxen vi ca tre års ålder, så med andra ord ska hon iaf vara 2? MEN då innebär det ett X antal tomma löp som inte är bra för katten. Vad gäller egentligen?

Min hona har börjat löpa nu vid 11 mån, och enligt en del av ragdoll uppfödare så tas dom vid första löpet. Kan hon vara redo?

Tyvärr så har jag inte hunnit testa henne för HCM än, vilket jag gärna vill göra innan. Vilket sätt är det bästa enligt er , och vad kostar det?

Tack på förhand!

Svidjas
0

Är hon DNA-testad för HCM? Jag personligen skulle testa henne för hcm och njurfel (ultraljud) och ta blodprov för FiV, FelV och blodgruppera. Kostnad för allt det har jag inte koll på men det kan nog nån annan ge.

Har du stamnamn?

http://www.svidjas.se

[Litlamins]
0

Skulle råda dig till  att scanna OCH dna testa henne för HCM(om det inte är gjort redan). Och även scanna njurar. Scanningskostnad är bara runt 1500-2000kr och dna test kanske runt 500kr. Testa blodgrupp och fiv och felv gör man också innan första kullen. Kostnad runt cirka 500-700kronor för allt.

Om du inte redan har skaffat stamnamn, så kostar det fn 1500kronor i Sverak.

Ovanstående tester + att vara väl påläst ang rasens standard och genetik i allmänhet är ett måste för många hankattägare.

Ställer du ut din hona på kattutställningar?

Kanske kan din honas uppfödare hjälpa dig tillrätta med din kommande avel? Alltid skönt att kunna ta hjälp av en mentor, vad det gäller matchning av lämplig hane, och kolla på stamtavlor när man är nybörjare.

Scanna henne när hon är runt ett år gammal, och om allt är okej och hon är fint utvecklad, så para henne på nästkommande löp. Har du bokat in vilken hane du ska använda?