Hcm!
Hej!
Jag ska snart köpa min första ragdoll och har lite frågor om HCM.
Testar alla sina avelskatter innan första kullen? Måste man göra detta?
Vad händer om ens kattunge utvecklar HCM på grund av att uppfödraen inte har testat? Går detta på dolda fel försäkring?
Kan en katt leva länge trots HCM?
Jag googlade nämligen HCM och blev lite nojjig när jag läste om hur katterna skrek av smärta när de gick bort, detta vill jag absolut INTE vara med om..
Jag har förstått att man aldrig kan garantera att kattungarna inte har HCM men man kan ju iallafalll minska risken!
Med vänliga hälsningar
Lisa
Nej alla testar inte sina katter, men många gör det.
Nej det finns inget tvång bara rekommendationer.
Försäkring beror väl på försäkringsbolag.
Ett hett tips är att be uppfödare som du funderar att köpa från att visa upp testresultat från scanningar och från DNA-tester.
http://www.svidjas.se
Nej alla testar inte sina avelskatter innan första kullen, och inte innan andra eller tredje heller. Det finns ingen lag, men det finns ett hälsoprogram. Den enda anledningen som finns att inte följa detta hälsoprogram är att man tjänar pengar på att låta bli. En uppfödare som sätter ekonomisk vinning före rasens hälsa vill du inte ha, så välj en annan. Nöj dig heller inte med att uppfödaren hänvisar till DNA-test, eftersom det bara testar för en enda gen. Kräv en färsk scanning.
Egentligen kan du strunta i om det går på dolda fel försäkringen, i alla fall i teorin. Dolda fel försäkringen är en försäkring för UPPFÖDAREN, inte för dig. I praktiken kan det dock bli så att uppfödaren vägrar ersätta dig om inte uppfödaren får ersättning från sitt försäkringsbolag. Ett tips är att välja SAMMA försäkringsbolag som uppfödaren, för att förhindra att försäkringsbolagen hänvisar till varandra.
Ja de kan leva i många år, men ibland går det väldigt fort. Det beror ju också på om man menar från det att katten visar symptom där hemma, eller från det att sjukdomen skulle kunna upptäckas vid en undersökning.
Lycka Till med kattletandet! :)
Hej!
Tack för era svar! Jag fick en hel del nytt att fundera över! :)
Jag kommer definitivt köpa en kattunge från någon som tar sitt uppfödande på allvar, och testar sina avelskatter.
Hälsningar
Lisa